کانال های عرضه محصول یا خدمات در بازاریابی را بشناسیم

عرضه از موضوعات بسیار مهم در بازاریابی می باشد که به اندازه قیمت و تبلیغات به آن توجه نمی شود. عرضه در مفهوم عمیق آن به معنای برقراری دسترسی آسان به محصول می باشد. اگر عرضه محصولی نادرست صورت پذیرد، اگرچه تقاضای بازار برای آن زیاد باشد، اما فروش خوبی نخواهد داشت. برای مثال سرویسی لوکس برای مشتری کم درآمد عرضه شود، در حالی که اگر در محل دسترسی مشتریان پردرآمد باشد، استقبال خوبی خواهد داشت و همین طور بالعکس سرویس ارزان قیمت برای مشتریان پردرآمد. برای اثر بخش بودن عرضه باید مشتری هدف شناسایی و نحوه های دسترسی آن بررسی شود.

اگر به موضوع عرضه خوب نگاه شود، می تواند موقعیت های کارآفرینی جذابی را ایجاد کند. در نظر بگیرید کل اینترنت به عنوان یک بستر عرضه اطلاعات است که این همه تغییر و تحول در کسب و کار ایجاد کرده است. خیلی از خدمات اطلاعاتی به دلیل دسترسی سخت تا قبل از موج اینترنت مشتری چندانی نداشته اند. برای مثال بنگاه های کاریابی. اما با برقرار شدن امکان دسترسی راحت و وسیع شبکه کاریابی معروفی مثل LinkedIn بنیان گذاشته می شود. مورد دیگر ارائه خدمات سلامت می باشد. تا کنون خیلی از سالمندان و افراد معلول امکان دسترسی به پزشک و خدمات معاینه را به سختی پیدا می کردند. اما هم اکنون شبکه های آنلاین پزشکی یا مشاوره تلفنی پزشکی این موقعیت را فراهم آورده است.

درس هایی از بزرگترین آموزگار جهان مدیریت (پیتر دراکر)
بخوانید

فرض کنید شما در مغازه تان نشسته اید و به فروش محصولات خود مشغول هستید. هر چند شما ویترین جالب و تمیزی برای مغازه تدارک دیده اید و کالاهای با کیفیتی نیز می فروشید، ولی اکثر قریب به اتفاق افرادی که از جلو مغازه رد می شوند، پس از مکثی کوتاه، با بی اعتنایی به سراغ کار خود می روند و حتی زحمت ورود به مغازه را به خود نمی دهند!

product distribution channels in marketing

احتمالاً شما هم مانند هر فروشنده دیگری، از این موضوع فراری هستید و مایلید تعداد بیشتری از این رهگذران بی اعتنا را به مشتری تبدیل کنید. ناگفته پیداست که این آرزوی بسیاری از فروشندگان است که تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.

سوالی که مطرح است و ما می خواهیم پاسخ های آن را بررسی کنیم این سوال است: بهترین راهکارها برای بالا بردن میزان فروش، به هنگامی که مشتری ها از دست به جیب شدن می ترسند، چیست؟

یک کانال عرضه علاوه بر دسترسی راحت، می تواند ایجاد انگیزه نیز در مشتری بکند و غیر مشتریان را به مشتری تبدیل کند. نمونه آن عرضه خدمات کافی شاپ در کارواش می باشد. چرا که مشتری در طول مدت زمان شسته شدن ماشین خود که اکثر اوقات باید انتظار صف را نیز بکشد، نشستن در یک کافی شاپ و نوشیدن یک فنجان قهوه را گزینه ای خوشایند می داند. اما همین کافی شاپ اگر در کنار یک مرکز تعمیر خودرو ارائه سرویس کند، با احتمال زیاد با شکست مواجه می شود. چرا که مشتریان تمایل دارند که هنگام تعمیر بالای سر ماشین خود بوده و معمولاً اگر تعمیرکار سرش شلوغ باشد نیز مشتری می رود و بعداً می آید و گزینه انتظار منتفی است.

10 روش بازاریابی که همه مدیران باید بدانند
بخوانید

موضوع دیگر در عرضه که ایجاد فرصت کرده است سرعت ارائه محصول یا خدمت هست. اگر در ارائه یک محصول یا خدمت صف ایجاد شود این از رغبت مشتری می کاهد و مشتری دنبال گزینه جایگزین می گردد. نمونه آن صف های خرید نان می باشد که در دنیای کنونی که بسیار حساس به وقت می باشد. خیلی ها خرید نان بسته ای از سوپر مارکت را به ماندن در صف نان ترجیح می دهند. در حقیقت وقتی شرکتی دنبال ایجاد یک بساط عرضه جدید هست، باید به موازات آن به سرعت توزیع و امکانات و تجهیزات لازم برای آن فکر کند. لجستیک موضوعی است که به دلیل گره خردن آن به زمان منجر به کاهش فروش خیلی از محصولات شده است.

در نهایت می توان عرضه را به عنوان یکی از ارکان بسیار مهم موفقیت در فروش محصول نگریست و در نظر داشت که خیلی از برنامه های بازاریابی به دلیل گرایش سنتی فعالان این موضوع به مسأله تبلیغات از آن غافل می شوند. حال آنکه اگر محصولی در قیمت گذاری شکست بخورد و خریدار خود را پیدا نکند، اما همین محصول با همین قیمت اگر در جایی مناسب عرضه شود می تواند فروش خوبی داشته باشد.

انجام بازاریابی و فروش به شیوه های سنتی و غیر علمی، باعث جای ماندن ما از عرصه رقابت می گردد، بلکه باید کاملاً علمی و با تحقیقات انجام شود. بنابراین باید به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات در مورد به روزترین شیوه های فروش و بازاریابی باشیم و با دانش کسب شده اقدام به فروش و بازاریابی نماییم. برای مثال مطابق مقاله فوق باید مکان ها و زمان های مناسب جهت عرضه محصولات و خدمات خود را بدانیم. در این شرایط است که تحقیقات بازاریابی به کمک ما می آید و با کسب اطلاعات از محیط اطرافمان می توانیم هوشمندانه و بهتر عمل نماییم و درآمد و سود بیشتری داشته باشیم.

 آکادمی بازار به خاطر نقش مهم علم بازاریابی و فروش در مدیریت صحیح یک کسب و کار به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می کند، که در آن استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه فروش، بازاریابی و کسب و کار، روش ها و مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در زندگی شغلی و شخصی، را به ما تدریس خواهند نمود. جهت شرکت در این سمینار و آشنایی با سرفصل های آن، کافی است به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

1397/8/29 16:07:04 اردیبهشت 29ام, 1397|بازاریابی و فروش, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه