کلید نوآوری و تفکر خلاقانه

به نظر شما چه ارتباطی بین لئونادرو داوینچی و راه اندازی یک کمپین بازاریابی فعال یا کاهش اثرات گلخانه ای شرکتتان وجود دارد؟ اگر این سوال را از “روآن گیبسون”، نویسنده کتاب جدید “4 نکته به سوی نوآوری، ابزاری قدرتمند در راستای تفکر خلاقانه” بپرسید، به شما خواهد گفت که این موارد، اشتراکات زیادی با هم دارند.

در حقیقت، لئوناردو داوینچی، ایده ی مرد رنسانسی را متجلی ساخت. داوینچی، فقط یک نقاش معروف نبود؛ وی، یک ریاضیدان، معمار، موسیقیدان، مبدع و هزاران چیز دیگر بود؛ گویی که ذکاوت و نبوغش را پایانی نبود و بلند پروازی های خلاقانه اش هیچ حد و مرزی نمی شناخت. دوره رنسانی که از قرن 14 تا قرن 17 به طول انجامید، زمانی بود که دستاورد های بشری جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده بود. دستاوردهایی که نتیجه و محصول تلاش و تخیل بشر، و نه حاصل دخالت عناصر شیطانی و غیر انسانی، بودند. این نگرش جدید به قابلیت های انسان منجر به وقوع سیلی از نوآوری ها و ابتکارات تکنولوژیکی، هنری و فرهنگی شد.

گیبسون در کتابش، از 4 نکته و فرآیندی سخن می گوید که ما با استفاده از آنها در قرن 21 ام می توانیم تفکر و ذهنیت مردم عصر رنسانس را پیاده سازی کرده و بتوانیم در حل مساله و تصمیم گیری هایمان، خلاقیت و ابتکار بیشتری از خود نشان دهیم. فکر می کنید این نکات کدامند؟ این 4 نکته و فرآیند عبارتند از: به چالش کشیدن عقاید و سنن مرسوم، بهره جویی از روند ها، اهرم سازی منابع و شناسایی و درک نیازها. گیبسون تک تک این آیتم ها را در کتابش به تفضیل معرفی و تشریح کرده است و در این راه از تصاویر رنگارنگ به منظور تکمیل تشریح موضوع مورد نظر استفاده کرده است که خواندن کتاب را ساده و در عین حال جذاب می سازد.

در انتهای هر بخش به نکاتی برای یادگیری اشاره و مواردی هم جهت مطالعه بیشتر افزوده شده است. به عنوان مثال، استیو جابز به عنوان شخصی معرفی می شود که رسوم و مرسومات جامعه را به چالش می کشد؛ جف بزوس در آمازون هم به عنوان کسی که توانسته از روند های موجود به طور موفقیت آمیزی بهره ببرد، معرفی شده است. گیبسون در کتابش علاوه بر ارائه ی اطلاعات مفید و کاربردی، نحوه استفاده از این 4 فرآیند را تنها در یک واژه بیان کرده است و آن چیزی نیست جز “رفتار سیستماتیک”.

وی با تاکید و هشدار می گوید: “هیچ چیزی را به شانس واگذار نکنید. بیهوده دور یک میز جمع نشوید و سعی در بیان ایده های ناب نکنید چرا که نهایت آن چیزی که نصیبتان خواهد شد، در اغلب موارد، ایده هایی احمقانه خواهد بود”.

گیبسون توصیه می کند به جای این کار، از این 4 نکته و فرآیند به شیوه ای روشن و روشمند استفاده کنید؛ وی در کتابش پیشنهاداتی جهت استفاده موثر از این ابزار قدرت اشاره می کند.

وی می گوید: من افراد را به گروه های کوچکی تقسیم می کنم به گونه ای که هر کدام نماینده ی یکی از این 4 مورد است؛ بنابراین، من تیم مرسومات، تیم روند ها، تیم منابع و تیم نیاز های مشتری را تشکیل داده و به آنها تمریناتی می دهم تا بتوانند افق فکریشان را وسعت بخشند و آنها را قادر ساخته تا با استفاده از آن فیلترها و دریچه ها، به دنیا، موقعیت، شرایط یا مشکلاتشان بنگرند.سپس، مثالی از کار و فعالیتش در کارخانه شکلات سازی می زند که در آنجا سعی داشت تا ضایعات حاصله را به حداقل برساند.

“هدف ما این بود که مقدار ضایعات را از وضعیت کنونی در آن زمان، که به چیزی در حدود هزار تن در سال می رسید، به صفر برسانیم. ما با یک کارخانه شکلات سازی بزرگ روبرو بودیم. ما دو روز را صرف برگزاری جلسات کردیم و از تمامی این 4 فیلتر استفاده کردیم. در نهایت موفق شدیم کل مساله را حل کنیم؛ در واقع ما توانستیم با استفاده از این فیلتر ها به ایده های جدیدی برسیم و ضایعات را به صفر برسانیم”.

بنابراین، سعی کنید از این نکات به طرز سیستماتیکی بهره مند شوید. با استفاده از این فرآیند ها ایده های جدیدی بسازید و آنها را با هم ترکیب و برای خودتان خلق فرصت کنید. به نظرتان این شیوه در عمل چقدر برای شما کارایی خواهد داشت؟ چطور می توانید خلاقیت را در تیمتان برانگیزید؟ و چطور می توانید راه داوینچی ها، گالیله ها و مبتکران دیگر را ادامه دهید؟

منبع: وبسایت Mindtools

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

یک × پنج =

همایش اختصاصی

زمان و تاریخ همایش

معارفه های دوره آموزشی

تاریخ و زمان دوره های معارفه