چگونه ذهنمان را از وابستگی ها و انتظارات بیجا برهانیم؟

چند لحظه این تصویر را در ذهن خود مجسم کنید: ذهن شما آزاد است؛ به هیچ موضوعی نچسبیده است؛ به دنبال موضوع خاص و نتیجه خاصی نیست؛ به دنبال واداشتن دیگران به انجام رفتار خاصی نیست؛ بلکه، آزاد و رهاست و شما آرامشی عظیم را در خود تجربه می کنید.

اجازه دهید تا به چند مورد از مواردی که با تغییرشان می توانید این آرامش را به خودتان هدیه دهید،‌ اشاره کنم:

  • دیگران در صورتی می توانند ما را برنجانند و ما را ناراحت کنند که طبق انتظار ما رفتار نکنند؛ اما اگر ذهنتان از قبل رفتار یا حرف خاصی را تعیین نکرده باشد، رفتار آنها، هرچه که باشد،‌ تاثیری در شما نخواهد گذاشت؛ چه بسا شما حتی با دیدن ناراحتی آنها، با آنها همذات پنداری کرده و سعی در کمک به آنها داشته باشید.
  • از بین بردن تصورات کلیشه ای و انتظارات در مواقعی که در ترافیک یا صفی طولانی گیر می کنید، هم می تواند بار منفی زیادی را از دوش شما بردارد.
  • وقتی کسی از شما ناراحت است، شما ممکن است از وی عصبانی شده یا وارد لاک دفاعی شوید و از آنها گله کنید؛ می دانید چرا؟ چون در نهان دلتان می خواست که آنها به گونه ای دیگر با شما رفتار می کردند.

How to free our minds from dependencies and expectations?

اگر بتوانید این انتظارات را در خودتان از بین ببرید، دیگر به دنبال توجیه رفتارهایشان نخواهید بود، دیگر ناراحت نخواهید شد، و صرفا به دنبال محافظت از خود و آرامش تان خواهید بود. و باز هم ممکن است با ناراحتی آنها همذات پنداری کنید. شرکت در سمینار موفقیت راهی برای بازیابی آرامش درونی تان می باشد.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

بر اساس تجارب، به این نتیجه رسیده ام که همه مشکلات از همین نگرش و چسبیدن به انتظارات شکل می گیرند: سردرگمی و اضطرابتان ایجاد استرس می کند، وقتی که قرار است روی مساله مهم و دشواری کار کنید، مدام تعلل می کنید، پرخوری عصبی، عادات مالی اشتباه، و هزاران مساله دیگر و دیگر. در اینجا قصد دارم تا با بیان یک مورد عملی، شما را با مفهوم مد نظرم بیشتر آشنا سازم.

گران قیمت ترین دفاتر کار جهان در کدام کشور ها قرار دارند؟
بخوانید

فرض کنید که یکی از عزیزانتان معتاد به مواد است و شما واقعا می خواهید به وی کمک کنید؛ شما نگرانید و استرس دارید و نمی دانید که باید از کجا شروع کنید؛ اصلا نمی دانید که آیا از پس این کار بر می آیید یا نه. این استرس از نوعی انتظار و پیش بینی نشات می گیرد؛ شما دوست داشتید آنها رفتار خاصی را در پیش بگیرند و اوضاع آن طور که می خواستید پیش برود؛ اما این طور نشد؛ شما نیت خیر دارید اما آن انتظار و اصرار ذهنتان بر کسب و مشاهده نتیجه ای خاص، مانع از تحقق کامل نیتتان می شود.

البته باید بگویم اعتیاد آنها هم منشا مشابهی با استرس شما دارد؛ آنها برای فرار از مشکلاتشان و دوری جستن از نتایجی که طبق انتظار و پیش بینی شان نبود، به مواد پناه آوردند. آنها با مصرف این مواد، آرامشی که به دنبالش بودند را یافتند و سعی کردند با ادامه این مسیر، این آرامش را حفظ کنند. به تدریج، این تلاش برای حفظ آرامش منجر به شکل گیری اعتیادشان شد.

