چگونه در موقعیت‌های منفی مثبت فکر کنیم؟

آیا زمانی‌که در زندگی موفق نمی‌شوید یا به مشکلات برمی‌خورید بدبین و ناامید می‌شوید؟ آیا می‌دانید که حتی در هنگام مواجه مشکلات می‌توانید دیدگاه خود را تغییر دهید و مثبت‌اندیش باشید؟ افرادی وجود دارند که به موقعیت‌های منفی اجازه نمی‌دهند که بر حالت ذهنی‌شان تأثیر بگذارد و حتی در شرایط دشوار و ناخوشایند مثبت‌اندیش باقی می‌مانند.

شاید تعجب کنید که چگونه می‌توان در شرایط بد زندگی مثبت بود. در زندگی اغلب با شرایط سخت و افراد منفی‌باف روبرو می‌شویم. زمانی‌که به رادیو گوش می‌دهیم یا تلویزیون تماشا می‌کنیم یا روزنامه‌ها را می‌خوانیم دائماً در معرض اخبار بد و منفی هستیم. ظاهراً بعید به نظر می‌رسد که بتوان از اخبار، شرایط و افراد منفی دور باشیم. در این شرایط منفی آیا امکان دارد که مثبت باشیم و اجازه ندهیم که افکار و احساسات ما تحت تأثیر قرار گیرد؟ اگر بر شرایط منفی متمرکز باشیم، آنها را جذب زندگی خود می‌کنیم.

زمانی‌که با شرایط یا مسائل دشوار روبرو می‌شویم و در مورد حوادث و مشکلات می‌شنویم و می‌خوانیم، ذهن به طرز عجیبی به دنبال آن می‌رود و ما بیشتر آگاه می‌شویم و باعث می‌شود که وضع روانی، احساس و رفتار ما تحت تأثیر قرار گیرند و به این آسانی عصبانی و سرخورده و غمگین می‌شویم و ذهنمان منفی می‌شود.

فکر منفی در ذهن همانند سنگ بزرگی است که بر دوش خود حمل می‌کنید که باعث تضعیف شما می‌شود و احساس عجز و درماندگی به شما دست می‌دهد. با این طرز فکر شما منفعل می‌شوید برای پیشرفت تلاشی نمی‌کنید و به شرایط خارجی اجازه می‌دهید که زندگی‌تان را کنترل کنند. آیا شما این را می‌خواهید؟ چگونه می‌توان این نگرش را تغییر داد؟ آیا در هنگام مواجهه با سختی‌ها می‌توان مثبت بود؟ آیا جایگزینی برای حالت منفی ذهن وجود دارد؟

توقف احساس غم و شروع شادی با 4 راهکار موثر
بخوانید

یک جایگزین باید شکل مثبتی را در ذهن ایجاد کند. می‌توان آموخت که در شرایط منفی مثبت‌اندیش بود. این کار نیاز به مراقبت، آگاهی و اندکی تلاش باطنی دارد. این کار سخت نیست و جالب هم هست.

توصیه‌هایی برای مثبت بودن در شرایط منفی

1. به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید

هنگام خستگی و کوفتگی بیشتر منفی‌باف و ناراحت می‌شوید. بیش از اندازه کار نکنید و خود را خسته نکنید. باید در شب خوب بخوابید و در طول روز گاهی هم استراحت کنید. بخوابید و جسم و روان خود را در آرامش نگه دارید. زمانی که آرامش برقرار باشد نگرش منفی قابل کنترل است و تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرید.

2. نگرش مثبت بیشتری داشته باشید

سعی کنید که انسان‌های اطراف شما مثبت باشند. مثبت ‌اندیشی مسری است. وقتی‌که اطراف شما را افراد مثبت دربرگیرند به تدریج متوجه خواهید شد که شما نیز مثبت‌اندیش شده‌اید. اقدام کنید، فعال‌تر باشید. پروژه‌های جدید را شروع کنید و  انجام دهید هر کاری که زندگی‌تان را شادتر می‌کند. فیلم‌های خنده‌دار و مفرح را ببینید. نقل‌قول‌های مثبت و داستان‌های الهام‌بخش را بخوانید. ایده دیگر این است که درمورد زندگی افراد موفقی مطالعه کنید که به شرایط خود اجازه محدود کردن رؤیاها و اهدافشان را نداده‌اند. همه این موارد بر ذهن شما تأثیر می‌گذارد.

3. به جای تمرکز بر مشکلات به فکر راه‌حل باشید

تمرکز بر مشکلات، آنها را بزرگتر می‌کند و اگر کاری برای رفع آنها نکنیم بیشتر غمگین، خسته و بدبین خواهیم بود. اگر نگرش مثبت داشته باشیم حتماً راه‌حلی هم وجود خواهد داشت و به دنبال آن هستیم و سرانجام به آن دست پیدا می‌کنیم.

چگونه با استفاده از افکارتان، زندگی‌تان را تغییر دهید؟
بخوانید

4. ورزش کنید

ورزش سلامتی جسم، انرژی و قدرت درونی‌تان را افزایش می‌دهد. ورزش باعث می‌شود که راحت‌تر مثبت‌اندیش شویم و در رویارویی با مشکلات با اعتماد به نفس و جرئت بیشتری برخورد کنیم. هر ورزشی مفید است شاید پیاده‌روی، شنا، بسکتبال، ژیمناستیک یا هر ورزش دیگری را انجام دهید. اگر ورزش نمی‌کنید کم کم آن را شروع کنید و زیاده‌روی نکنید.

5. فکرهای مثبت را جایگزین افکار منفی کنید

سعی کنید عادت کنید که هر فکر منفی را با یک فکر مثبت جایگزین کنید. باید از افکاری که در ذهن شما مرور می‌شوند آگاه باشید و اگر آنها منفی هستند فوراً آنها را به افکار شادتر و خوش‌بینانه‌تر تغییر دهید. شاید با مقاومت درونی روبرو شوید و حتی ممکن است که جایگزینی برای افکار منفی خود قرار دهید. اما بارها این تکنیک را تمرین کنید تا این شیوه فکر کردن برای شما آسان و عادی شود.

6. جملات تأکیدی مثبت را تکرار کنید

تکرار جملات تأکیدی مثبت در مواجهه با سختی‌ها یا مشکلات ناخوشایند یا در معاشرت با مردم بد قلق به شما کمک خواهد کرد توجه خود را منحرف سازید و ذهنیتی خوش‌بینانه داشته باشید. جملات تأکیدی بسیاری متناسب با شرایط مختلف وجود دارند که می‌توان در اینترنت پیدا کرد. زمانی‌که جملات تأکیدی را با ایمان و تمرکز تکرار می‌کنید، نگرش و ذهن خود را مطابق با عباراتی که می‌خوانید، تغییر می‌دهید. جملات تأکیدی مثبت می‌توانند شما را تشویق کنند و به شما انگیزه بدهند و احساسات شما را تغییر دهند.

چگونه سبک زندگی مثبتی داشته باشیم؟
بخوانید

7. هر چیزی را به دل نگیرید و ناراحت نشوید

سعی کنید که از حرف و رفتار مردم دلگیر نشوید. دلیلی وجود ندارد که عقاید و حرف دیگران به شما آسیب بزند. این خود شما هستید که به عقاید و حرف دیگران اجازه می‌دهید که احساسات شما را تحت تأثیر خود قرار دهند. معمولاً انسان‌ها آگاه نیستند که با این کار به خود صدمه می‌زنند. به نظر مردم کاری نداشته باشید. ممکن است آنها منظور دیگری داشته‌اند و شما از حرف آنها اشتباه برداشت کرده‌اید. شاید آنها شوخی کرده‌اند و اصلاً منظورشان شما نبوده‌اید. باید یاد بگیرید که خشم، نفرت و احساساتی را که به ما صدمه می‌زنند از خود دور کنید.

8. مدیتیشن را بیاموزید

شاید مدیتیشن برای هرکسی خوشایند نباشد اما مدیتیشن کردن هر ده دقیقه در روز باعث می‌شود ذهن، جسم و احساسات شما در آرامش باشد و شما را از استرس و نگرانی دور نگه ‌دارد و در موقعیت‌های سخت زندگی به آسانی آرامش خود را حفظ کنید و به نحو احسن آنها را مدیریت کنید. مثبت بودن در شرایط مختلف سرمایه‌ی بزرگی است که ارزش یادگیری را دارد.

” خوش‌بینی مغناطیس خوشحالی است. اگر مثبت باشید افراد و چیزهای خوب به سوی شما جذب می‌شوند.”

« مَری لو رِتون»

” مردم بیشتر به افکار منفی که اشتباه هستند، می‌پردازند. چرا موقعیت‌های مثبت را نمی‌بینند تا به آنها بچسبند و آنها را شکوفا کنند.”

«نات هان»

” هر روز به خود یادآوری می‌کنم که چه اثرات مثبتی در این دنیا داشته‌ام. “

« پِتِر دایزیم»

ثبت ديدگاه