پرش ذهن و تمرکز خود را با این روش های ساده کنترل نمایید

هنگامی که ذهن شما در یک موقعیت به فکر کردن درباره ی امور موقعیت های دیگر مشغول است و تمام فضای ذهن شما به موقعیت فعلی اختصاص پیدا نمی کند،  پدیده پرش ذهن رخ می دهد. پرش ذهنی یعنی هنگامی که مشغول صبحانه خوردن هستید؛ به دیر شدن اتوبوس و یا هنگام مطالعه درس های خود به فکر مواردی غیر از مطالب درسی فکر می نمایید.

با خواندن مقاله زیر می آموزید که:

شما با شناسایی عوامل ایجاد پرش ذهن و راه های مختلف مربوط به افزایش تمرکز تا حد زیادی می توانید به خود کمک کنید تا در موقعیت های مهم کاری یا درسی و غیره از پدیده پرش ذهن جلوگیری نمایید. همچنین با یاد دادن این روش ها به خانواده و دوستان خود نیز، به افزایش تمرکز آن ها در موقعیت های مختلف کمک نمائید.

پرش ذهن پدیده ای مثبت یا منفی؟!

پرش ذهن همیشه پدیده ای منفی نیست. طی تحقیقاتی که راجع به پدیده پرش ذهن صورت گرفته، مشخص شده است که این پدیده حتی نشانه ای از هوش وخلاقیت بالا در افراد می باشد. در واقع افراد به دلیل توانایی ذهنی بالا قادر به تمرکز به حد مطلوب در حین انجام کار های خود نیستند. پس هنگامی که پرش ذهن برای شما رخ می دهد جای نگرانی وجود ندارد؛ بنابراین آن را نکته ای مثبت راجع به خود تلقی کنید.

عوامل مؤثر در پرش ذهن

عواملی مختلفی می تواند باعث پرش ذهن گردد که به طور کلی به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شود که دسته اول شامل افکار و احساسات مختلف درون شما مانند غم، شادی، هیجان و غیره و دسته دیگر شامل ناهنجاری های خارجی مانند صداهای مختلف محیطی می باشد. مثلاً هنگامی که گوشی تلفن همراه دائماً توجه شما را به بررسی شبکه های اجتماعی وادار می کند، این یک عامل بیرونی بسیار قوی ایجاد کننده پرش ذهنی می باشد.

آشنایی با فواید جادویی مدیتیشن و تاثیر آن بر زندگی افراد
بخوانید

دوری از عوامل بیرونی پرش ذهن نسبت به عوامل درونی آن آسان تر است

شما می توانید با دوری از اشیائی که باعث می شوند تا شما دچار حواس پرتی یا پرش ذهن شوید؛ به راحتی دوباره تمرکز خود را بدست آورید. این در حالی است که عوامل درونی که منجر به پرش ذهنی می شوند براحتی قابل حذف یا دوری نمی باشند. شما به سادگی می توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید یا حتی آن را بیرون از اتاق خود قراردهید. به این ترتیب تا حد زیادی از پرش ذهن شما کم می شود.

تقویت افکار مثبت باعث کاهش پرش ذهن می شود

تا جایی که می توانید با فکر مثبت به جنگ با پرش ذهن بروید و بدین ترتیب روی وضعیت فعلی خود و امورات مربوط به آن تمرکز نمائید. هر اندازه میزان فکر خود به موارد منفی و بیهوده را کاهش دهید به همان نسبت می توانید از پرش ذهن خود بکاهید. اگر دائماً به افکار منفی خود اجازه دهید تا ذهن شما را به خود مشغول کنند؛ در این صورت دیگر پرش ذهن شما زیاد می شود و به سختی می توانید پرش ذهن خود را مدیریت نمائید.

چگونه ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهیم؟

جلوگیری از پرش ذهن با انجام بازی های تمرکزی

زمانی که شما ذهن خود را روی بازی متمرکز می کنید، معمولاً کمتر دچار پرش ذهنی می شوید. در واقع اگر روی بازی تمرکز نکنید و دائماً پرش ذهن داشته باشید؛ باعث می شود که نتوانید بازی را ببرید و یا حداقل به نتایج مطلوبی که در آن می خواهید، برسید. البته به طور کلی بازی ها نیازمند تمرکزند ولی بازی هایی هم برای افزایش تمرکز و جلوگیری از پرش ذهنی وجود دارد که می تواند بسیار مفید باشد.

نحوه کنترل اوضاع و دستیابی به اهداف در گذشته، حال و آینده
بخوانید

نتیجه گیری :

حتماً در حین مطالعه دروس مهم و یا انجام کارهای مختلف مربوط به شغل خود و همچنین در وضعیت های عادی، دچار پرش ذهن شده اید. باید گفت که نباید زیاد نگران باشید چون تا حدی وجود این پدیده در ذهن و افکار شما ضروری است و تا حدی ویژگی مثبتی هم می باشد. اما وقتی که میزان پرش ذهن زیاد شود شما می توانید با تقویت افکار مثبت و انجام بازی های مختلف افزایش تمرکز و نیز حذف عوامل بیرونی مخل تمرکز مانند دور کردن تلفن همراه از خود نسبت به کاهش پدیده پرش ذهن اقدام نمائید.

  • آیا تا به حال دچار پرش ذهنی شده اید ؟
  • آیاشما پرش ذهنی را پدیده ای تماماً منفی می دانستید؟
  • شما جهت مقابله با پرش ذهنی تا به حال چه راه هایی را در پیش گرفته اید؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید

 

متأسفانه پرش ذهن مشکلی است که همه ما با آن درگیر هستیم و اجازه نمی دهد که روی کاری که در آن واحد در حال انجامش هستیم، تمرکز کامل داشته باشیم. در این صورت ممکن است مرتکب اشتباهات و بی دقتی هایی فراوانی گردیم. نداشتن تمرکز حین انجام کار هم یکی از عواملی است که مانع از خلاقیت فرد می شود. بنابراین به منظور انجام صحیح و خلاقانه امور خود نیازمند تمرکز بالا و کاهش پرش های ذهنی ناخواسته خود هستیم. تمام راهکارهای فوق جهت دستیابی به تمرکز بالا مفید می باشند، اما نکته ی بسیار مهم و مشترک در همه آن ها یادگیری چگونگی کنترل نمودن افکار و ذهن است. 

برای یادگیری تکنیک کنترل افکار، ذهن و در نتیجه کنترل عادات و زندگی خود، می توانید از مزایای استفاده از محصول «معجزه قدرت ذهن» بهره بگیرید. با به کار بستن آموزه های این دوره غیر حضوری، شما قادر خواهید گشت که زندگی شاد و موفقی را برای خود و خانواده خود فراهم سازید و در نهایت به هر رویا، هدف و آرزویی که سال های سال در ذهن خود داشته اید و تصور می نمودید که دستیابی به آنان ناممکن است، دست یابید. بنابراین این فرصت استثنایی و به صرفه اقتصادی از لحاظ مالی و زمانی را از دست ندهید. کافی است جهت تهیه این محصول خارق العاده روی لینک زیر کلیک نمایید. 

دوره آموزشی غیر حضوری «معجزه قدرت ذهن»

 

تاثیر نوشتن و مکتوب کردن اهداف در دستیابی به موفقیت (1)
بخوانید

مطالب مرتبط :

 

 

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه