چگونه در طوفان مشکلات و دغدغه ها، آرامش درونی مان را حفظ کنیم

همگی ما انسان ها، علی رغم مشغله های بسیار و دلنگرانی هایمان درباره کار، زندگی و آینده مان و نیز صرف نظر از تمایلات و خواسته های متفاوتمان، به دنبال صلح و آرامشیم. ما می خواهیم بتوانیم تا حد امکان خودمان را از استرس ها و فشار های روزانه دور کرده و بر همه چیز کنترل پیدا کنیم؛ ما به دنبال به وجود آوردن نظم و انضباط در زندگی شخصی مان هستیم. ما به دنبال سکوت، آرامش و صلح هستیم.

اما خب، حتما با خودتان می گویید مگر می شود تمامی استرس و شلوغی ها را از زندگی حذف کرد؟ شاید با خودتان می گویید اگر به دنبال چنین آرامشی هستید، حتما باید غارنشین شوید و قید شهرنشینی را بزنید (البته در همین جا باید به شما بگویم زندگی در چنین جاهایی هم مصائب و دغدغه های خاص خودش را دارد)؛ خب، پس چاره چیست؟

چاره کار، پیدا کردن سکوت و آرامش از دل همهمه و شلوغی است؛ برای موفقیت در این کار نیازمند انجام مراقبه اید. البته تمرین امروز ما نیازمند برخورداری از آمادگی سطح متوسط در مراقبه می باشد. اگر تا به حال مراقبه انجام داده باشید، می دانید من چه می گویم. در صورتی هم که تا به حال به انجام این کار مبادرت نورزیده اید، به شما پیشنهاد می کنم تا هر چه زود تر، مراقبه را بخشی از زندگی تان کنید.

جملات و نقل‌ قول هایی که به ذهنتان آرامش می‌دهند
بخوانید

خب؛ برای انجام این مراقبه:

1. در جایی ساکت و در موقعیتی راحت بنشینید.

2. ابتدا بدنتان را بررسی کنید؛ به آن فکر کنید؛ الان چه احساسی دارید؟ در لحظه اکنون، چه انرژی ای را در اطرافتان احساس می کنید؟

3. حال به تنفستان را چک کنید؛ آیا تنفستان آرام و منظم است؟ چند لحظه ای با دقت و توجه تمام، نقس عمیق بکشید؛ دم و بازدم…

4. حال، توجهتان را به هر آنچه که در اتاق و در اطرافتان هست معطوف کنید، از جمله خودتان. به صورت کلی آنها را از نظرتان بگذرانید؛ چشمانتان باز باشد؛ هیچ چیزی را قضاوت نکنید؛ صرفا به آنها توجه کنید و میزان آگاهیتان را بالا ببرید.

5. در تمامی این مراحل، ذهنتان به سمت افکار مختلفی می رود؛ بدون قضاوت، صرفا به آنها توجه کنید و سعی کنید توجهتان را به لحظه اکنون معطوف کنید.

preserving the inner peace

به همین روش ادامه دهید و هرگاه احساس کردید توجهتان به افکار دیگری معطوف شده است، سریعا به حالت قبلی برگردید؛ در این شرایط، شما به خود وجودی تان فکر می کنید؛ همگی ما درباره خودمان تصوراتی داریم اما در واقع، این تصورات فقط یک مفهوم ذهنی است، ما با باز نگه داشتن آگاهی مان می توانیم این تصورات را برای لحظه ای از خودمان دور کنیم؛ یکی دو دقیقه ای را به این کار اختصاص دهید و ببینید که آیا می توانید آن تصویر کلیشه ای و قالب را از خودتان دور کنید یا خیر.

محدودیت تنها در ذهن شماست و لاغیر
بخوانید

من با انجام این تمرین، احساس می کنم که در حال بازگشت به خانه هستم؛ خب، به این فکر کنید که برگشت به خانه چه احساسی به شما می دهد؛ من به شخصه، احساس می کنم دارم از محیطی ناشناخته، به محیطی آشنا، امن و آرام باز می گردم، به جایی که به آن تعلق دارم. تنها کاری که باید بکنید این است که توجه تان را از تصویری که از خودتان در ذهنتان ساخته اید، دور کنید.

با حفظ چنین احساسی، به خودتان آرامش بدهید

خب، اگر بتوانید با تمرین مراقبه خودتان را به این سطح برسانید، می توانید امیدوار باشید که تحت هر شرایط و فشاری قادر خواهید بود به آرامش و سکون برسید. شما می توانید پس از مشاجره با همسرتان، در خستگی ناشی از گیر افتادن در ترافیک یا شلوغی کارهای روزانه تان، آرامش را به خودتان باز گردانید؛ به خاطر داشته باشید در حین انجام این کار:

1.  به احساس استرس یا ناآرامی تان توجه کنید؛ به خود یادآوری کنید که این احساس ناشی از نیاز به صلح، آرامش، سکون و کنترل است. به خودتان یادآوری کنید که این احساس از نیاز به امنیت شکل می گیرد؛ همه چیز کاملا طبیعی است.

2. توجهتان را از خود منحرف کنید؛ سعی کنید بخشی از اطرافتان باشید.

چگونه تغییر افکار منجر به تغییر زندگی‌تان می شود؟
بخوانید

3. به همه چیز عشق بورزید؛ آن اعضایی که در آنها احساس درد می کنید را در نظر مجسم کنید و برای آن نواحی طلب عشق کنید؛ به آنچه/آن کس که از آن خوشتان نمی آید بیندیشید، و برایشان خیر و برکت بطلبید. نسبت به هر آنچه که در آگاهیتان به آن برخورد می کنید، احساس عشق، دوستی و قدردانی داشته باشید.

4. حال، با توجه کامل به احساس آرامشی که در خود ساخته اید، به ادامه کاری که باید انجام دهید بپردازید.

زمانی که بتوانیم آرامش خود را حفظ نماییم، تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های ما تحت تأثیر مثبت آرامش ما قرار می گیرد. استرس مشکلی است که همه ی ما با آن مواجه می باشیم و همواره سعی می کنیم بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ نماییم. بنابراین باید راه های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که طبق مقاله ی فوق یکی از مفیدترین راه ها برای کاهش استرس و افزایش آرامش ذهنی، مراقبه می باشد. 

همچنین می توانید با کلیک بر روی لینک زیر، در سمینار مثبت و پر نشاط موفقیت شرکت نمایید تا استاد احمد محمدی همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت مثل تمرکز بر روی هدف و همچنین راه های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را به شما بیاموزند.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه