چگونه می توان آسایش خاطر و آرامش درونی پیدا کرد؟

چند لحظه تنها باشید و با خود فکر کنید که چگونه شما می‌توانید آرامش داشته باشید؟ چه موقع از شادی و آرامش درونی لذت می‌برید؟ وقتی که اوضاع بر وفق مراد است، روابط هماهنگ هستند، شغل مناسب دارید، وضعیت مالی‌تان خوب است و سالم هستید، معمولاً متوجه می‌شوید که آرام هستید. در همه‌ی این شرایط چه چیزی مشترک است؟ معمولاً ما از یک آرامش درونی بهره می‌بریم که هیچ استرس و تنش و هیچ شتاب و عجله‌ای نداریم. همیشه عواملی برای استرس، تنش، ترس و نگرانی وجود دارند که آرامش درونی ما را از بین می‌برند. اما با وجود مشکلات و شرایط سخت زندگی هم می‌توان آرامش درونی داشت. آرامش درونی یک حالتی از درون است و مستقل از شرایط خارجی است. می‌توان به ذهن آموخت که آرامش داشته باشد فارغ از اینکه در اطرافمان چه رخ می‌دهد. چرا منتظر شرایط درست هستید؟ چرا به اطرافیان و افکار منفی اجازه می‌دهید که برای ما و ذهن‌ ما تصمیم بگیرند؟

وقتی ذهن آرام است، بیش از حد فکر کردن و آشفتگی‌های ذهنی وجود نخواهد داشت و ما حالتی از رهایی درونی را تجربه خواهیم کرد. این یک حس خوشایند و هیجان‌انگیزی هست که گویی بار سنگینی از روی دوش ما برداشته شده است. تجربه‌ی آرامش و رهایی درونی برای هر کسی امکانپذیر است. آن وابسته به شرایط بیرونی، وضعیت مالی و اوضاع جسمی نیست. هرکسی دارای نیروی بالقوه‌ای است که می‌تواند در اینجا و حال از آن بهره ببرد. تنها با آموزش دادن به ذهن می‌توان حتی در سخت‌ترین شرایط از آن لذت برد.

راه‌ رهایی درونی و آرامش ذهنی

mind peaceافکار دائماً در ذهنمان هستند. اما اگر آنها باعث ناراحتی و از بین بردن آرامش‌مان می‌شوند، مجبور به دنبال کردن آنها نیستیم. ما می‌توانیم آنها را نادیده بگیریم و آرامش درونی و احساس رهایی را تجربه کنیم و یا می‌توانیم با توجه بیش از حد، به آنها پر و بال داد و آنها را قوی‌تر ساخت.

چگونه اجازه ندهیم حواشی، ما را از رسیدن به موفقیت باز دارد؟
بخوانید

1. هنگام فکر کردن، تنها افکار مثبت، متعالی و شاد را انتخاب کنید.

2. به جای فکر کردن به چیزهای ناخوشایند به آنچه که واقعاً دوست دارید فکر کنید.

3. فکر کردن درمورد موضوعاتی که باعث ترس و نگرانی شما می‌شود، متوقف سازید و به خاطر داشته باشید که افکارتان زندگی شما را شکل می‌دهند و بنابراین باید مراقب افکارتان باشید.

این گام اول است. گام دوم این است که یاد بگیرید واگویه های ذهنی‌تان را ساکت کنید. این به معنای سلطه داشتن بر ذهن و آرامش آن است. آرامش ذهن و سلطه داشتن بر آن مفیدترین مهارت‌ها برای همه افراد است. از افرادی که در جستجوی معنویت هستند، افرادی که زندگی پرمشغله دارند، افرادی که بلند‌پروازند و اهداف و آرمان‌هایی دارند یا انسان‌های عاشق ماجراجویی و … با این مهارت‌ها آنها احساس شادی بیشتری خواهند داشت و از زندگی لذت بیشتری می‌برند و همچنین در هر کاری که انجام می‌دهند متمرکزتر و کارآمدتر خواهند بود. دستیابی به رهایی و آرامش ذهنی و رهایی از فشار افکار بدون وقفه برای همه کس امکانپذیر است به شرط اینکه آموزش صحیح ببینند. صرف خواندن این مقاله نمی‌تواند این مهارت‌ها را به زندگی‌تان جذب کند. وقتی شما ارزش خود را کشف کنید و بخواهید آنها را به دست آورید، هیچ چیزی نمی‌تواند سد راه شما شود. رهایی از افکار دائمی غیرمفید و عادات برای اکثر افراد اتفاق نمی‌افتد. تعدادی افراد می‌دانند که می‌توانند خودشان را از چنگ آنها رها سازند. از لحظه بیدار شدن در صبح تا لحظه خوابیدن در شب پچ پچ‌های دائمی ذهنتان ادامه دارد و لحظه‌ای دست بردار نیست.

عادت‌ها، نگرانی‌های بی‌مورد و فکر کردن دائمی به چیزهای بی‌ارزش جلوی آرامش ذهنی شما را می‌گیرد. این عادتی عمیقاً ریشه‌دار است اما می‌توان آن را از بین برد. ذهن  مفیدترین ابزار است اما نباید به آن اجازه داد که بر زندگی‌مان تسلط پیدا کند. بلکه باید تحت سلطه ما باشد. برای رهایی از یک عادت ناخوشایند باید از آن آگاهی یافت و به شیوه‌ای متفاوت، آگاهانه و با توجه عمل کرد. هرچه ما مهارت جدید بیاموزیم باید روی خودمان کار کنیم تا اینکه آن به ماهیت ثانوی ما تبدیل شود و بدین ترتیب افکار و ذهنمان به طرز صحیحی در کنترل ما قرار می‌گیرند. شری رامانا ماهارشی حکیم بزرگ هندی می‌گوید: “ ذهن دسته‌ای از افکار است. فکر کردن را متوقف سازید و ذهن را به من نشان دهید.” ذهن از افکار تشکیل شده است. وقتی یاد بگیرید که بیقراری‌های دائمی ذهنتان را آرام کنید، ذهنتان رها می‌شود و متوجه می‌شوید که چگونه افکار زندگی‌تان را کنترل می‌کنند. وقتی خورشید در پشت ابرها مخفی می‌شود، نور خورشید دیده نمی‌شود اما خورشید آنجا در پشت ابرها حضور دارد. خودِ درونی و احساسمان از رهایی درونی همیشه اینجا هستند. ما باید تنها آن حایل‌ها را برطرف سازیم. این حایل‌ها افکار، عقاید و عادات ما هستند. من نمی‌گویم از ذهنتان استفاده نکنید. شما به منظور انجام کارهای روزمره به آن نیاز دارید. منظور من این است که باید آن را تحت کنترل خود درآورید.

آشنایی با فواید جادویی مدیتیشن و تاثیر آن بر زندگی افراد
بخوانید

 

آرامش درون، فاکتور کمرنگ شده زندگی در عصر حاضر است زمانی که درونمان از آرامش کافی برخوردار نباشیم نمی توانیم بر روی هدف مشخصی تمرکز کنیم. احتمالا اکثر شما اپیزود دو انیمیشن پاندای کونگفوکار را دیده اید. در این قسمت قهرمان داستان بعد از کسب موفقیت در قسمت اول دچار بحرانی می شود که از دوران کودکی خود با آن دست به گریبان است و همین موضوع باعث می شود تا در جستجوی آرامش درونی از دست رفته خود باشد. در این داستان علیرغم درونمایه طنزی که دارد، حاوی پیام مهمی است. این پیام این است تا زمانی که دست به گریبان کشمکش و سردرگمی های درونی هستیم نمی توانیم بر اهداف خود به نحو احسن متمرکز شویم. مشکلات ریشه ای، تسویه حساب های عاطفی گذشته، عقده ها و کمبودهای کودکی عواملی هستند که باید یک بار برای همیشه ریشه یابی و حل شوند. زیرا چنانچه حل نشده باقی بمانند بر روی هم تلنبار شده و منجر به بروز مشکلات بزرگتری می شوند. اما قطعا حل این مشکلات به تنهایی کار دشواری است ما در آکادمی بازار به کمک افراد متخصص و به پشتوانه دانش و تجربه اندوخته طی سالیان متمادی به شما کمک می کنیم و به شما می گوییم چطور از پس تمام این‌ها بربیایید و دوباره لذت زندگی را بچشید. یادتان باشد که ما فقط یک بار زندگی می کنیم، پس زیبا و موفق زندگی کنیم.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

ثبت ديدگاه