خب؛ باید چه کار کنید؟ انتظارات و رفتارهای مد نظرتان را کنار بگذارید؛ صرفا آن افراد را دوست داشته باشید؛ به نزدشان بروید و عشق و محبتتان را خالصانه نثارشان کنید؛ سعی نکنید چیزی را تغییر دهید. مواردی که به نظرتان می تواند به آنها کمک کند را با آنها در میان بگذارید: اگر مشاور یا مرکز درمانی خوبی می شناسید یا با مراقبه ای تاثیرگذاری آشنا هستید که می تواند در دراز مدت بر میزان نیاز آنها به مواد‌، تاثیر بگذارد، حتما با آنها صحبت کنید؛ اما شما نباید از آنها بخواهید که بلا استثنا همان کارها را انجام دهند؛ شما صرفا پیشنهاد می دهید.

طرح تجاری یا طرح کسب و کار (BUSINESS PLAN) چیست؟
بخوانید

من هم همانند بسیاری از شما ها از سایرین انتظارات زیادی داشتم و وقتی تامین نمی شدند، سرخورده می شدم. حال می خواهم راه خلاص شدن از این  مشکل را با شما در میان بگذارم:

  • خودتان و رفتارهایتان را زیر نظر بگیرید؛ بدون اینکه قضاوت کنید، ببینید سوزنتان در چه قسمت هایی گیر می کند و انتظاراتتان برجسته می شوند؛ مثلا وقتی طعم غذا را دوست ندارید، وقتی که احساس می کنید الان حتما باید یک فنجان قهوه یا چای بنوشید، وقتی از کوره در می روید. این ها تنها چند نمونه اند.
  • حال ببینید در این شرایط چه احساسی دارید؛ وضعیت ذهنیتان چگونه است؟ بدنتان چه واکنشی نشان می دهد؟
  • سعی کنید برای یک ماه روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه مراقبه کنید؛ سپس، آن را به 15 دقیقه افزایش دهید؛ به حالاتتان قبل و بعد از مراقبه توجه کنید.
  • بی خیال شدن را تمرین کنید؛ اجازه دهید اوضاع همان طوری که باید باشند، باشند؛ با خودتان تکرار کنید: من نیاز ندارم تا همه چیز را طبق انتظار خودم تغییر دهم، من از شرایط راضی ام.
  • سعی کنید توجهتان را به ورای خودتان و خواسته های خودتان معطوف کنید؛ از زاویه دید دیگران مسائل را ببنید؛ درد و رنج آنها را احساس کنید. شما در عین استقلال، بخشی از کل هستید.
  • و در آخر، سعی کنید در همه مسائل و شرایط، زیبایی را ببینید؛ حتی در مسائل و چیزهای کوچک؛ وقتی که سعی داریم تا اوضاع و احوال را طبق خواسته مان تغییر دهیم، دیگر نمی توانیم زیبایی مسائل را ببینیم و قدر آن شرایط را بدانیم.

هر نتیجه خوب یا بدی که از اعمالمان می گیریم ریشه در افکار و ذهن ما دارد. خودمان مسبب شادی یا ناراحتی خود هستیم. برای مثال طبق مقاله فوق یکی از عواملی که به شدت ما را ناراحت و افسرده می کند، انتظاراتی است که خودمان در ذهن خودمان از دیگران ایجاد نموده ایم و در صورت برآورده نشدن آنان بسیار ناراحت و سرخورده می شویم. بنابراین برای داشتن یک زندگی آرام و بی دغدعه باید یاد بگیریم که افکار و انتظاراتمان را از دیگران در جهت مثبت و سازنده تغییر دهیم.

می توانید برای ایجاد این تغییرات از راهکارهایی که در مقاله فوق آورده شده اند بهره بگیرید و همچنین می توانید در سمینار موفقیت شرکت نمایید تا از استاد احمد محمدی بیاموزید که چگونه و با چه مهارت هایی می توانید یک زندگی آرام و شاد برای خود بسازید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید. 

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه