گله و شکایت از کمبودها را کنار گذاشته و شروع کنید

شاید شما فردی باشید که از زندگی گله و شکایت دارید. حقیقت این است که اکثرِ ما اینگونه‌ایم. چه شکایت و گلۀ خود را به زبان آوریم یا در دل خود نگه داریم، هنوز شاکی هستیم. ما شاکیانی هستیم که درواقع اهمیتی ندارد که از درون شکایت کنیم یا از بیرون. مطمئناً افرادی هستند که به طرز شایسته‌ای تکامل یافته‌اند که اهل شکایت نیستند، اما اکثرِ ما اهل گله و شکایت هستیم و آن در ذات ما آدم‌هاست. همیشه آنگونه که دلمان می‌خواهد، کارها پیش نمی‌رود و همیشه دلیلی برای ناامیدی داریم. مشکل زمانی‌ فرامی‌رسد که شکایت درونی و بیرونی توانایی‌مان را برای شادی حقیقی و برآورده ساختن زندگی زیر فشار قرار می‌دهد. زمانی‌که این مشکل ایجاد می‌شود وقت آن است که یاد بگیریم چگونه گله و شکایت را کنار بگذاریم و به زندگی بپردازیم.

بدون اینکه اقدامی کرده باشید، شکایت نکنید

اگر قبل از اینکه شکایت کنید، تصمیم بگیرید برای شکایت خود کاری انجام دهید، چه می‌شود؟ آیا باعث نمی‌شود که دیدگاهی واقع‌بینانه نسبت به شکایت خود داشته باشید؟ راجع به آن فکر کنید. آیا وقتی خودتان دست به کاری نمی‌زنید، ارزش دارد که وقت خود را صرف شکایت کردن درمورد موضوعی بکنید؟ اگر نمی‌خواهید زمان صرف این کنید که از علت ناراحتی خود سر در بیاورید و با کسی ارتباط داشته باشید که می‌تواند تفاوتی به وجود آورد، وقت آن است که با خود فکر کنید که آیا این شکایت شما درست است یا نه! وقتی شما به این تعهد عمل کنید، ممکن است بتوانید مهارت‌های ارتباطی‌ که هرگز نمی‌دانستید را یاد بگیرید.

راهکارهای یکپارچگی سازمانی و ارتقا جو اخلاقی
بخوانید

با بینش دلسوزانه و محبت‌آمیز با مسائل برخورد کنیم

بسیاری از شکایت‌های ما از تجارب و تعاملات روزانه‌مان هستند. ما اذیت می‌شویم وقتی‌‌که شخص جلویی ما در فروشگاه غذایی وقت را تلف می‌کند و مدت زیادی را با صندوق دار مشغول گپ و گفتگو می‌شود یا هنگام رانندگی شخص جلوی ما در آزاد راه به کندی رانندگی می‌کند و رانندۀ عقبمان به سرعت ماشین را می‌راند یا هنگامی‌که با خدمات مشتری تماس می‌گیریم و نتایج دلخواهمان را نمی‌گیریم یا به اندازۀ کافی سریع عمل نمی‌کنند.

stop complaining and start living

هریک از این تجارب می‌تواند موجب ناراحتی و عصبانیت ما شود. متأسفانه آنچه ما اغلب فراموش می‌کنیم این است که در کنار همۀ این تعاملات انسان‌هایی وجود دارند و اکثر این افراد به بهترین نحوه ممکن کار را انجام می‌دهند. به عنوان مثال گپ و گفتگویی که فرد جلوی شما با صندوق دار دارد، شاید تنها ارتباط اجتماعی است که آنها کل هفته دارند. شخصی که مسئول خدمات مشتری است شاید در شرایطی قرار دارد که هیچ اختیاری برای حل مشکلاتتان ندارد، اما آنها با این وجود هم می‌خواهند که شکایات شما را بشنوند.

یاد بگیرید که از هرچیزی لذت ببرید حتی زمانی‌که آنها عیب و نقص دارند

یکی از بدترین چیزها درمورد شکایت این است که می‌تواند یک فرصت خوب و خوش دیگر شما را خراب کند. به احتمال زیاد خودتان این شرایط را تجربه کرده‌اید. آیا این اتفاق برایتان پیش آمده که در معاشرت با کسی اجازه داده باشید که یک تجربه منفی کل روز یا تفریحتان را خراب کرده باشد؟ یک اتفاق بدی که پیش می‌آید به جای اینکه روی مسائل مثبت و خوب تمرکز کنید، کل روز را به تعریف کردن این اتفاق اختصاص می‌دهید. داشتن عذاب وجدان، امکان دارد تا حد زیادی به شما کمک کند که به خاطر داشته باشید که خوشی و شادی انتخاب‌های آگاهانه‌ای هستند که ما می‌سازیم. ما می‌توانیم به یک ناراحتی یا مشکل این اجازه را بدهیم که کل روزمان را خراب کنند و یا اینکه از آنها چشم‌پوشی کنیم و به زندگی ادامه دهیم. مهمتر از همۀ این ها می توانیم افراد دور و برمان را که شکایات زیادشان شادی ما را از بین می‌برد، نادیده بگیریم.

5 مشخصه که نشان دهنده انتخاب نادرست اهداف است
بخوانید

 

شکوه و شکایت مانند آفت هایی هستند که هنگامی که مشکلی در بخشی از کار یا زندگی ما به وجود می آید به جان مزرعه وجودی ما می افتند. شکایت و اعتراض مداوم، تحرک شما را از بین می برد. وقتی هیچ حرکتی نباشد، تغییری هم در کار نیست. این همان موقعیتی است که یک برکه شفاف را به یک باتلاق بدبو تبدیل می کند. منظورم از این تشبیهات اینست که اگر شما در زندگی دائما از وضعیتتان شکایت کنید، کم کم شکایت جزو عادت های شما می شود و با تبدیل شدن آن به یک عادت، شما به جای آنکه برای مشکلاتتان به دنبال یک راه حل و راهکار باشید همیشه به دنبال مقصری هستید که همه گرفتاری هایتان را بر گردن او بیاندازید و با تبرئه کردن خود به دنبال حل آن ها نباشید. در مسیر موفقیت و پیشرفت همیشه سختی وجود دارد؛ البته همین مشکلات و سختی هاست که باعث پخته شدن و ارتقای شما می شوند. در حقیقت گرفتاری ها از فرصت هایی هستند که شما باید از آن ها به عنوان نقاط پیشرفت و جهش استفاده کنید. حالا تصور کنید همین عادت بد شکایت، همان مانعی است که جلوی غنیمت دانستن این فرصت ها را میگیرد.

حالا که با ماهیت و تاثیرات عادت شکایت که ممکن است شما هم گرفتار آن باشید، آشنا شدید، بد نیست که بدانید ترک کردن آن غیر ممکن نیست. با کمی تمرین و استمرار میتوانید بر آن غلبه کنید. تیم دکتر احمد محمدی با ارائه راهکار ها و روش های مطمئن می تواند در این راه به شما کمک کند. اگر شما مشتاق هستید در مسیر رسیدن موفقیت قدم بردارید و بدنبال یک همراه معتمد هستید میتوانید روی ما حساب کنید. برای شروع کافیست که بر روی لینک زیر کلیک کرده و در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کنید:

    سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه