چگونه یک استراتژی ساده اما محرک و انگیزه بخش ایجاد کنیم

از قدیم و ندیم گفته اند: کم گوی و گزیده گو چون در، کز اندک تو جهان شود پر. امروزه هم بسیاری از کارشناسان بر اهمیت ایجاز در کلام و سخن تاکید می کنند. برخی هم معتقدند اگر نتوانید مطلبی را در یک صحفه بیان کنید، چطور می خواهید آن را بفهمید و درک کنید؟ در اینجا به نظرات و فعالیت های تیم لیوکو، مشاور سرشناس در زمینه مدیریت، که سمینارهای زیادی درباره ایجاد استراتژی های کوتاه و تاثیرگذار برای شرکت ها برگزار کرده است، می پردازیم.

ایجاد یک استراتژی ساده مثل آب خوردن است.

لیوکو می گوید راهکار پیشنهادی وی، به رهبران کمک می کند تا استراتژی ای تعریف کنند که بتوان آن را در 3 صفحه خلاصه کرد. وی در کتاب جدیدش، چگونه بهتر بتوانیم تصمیمات بزرگ اتخاذ کنیم، توضیح می دهد که چگونه استراتژی شرکتمان را مرتبط و پویا و در عین حال کوتاه سازیم.

فرضیات و محتوا

هر یک از این 3 صفحه، نمایانگر یک ابزار استراتژی هستند. اولین صفحه، به فرضیات و محتوا می پردازد. شما در این صفحه باید سه تا پنج فاکتور (نیروی) بیرونی و خارجی مهم که بر شرکتتات تاثیرگذارند، را بیان کنید.

سمت چپ، دنیای خارج است؛ شرایطی که بروزشان، بر تجارت و کسب و کار ما تاثیرگذار است.

سمت دیگر، به انتخاب ها و تصمیماتی اشاره دارد که ما باید درباره محصولات، بازارها و توانایی ها و قابلیت هایمان جهت خدمت رسانی و تامین نیازهای مشتریان و ایجاد تمایز در بازار، اتخاذ کنیم. در نتیجه، ما به یک راهکار “بیرون به درون” نیاز داریم که با توضیح جمیع شرایط حاکم بر کسب و کار برای افراد، به آنها کمک کند تا محرک های موفقیت در بازار را شناسایی کنند.

با این 10 عادت صبحگاهی یک روز فوق العاده برای خود بسازید(1)
بخوانید

محصولات، بازارها و قابلیت ها

محصولات، بازارها و قابلیت ها دقیقا در مرکز این راهکار 3-ابزاره قرار می گیرند و نقش موتور را بازی می کنند. در واقع، ما در یک صفحه ای که به این بخش اختصاص می دهیم، هدف از کسب و کار و تجارتمان را شرح خواهیم داد؛ پس از اهمیت فوق العاده آن آگاه باشید.

در قسمت بالا محصولات را داریم و در قسمت پایین، بازارها و مشتریان قرار می گیرند. در این صحفه، شما انتخاب های ممکن و تصمیماتی که می توانید اتخاذ کنید را به همراه هدف اصلی تجارتتان مشاهده خواهید کرد. در واقع، همین انتخاب ها و تصمیمات قرار است منجر به کسب درآمدتان شوند. چه راه هایی برای معرفی محصولتان به بازار به خاطرتان می آید؟ بهترین راه کدام است؟ به چه حجمی از محصول شما در آن بازار نیاز خواهد بود؟

 لیوکو می گوید مشتریانش اغلب از تاثیر و کارایی این ابزار ساده و تک صفحه ای متعجب می شوند.

او می افزاید: به این ترتیب، شما متوجه می شوید که کدام محصولات و به چه دلیل، شما را به هدفتان می رسانند؛ مشتریانتان را شناسایی کرده و دلیل محبوبیت کالایتان برای آنها را خواهید فهمید و در صورت نیاز به تخصیص منابع، نحوه ی انجام این کار را نیز تعیین خواهید کرد. پس، اولویت ها و نقطه تمرکز و توجه مان را هم در یک صفحه گردآوری کردیم.

چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهیم؟
بخوانید

اهداف و گپ ها (موانع)

سومین و البته آخرین ابزار، به اهداف و موانع اختصاص می یابد که ما آن را به بخش هایی تقسیم بندی می کنیم. این فرایند فقط بر 3 هدف تمرکز دارد: هدفی که به مسائل مالی و درآمد مربوط می شود؛ هدف مرتبط با محصولات یا بازارها و در آخر، هدف مربوط به قابلیت ها.

موانع و گپ ها در صورت نرسیدن به اهداف خاصی شکل می گیرند. مثلا از خودتان می پرسید چرا میزان فروشمان در یک بازار خاص 20% بالا رفته است؟

بله؛ این خبر بسیار خوبی است؛ شاید فقط دلتان بخواهد جشن بگیرید و به بخش های دیگر کارتان بپردازید. اما لیوکو می گوید اگر به علت موفقیتان نپردازید و صرفا به خوشحالی کردن بسنده کنید، فرصت های قابل توجهی را از دست خواهید داد. وی می گوید اگر رهبران به دنبال پایداری نتایج هستند، باید دلیل موفقیتشان در حرفه کاریشان را شناسایی کنند.

ایجاد یک استراتژی 3 صفحه ای

لیوکو در ارتباط با مقوله پایداری نتایج، بر اهمیت بررسی منظم این 3 صفحه، دست کم هر 3 ماه یک بار، تاکید ویژه ای می کند. به نظر وی، با اینکه بسیاری از شرکت ها به صورت فصلی جلساتی به منظور بررسی عملکردشان برگزار می کنند، اما اصولا، به صورت استراتژیک با این مقوله برخورد نمی کنند.

فرضیات، تحت تاثیر عوامل بیرونی تغییر می کنند؛ نتایج تولید و فروش نیز متغیرند؛ این دو مورد، اهمیت اصلاح و تغییر اهداف به گونه ای که واقع گرایانه و قابل دسترسی باشند را به ما گوشزد می کند. در صورت رعایت این اصول، شما یک استراتژی سه صفحه ای از اطلاعات صحیح و جدید خواهید داشت که می توانید تا جلسه فصلی بعدی، طبق آن به پیش رفته و به مقصد نهاییتان نزدیک و نزدیک تر شوید.

برای دستیابی به هر هدفی نیازمند استراتژی خاصی هستیم.  نمی توان با یک روش، برنامه یا استراتژی یکسان به همه اهداف دست یافت. در مقاله فوق دستور العمل ساده ای برای تعیین استراتژی برای اهداف فردی، گروهی و یا شرکت ها ارائه شده است. افراد موفق با تعیین استراتژی در ابتدای راه خود، مانع از بروز بسیاری از مشکلات و مضرات می شوند.

آکادمی بازار در تلاش است ویژگی های انسان موفق را به همگان بیاموزد تا بدانیم که آنان تفاوت هوش و استعداد چندانی با بقیه ندارند، بلکه عمده تفاوت انسان های موفق با سایرین در یک سری خصوصیات و مهارت های ویژه ای است که همگی اکتسابی هستند. از این رو استاد احمد محمدی مدرس و سخنران انگیزشی در سمینار موفقیت، به ما این ویژگی ها و مهارت های منحصر به فرد انسان های موفق را خواهند آموخت. می توانید جهت شرکت در این سمینار و بهره مندی از سخنان و آموزه های استاد، روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

خلاصه کتاب انجام کارها، هنر بهره وری به دور از استرس (1)
بخوانید

ثبت ديدگاه