چگونه می‌ توان با مدیتیشن وزن خود را کاهش داد؟

تلاش برای کاهش وزن امکان دارد که استرس‌زا باشد. استرس به جای کاهش وزن باعث اضافه وزن می‌شود. مدیتیشن به شما کمک می‌کند با ذهنیت مناسب داشتن نسبت به انجام آن وزنتان را کاهش دهید. قرنهاست که مردم  مدیتیشن را برای آرام کردن خود و شفاف ساختن ذهنشان به کار می‌برند. اغلب پزشکان و روانشناسان مدیتیشن را به عنوان شیوه‌ای برای کاهش استرس تلقی می‌کنند. از جمله فواید مدیتیشتن عبارتند از کاهش فشار خون، کاهش استرس و افزایش احساس سعادت و سلامتی.

نحوه عملکرد مدیتیشن برای کاهش وزن

مدیتیشن بهترین شیوه برای رهایی از استرس شدید و ذخیره شده در بدن است. وقتی دارای استرس شدید هستید بدنتان کورتیزول تولید می‌کند. کورتیزول یک هورمون در بدن شماست که توسط غدد آدرنال ترشح می‌شود. کارکرد اصلی کورتیزول سوخت و ساز قند خون به طور مناسب، تنظیم فشار خون و حفظ ترشح انسولین در بدن است.

وجود کورتیزول برای مدت زمان کوتاهی عیبی ندارد. سطح بالای کورتیزول خون در صبح یا در طول واکنش جنگ یا گریز طبیعی است. متأسفانه افراد زیادی کل روز خود را با استرس می‌گذرانند و بدین ترتیب کورتیزول برای مدت زمان طولانی در خون باقی می‌ماند و بدین ترتیب افزایش چربی شکم، عدم تعادل قند خون و اختلال عملکرد تیروئید رخ می‌دهد. مطالعات نشان داده است افرادی که مدیتیشن می‌کنند سطح کورتیزول آنها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و قادر خواهند بود تا مقدار زیادی از چربی شکمی را از بین ببرند.

6 عاملی که باعث می‌شود هنگام تلاش برای رسیدن به اهدافتان، پشتکار داشته باشید
بخوانید

چرا اغلب رژیم و ورزش در کاهش وزن موفقیت‌آمیز نیست؟

ممکن است که سخت باشد ورزش را در یک برنامه پرمشغله روزانه جای دهید و اکثر افراد هم رژیم غذایی اشتباهی برای خود می‌چینند. یک رژیم غذایی خوب و سالم نباید استرس ایجاد کند. اما اکثر مردم رژیم‌هایی را انتخاب می‌کنند که عادات غذایی‌شان را بسیار تغییر می‌دهد. برای آنها سخت است که تمام نکات رژیم را به خاطر بسپارند و بتوانند که برنامه رژیم خود را به خوبی رعایت کنند و این موضوع باعث استرس آنها می‌شود.

How to reduce weight by meditation?

یک اشتباه در رژیم غذایی می‌تواند موجب رعایت نکردن برنامه رژیم و خوردن غذای بیشتر شود و این خود احساس گناه و استرس را بیشتر می‌کند. برای کاهش وزن همیشگی، نیاز به رژیم غذایی دارید که به آرامی عادات غذایی شما را در طی یک دوره زمانی تغییر می‌دهد. این استرس شما را کمتر می‌کند و به احتمال قوی هم با رغبت بیشتری به آن عمل می‌کنید.

اگر عادت شما این است که از نظر جسمانی پویا باشید، در این صورت یک دوره دگرگونی مثبت برایتان وجود دارد که در راستای آن  می‌توانید ورزش را با زندگی خود درآمیزید. اگر مدیتیشن را همراه با ورزش باشد موفق‌تر خواهید بود. برای مثال یوگا یک روش عالی هست. تفکر در آموزش ذهنیت بهتری به شما می‌دهد و شما را در کاهش وزن مصمم می‌سازد.

بهترین ساعت در طول روز برای انجام کارها چه زمانی است؟
بخوانید

چگونه برخی از تکنیک‌های مدیتیشن به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

یکی از بهترین تکنیک‌های مدیتیشن که با کاهش وزن مرتبط است گرفتن پنج نفس قبل از خوردن است. این کار شما را آرام می‌کند و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که از نظر عاطفی بخورید یا نه.

تکنیک‌ها مؤثر دیگر:

1. جای آرام و راحتی را برای نشستن پیدا کنید.

2. چشمهایتان را ببندید.

3. عضلاتتان را شل کنید.

4. به آرامی و طبیعی شروع به نفس کشیدن کنید.

5. اگر تمرکزتان به هم می‌خورد سریع حواستان را به نفس کشیدن بازگردانید.

6. به مدت 10 تا 20 دقیقه به نفس کشیدن خود ادامه دهید.

7. این تمرین را دو بار در روز انجام دهید.

نتیجه مدیتیشن

بزرگترین تأثیر مدیتیشن کاهش استرس است که با سطح پایین‌تری از کورتیزول در خون تعیین می‌شود. زمانی‌که با مدیتیشن انس گرفتید وزن شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین مدیتیشن بر فعالیت مغزی شما تأثیر خواهد گذاشت. یافته‌های دکتر کاترین کار پژوهشگر دانشگاه بِراون در زمینه مدیتیشن این است که مدیتیشن می‌تواند نواحی در مغز را که مسئولیت تبیین حواس بدن را بر عهده دارد تغییر دهد. بیشترین نواحی که تحت تأثیر هستند مربوط به گرسنگی و عطش است. به عبارتی مدیتیشن می‌تواند از طریق تغییر فعالیت مغزی‌تان به کنترل گرسنگی و عطش شما کمک کند و در نتیجه‌ی آن استرس شما کاهش می‌یابد و به طرز قابل توجهی وزنتان هم پایین می‌آید.

غلبه بر سندرم شیء درخشان و پایبندی به اهداف
بخوانید

اغلب مردم به خاطر استرس زیاد اضافه وزن دارند و به همین علت هم نمی‌توانند وزن خود را کاهش دهند. مدیتیشن به شما کمک می‌کند اضافه وزن ناشی از استرس را کم کنید و برای شروع فرایند کاهش وزن ذهنیت درستی به دست آورید.

همین که بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم، تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های ما تحت تأثیر مثبت آرامش ما قرار می گیرد. استرس معضلی است که همه ی ما با آن سروکار داریم و همواره سعی داریم که بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ نماییم. به دور از استرس همه کارهای ما به درستی انجام خواهند گرفت. بنابراین باید راه های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که یکی از این راه ها مدیتیشن است، که در مقاله ی فوق به وضوح مورد بحث قرار گرفت.

در سمینار موفقیت همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت از جمله روش های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را از استاد احمد محمدی خواهید آموخت. موفقیت و هدف شما هر چیزی می تواند باشد از جمله همین کاهش وزن یا افزایش وزن، در هر حال نیاز دارید که یاد بگیرید بر استرس های خود غلبه نمایید پس معطل نکنید! کافی است روی لینک زیر کلیک نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه