۵ قدم برای جلوگیری از سکون ذهنی

آیا تا به حال احساس کرده اید که خلاقیت در شما مرده است و در قالب فکری قدیمی تان گیر کرده اید؟ گاهی اوقات، روزها یا هفته هایی پیش می آید که علی رغم میل باطنی جهت خلاق تر شدن، نمی توانید کاری از پیش ببرید. گویی که در ساحل شنی می دوید و هر چه بیشتر تقلا می کنید، کمتر نتیجه می گیرید.

می دانید چاره کار چیست؟ مومنتوم و نیروی فزاینده

ببینید؛ مغز ما یک ماشین الگوساز است و کارکردش، یافتن مسیر و در پیش گرفتن آن مسیر به صورت مستمر می باشد. دلیل این استمرار و چسبیدن به الگوهای تکراری چیست؟ مغز ما می خواهد انرژی ذخیره کند؛ به همین دلیل است که ایجاد تغییرات رفتاری خصوصا وقتی که به لحاظ روحی، آمادگی پذیرشش را ندارید، تا این حد دشوار است.

با این حال، این بدان معناست که وقتی عادتی خلق کردید، مومنتوم و نیروی فزاینده، ابزار قدرتمندی خواهد بود که می توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. شما بعد از ایجاد یک الگوی رفتاری، آن را ادامه خواهید داد و با گذر زمان، انجام ان، ‌آسان تر و آسان تر می شود. به عبارتی حتی می توان گفت که این نیروی فزاینده از انگیزه هم مهم تر می شود.

با اینکه ممکن است شکستن چرخه فعلی در لحظه اکنون سخت به نظر بیاید، باید بدانید که یک فرایند تکراری وجود دارد که انجامش، در خلق نیروی فزاینده ی کافی برای ادامه ی کارتان، به شما کمک خواهد کرد. از ۵ روش زیر غافل نشوید:

1- ذهنتان را مملو از دوپامین کنید

اگر با انرژی و شور و شوق کم می خواهید یک تغییر رفتاری در خودتان ایجاد کنید، در ابتدای امر باید حال روحیتان را عوض کنید. به این منظور، باید به صورت طبیعی، تولید دوپامین در بدنتان را افزایش دهید.  نام دیگر دوپامین، مولکول انگیزه است که به شما در انجام کارها انرژی می دهد. برای افزایش دوپامین:

  • مصرف شکر را کاهش یا قطع کنید
  • از نور خورشید بهره مند شوید
  • با اضطراب و استرس مقابله کنید
  • ورزش های استقامتی انجام دهید
  • یوگا یا تنفس عمیق انجام دهید
  • خواب خوب داشته باشید
  • هدفمند باشید

2- تصمیم بگیرید و عزمتان را جزم کنید

در بالا، تعیین هدف را یکی از راه های افزایش تولید دوپامین معرفی کردم. به همین دلیل، تصمیم گرفتن و متعهد شدن هم اهمیت پیدا می کند. همچنین، تعیین هدف و حرکت به سوی آن ذهن شما را متمرکز می کند. هرچقدر که تصمیمتان جدی تر باشد و احساسات بیشتری را هم درگیر سازید، تاثیر بیشتر و بهتری را هم شاهد خواهید بود.

3- مجموعه ای از تجارب مرجع را انتخاب کنید

در پیش گرفتن و آغاز یک چالش جدید، بدون داشتن خاطره ای از تجارب مشابه، کار دشواری است. تجربه مرجع، هدف کوچک تری است که به عنوان یک نمونه و مثال در ذهنتان، توانایی و توانمندیتان در انجام کار ها را یادآوری می کند. وقتی که تصمیم قطعی گرفتید و عزمتان را جزم کردید، به مجموعه ای از اقداماتی که شما را به آن سمت هدایت کرده و نشانه های ملموسی از پیشرفتتان را نشان خواهند داد، بیندیشید.

۵ قدم برای جلوگیری از سکون ذهنی

4- کوچک ترین قدم را بردارید و آن را بزرگ و بزرگ تر کنید

در اولین مرحله از راه اندازی قطار مومنتوم تان، کوچک ترین کار ممکن را انجام دهید. در این لحظه، به این فکر نکنید که آیا این قدم کوچک مرا به هدفم می رساند یا خیر. یادتان باشد که هر حرکتی، از یک جا ساکن نشستن بهتر است. به عنوان مثال، کارتان را پوشیدن لباس ورزشی و انجام چند حرکت کششی اغاز کنید. شاید در مراحل بعدی بخواهید یک قدم فراتر بروید. مطمئتنم که اگر بتوانید سه روز متوالی کفش های ورزشی تان را به پا کنید، در روز سوم، وسوسه خواهید شد که گشتی در اطراف ساختمانتان بزنید.

5- تکرار را فراموش نکنید

سر انجام، پس از طی این مراحل، آنها را مجددا طی کنید تا شاهد پیشرفت های کوچک در رسیدن به هدفتان باشید؛ این کار را باید تا زمانی که تاثیرات مشهودی را در زندگیتان مشاهده کنید، ادامه دهید. پس از آن، باید سراغ تصمیمات و اهداف جدیدی بروید.

اگر احساس کردید که طراوت و خلاقیت از فکرتان رخت بر بسته است، یادتان باشد که این فقط یک احساس است. قرار نیست تا پایان عمرتان همین طور باقی بماند. ذهن انسان، در صورتی که بتوانید از آن به نفعتان بهره ببرید، ابزاری خارق العاده است. با استفاده از اصل نیروی فزاینده می توانید آن را در مسیر مطلوب خودتان به کار بیندازید.

منبع: وبسایت Pickthebrain

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

سه × 3 =

همایش اختصاصی

زمان و تاریخ همایش

معارفه های دوره آموزشی

تاریخ و زمان دوره های معارفه