۵ روش برای از بین بردن خستگی مفرط

آیا احساس خستگی مفرط می‌کنید؟ شاید زمان زیادی را به کار اختصاص داده‌اید و تعادل کار یا زندگی‌تان به هم خورده است. شاید بخواهید که یک کارآفرین موفق باشید، اما کار سختی است که باید بین تعداد زیادی ایده انتخاب داشته باشید. اگر از فرسودگی، کار بیش از حد، کم‌خوابی و پریشان احوالی خسته شده‌اید، پنج مرحله‌ در زیر ارائه شده که می‌توانید برای توقف احساس خستگی مفرط به کار گیرید.

۱. اولویت بندی و تمرکز کنید

افراد موفق معمولاً اهداف زیادی دارند. اما آنها درواقع به همه اهدافشان نمی‌رسند.

 نکته کلیدی: به اهدافتان گوش بسپارید. آنگاه بر یک هدف مهم و مقدم که فکر می‌کنید الان مهمترین هدف است، تمرکز کنید.

برای مثال اگر شما کارشناسی ارشد در مدیریت بازرگانی هستید و پایان‌نامه موجهی دارید داوطلب خوبی برای انتخاب مهمترین هدف فعلی‌تان خواهید بود. شاید اهداف دیگری چون یادگیری زبان اسپانیایی دارید و آینده‌ای مهیج را رقم بزنید؛ اما اگر تکمیل کارشناسی ارشدتان مهمترین هدفتان است، حالا وقت آن نیست که نگران دیگر اهداف خود باشید.وقتی موضوعی برایتان مهمترین هدف بود، آن را واکاوی کنید و تمام مؤلفه‌های اصلی آن را کشف کنید.  برای مثال اگر هدف شما نوشتن پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است، متن شما لیستی از مسائل زیر را دربردارد:

  • انتخاب موضوع پایان‌نامه
  • دیدار با استاد راهنما
  • تحقیق و نوشتن متن
  • ایجاد فهرست منابع
  • نوشتن چکیده
  • ارسال نوشته به متخصصین(برای اصلاح)

5ways to prevent excessive exhaustionآنگاه یک جدول زمانی را شامل داده‌ها به وجود می‌آورید برای زمانی‌که شما در مرحله بعدی درمورد این لیست کار خواهید کرد. تا زمانی که به هدفتان نرسیده‌اید از آن دست نکشید. وقتی که آن کار را تمام کردید، تنها در این زمان است که اجازه دارید هدفی دیگر را شروع کنید. استثناء: اگر در هر جایی از کاری که انجام می‌دهید، متوجه شوید که این هدف آنقدر که فکر می‌کردید برایتان اهمیت ندارد، شما این اجازه را دارید که این هدف را از لیستتان خط بزنید و به سراغ هدفی دیگر بروید.

اهمیت اصل یازدهم به عنوان نقطه عطف ده اصل اولیه از نگاه رابرت شینفلد
بخوانید

۲. بعضی از مسئولیت ها را به دیگران واگذار کنید

اگر بتوانید یاد بگیرید تا مسئولیت‌ها را به دیگران واگذار کنید، می‌توانید از چرخه‌ی وحشتناک احساس خستگی دائمی خارج شوید. در حوزه‌ی فعالیتتان هرکاری را که دیگران بهتر از شما انجام می‌دهند، به آنها بسپارید. اگر دستیار شما در کار بایگانی و ساماندهی خوب است، به جای اینکه خودتان انجام دهید، این کار را به او واگذار کنید. اگر بچه دارید به جای اینکه تمام کارهای مربوط به خانه را خودتان انجام دهید، بعضی از آنها را به بچه‌ها بسپارید.

۳. از انجام کار های بیهوده صرف نظر کنید

احتمالاً‌ در لیست کارهایتان یک سری کارهای بی‌اهمیت هم وجود دارند. آنها را کنار بگذارید. مثلاً آیا واقعاً هفته‌آی دو یا سه بار خرید در خواربارفروشی نیاز شماست؟ اگر یک لیست خرید داشته باشید، احتمالاً هفته‌ای یک بار خرید کافی است.  با خط زدن بر کارهای بی‌اهمیت از لیست کارهایتان خودتان را از بند خستگی مفرط برهانید.

۴. سیستم‌هایی را برای کارهای مهمی که می‌توانند خودکار باشند، ایجاد کنید

درمورد برخی کارهای تکراری که هر هفته انجام می‌دهید، اندکی فکر کنید. بعضی از آنها احتمالاً‌ خودکار هستند. برای مثال می‌توانید قالب‌های ایمیل‌ یا پاسخ‌های آماده را برای خودکار سازی ارسال ایمیل‌ها ایجاد کنید. شما می‌توانید پرداخت‌های خودکار را از حساب بانکی خود برای پرداخت صورتحساب ماهانه خود فعال کنید.

۵.عادات جدید را هدفمند سازید

معمولاً وقتی از منطقه امن خود خارج می‌شویم احساس خستگی مفرط داریم. این اغلب وقتی اتفاق میفتد که قرار است کار جدیدی را شروع کنیم؛ برای کاری جدید استخدام شده‌اید. به جای جدید نقل مکان کرده‌اید. یک ارتباط تازه‌ای را شروع کرده‌اید. این تا اندازه‌ای درست است چراکه آدم‌ها معمولاً براساس عاداتشان تصمیم می‌گیرند. شاید عادت داشته باشید هر روز در اِستارباکس فنجان قهوه‌تان را پر کنید. در همان فروشگاه مواد غذایی را خرید کنید و آنجا مشتری دائم خشکشویی لباس می‌شوید. شما خارج از عادتتان مقدار مشخصی از غلات صبحانه را هم می‌خرید.

5 دشمن رویاهایتان را بشناسید
بخوانید

اگر تازگی نقل مکان کرده‌اید دیگر عادات قدیمی‌تان به کار شما نمی‌آید. حالا باید یک مجموعه کامل و جدیدی از تصمیمات مثل اینکه کجا خرید کنید و کجا خشکشویی بروید داشته باشید. داشتن تصمیمات زیاد منجر به خستگی مفرط و از پای در آمدن فرد می‌شود.  کِلی اِکستر خاطر نشان می‌کند که یکی از راهکارها برای کاهش خستگی مفرط افزایش کیفیت تصمیم‌های روزانه است. او همچنین اضافه می‌کند که احساس خستگی مفرط به نوبه‌ی خود یک عادت است.

به لیست خود نگاهی بیندازید و از خود بپرسید چگونه می‌توانید تقاضای تصمیمات روزانه را کاهش دهید. آیا هیچ عادت غیر مفیدی دارید که به حالت خستگی مفرطتان کمک می‌کنند یا شما را از حرکت به سوی موفقیت باز می‌دارند؟ یادگیری درمورد اینکه عادات چگونه عمل می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند که عادات مضر و کهنه را جایگزین عادات سالمی کنید که فرآیند تصمیم‌گیری را آسان می‌کنند. درواقع این کار شما را از احساس فرسودگی و خستگی رها می‌کند. هر موردی که در این لیست طراحی شده، به شما کمک می‌کند تا بر تصمیمات مهم و صحیح تمرکز کنید و هر تصمیمی را که مهم نیست، حذف کنید. کار کردن به این شیوه از طریق این مراحل به شما کمک خواهد کرد که پس از احساس خستگی مفرط کنترل زندگی‌تان را دوباره به دست بگیرید.

در زندگی ما عوامل باز دارنده بسیاری وجود دارند که مانع از رشد و شکوفایی ما در زمینه های مورد نظرمان می شوند. خستگی مفرط، یکی از مهم ترین عواملی است که ما را از انجام فعالیت های جدید در راستای پیشرفتمان باز می دارد. حتما برایتان اتفاق افتاده است که تصمیم گرفته اید در مواقعی که وقتتان خالی است، کاری اضافه تر شغلتان انجام دهید. مثلا مهارت جدیدی کسب کنید یا یک کسب و کار کوچک خانگی راه بیندازید. اما از خستگی زیاد که شاید خودتان هم منشا اصلی آن را نمی دانید، از تصمیمتان صرف نظر کنید و بیشتر زمانتان را صرف استراحت کنید. خوب، در نگاه اول شاید این حجم از خستگی برایتان قابل قبول باشد اما از این نکته غافل هستید که درصدی از خستگی شما بخاطر انرژی ای است که بی دلیل بر سر برخی از کارها هدر می دهید. مانند مثال هایی که در بالا گفته شد، در طول روز برخی فعالیت ها در زندگی ما وجود دارندکه می توان با کمی ساماندهی آن ها و یا عدم انجام آن ها از صرف انرژی ذهنی و بدنی بیهوده اجتناب کرد. اما چگونه؟ چطور می توان این اعمال را شناسایی کرد؟ چگونه می توان خستگی و سایر عوامل باز دارنده را کنترل و یا ازبین برد تا قدمی به سوی جلو بردن اهداف شخصی خود برداریم؟ تیم آکادمی بازار با ارائه راهکار ها و راهنمایی های متعدد می تواند به شما در شناسایی و حذف این موانع کمک کند. با آکادمی بازار گامی به سوی موفقیت و پیشرفت خود بردارید! برای شروع می توانید روی لینک زیر کلیک کرده و در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کنید: 

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه