کناره گیری عاطفی چگونه در بهبود مدیتیشن نقش دارد؟

یک مدیتیشن خوب مستلزم ذهن متمرکز و توانایی برای نادیده گرفتن حواس‌پرتی‌های درونی و بیرونی است.  اگر شما بگذارید هر فکر و صدایی حواستان را پرت کند، شما را از مدیتیشن دور می‌کند.

  • آیا هنگام نشستن به مدیتیشن می‌توانید تمام افکاری را که به ذهنتان خطور می‌کند، نادیده بگیرید؟
  • آیا می‌توانید از تمام سر و صداهای اطرافتان چشم‌پوشی کنید؟
  • آیا می‌توانید خارش، درد در عضلات منقبض شده یا هر درد دیگری در بدن را فراموش کنید؟
  • آیا می‌توانید از تمام خاطراتی که ذهنتان را مشغول می‌کنند، دور شوید؟

هنگام شروع مدیتیشن امکان دارد انواع افکار و احساسات به سراغ شما بیایند، حواستان را پرت کنند و تمرکزتان را برهم زنند. شاید در این شرایط به یاد حرف و کارهای مردم بیفتید و این کار احساسات منفی و بد درون شما را بیدار می‌کند. ممکن است که حواستان به سمت مشکلات و سختی‌ها برود و نگرانی‌ها وجودتان را در بربگیرد. همۀ این حواس‌پرتی‌ها ذهنتان را از مدیتیشن دور می‌کند.

چرا کناره‌گیری برای مدیتیشن مهم است؟

علاوه بر تمرکز خوب، چه چیزی می‌تواند هنگام نشستن در حال مدیتیشن به شما کمک کند تا حواستان به سوی چیز دیگری نرود و بنابراین شما بتوانید مدیتیشن متمرکز و موفقی داشته باشید؟

یک عنصر مهمی وجود دارد که می‌تواند در نادیده گرفتن حواس‌پرتی‌ها کمک کند و آن کناره‌گیری عاطفی است. کناره‌گیری عاطفی چیست؟ به طور خلاصه، کناره‌گیری عاطفی توانایی برای آرام ماندن در شرایط استرس‌زا و سخت و بی‌توجهی نسبت به افکار و احساسات منفی است. این مهارت به شما کمک می‌کند که در شرایط مختلف زندگی از نظر عاطفی جلوی غم و غصه را بگیرید و هیچ چیزی را به دل نگیرید. کناره‌گیری عاطفی نقش حیاتی در مدیتیشن متمرکز و موفق ایفا می‌کند. این راهکار کمک می‌کند تا شما نسبت به تمام احساسات و افکار موجود در طی مدیتیشن و همچنین مزاحمت‌های بیرونی بی‌توجه شوید.

این نوع از کناره‌گیری عاطفی که دربارۀ آن سخن می‌گویم، هیچ ارتباطی با بی‌تفاوتی و دور ماندن از مردم ندارد. من درمورد آرام بودن و کنترل ذهن در موقعیت‌های مختلف زندگی صحبت می‌کنم. با مقداری کناره‌گیری عاطفی می‌توانید از حواس‌پرتی‌ها، افکار و احساسات مزاحم حین مدیتیشن چشم‌پوشی کنید و در اینصورت بیشتر پیشرفت خواهید داشت. کناره‌گیری عاطفی و تمرین مدیتیشن باعث می‌شود شما شخصی متعادل و آرام شوید که توسط شرایط و آدم‌ها آشفته نمی‌شوید و به موقعیت بد و منفی اجازه نمی‌دهید تا حال و هوای شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آشنایی با 7 اصل اخلاقی مهم در مدیریت موفق یک سازمان منسجم
بخوانید

how Emotional withdrawal improves meditation?

کناره‌گیری عاطفی چگونه امکان پذیر است؟

1. وقتی چیزی را شنیدید که خوشایند شما نبود بلافاصله عکس‌العمل نشان ندهید. از  ۱ تا ۱۰ بشمرید یا چند نفس عمیق بکشید.

۲. سعی کنید از افکاری که در ذهنتان می‌گذرد، آگاه شوید و تلاش کنید که از افکار پوچ، منفی و مزاحم دوری کنید. شاید این کار چندان آسان نباشد، اما با استقامت و پایداری، موفق خواهید شد که افکار بد و غیرمفید را کنار بگذارید.

۳.رها شدن را یاد بگیرید. از خاطرات گذشته رها شوید و به آنها اجازه ندهید زندگی‌تان را محدود کنند و در کنترل داشته باشند. به خاطر بسپارید که ماندن در گذشته شما را به جایی نمی‌رساند تنها باعث می‌شود که شما در یک جا بمانید و هیچ پیشرفتی هم نداشته باشید.

۴. بر لحظۀ حال تمرکز کنید. گذشته رفته و آینده هنوز نیامده است. آنچه که وجود دارد، لحظۀ حال است. با تمرکز بر کارهای فعلی‌تان در لحظۀ حال زندگی کنید. وقتی مشغول فکر کردن به چیزی هستید، کار دیگری انجام ندهید.

۵. از کسی یا چیزی دلخور نشوید. اصلاً نظر مردم درمورد شما مهم نیست. شادی و سعادت شما بستگی به نظر و عقیدۀ دیگران ندارد. دلیلی ندارد که شما به دیگران اجازه دهید که باعث ناراحتی یا عصبانیتان کنند.

مشکلاتتان را همانند تجربه های جدید در زندگی بدانید
بخوانید

عمل کردن به این راهکارها در زندگی روزمره این تضمین را می‌کند که در حال مدیتیشن، کناره‌گیری عاطفی داشته باشید. هرچه بیشتر بتوانید کناره‌گیری داشته باشید، قادر خواهید بود نسبت به خاطرات ناخوشایند، افکار نامربوط و سر و صدای اطراف خود بی‌توجه باشید. این بی‌توجهی پیشرفت شما را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود مدیتیشن بهتر و عمیق‌تری داشته باشید.

در این دنیای پر تنش امروز، با افزایش روزافزون استرس و اضطراب های درونی در افراد متاسفانه با مشکل کاهش بازده کاری مواجه هستیم. چنانچه این مشکل برطرف نشود، این امر به طور ناخودآگاه تبدیل به افسردگی شده و در نتیجه سبب ناکام ماندن ما در کسب موفقیت در زندگی می شود. روش های زیادی برای رهایی از این مشکل وجود دارد از جمله مدیتیشن. ثابت شده که با تکنیک های مدیتیشن هر فردی می تواند ظرف مدت کوتاهی به آرامش درون برسد و همیشه شاد زندگی کند. کنترل ذهن و آرامش درونی یکی از فاکتور های مهم برای دستیابی به موفقیت است. عدم داشتن آرامش درون باعث می شود بخشی قابل توجهی از فضای فکری ما هدر رود و نتوانیم آنقدر که باید بازده داشته باشیم . در نتیجه دستیابی به موفقیت نیز روند پیچیده تری به خود می گیرد. ما نیز در آکادمی بازار به نوبه خود سعی می کنیم تا با ارائه راه کارهای موثر در این زمینه در حل چنین مشکلاتی نقش داشته باشیم . برای اطلاع از این راهکارها می توانید در سمینار بزرگ موفقیت با سخنرانی استاد احمد محمدی شرکت کنید. برای ثبت نام روی لینک زیر کلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

تکنیک های در زمان حال زندگی کردن را بیاموزیم
بخوانید

ثبت ديدگاه