چگونه با استفاده از خرد منفی گرایی اوضاع را به نفع خود تغییر دهیم؟!

از اینکه مرا انسانی منفی گرا بنامند، نمی ترسم؛ کما اینکه خوشحال هم می شوم. سال ها طول کشید تا فهمیدم که برای خوشحال بودن، نیاز نیست که ابر های مثبت اندیشی همیشه بالای سرم در حرکت باشند و من، خوشبختانه، امروز، بر تفکرات منفی ام هم کنترل دارم.

ما به گونه ای شرطی شده ایم که منفی گرایی را دشمن تمامی خوبی ها در دنیا می دانیم و باید به هر قیمتی که شده تمامی تفکرات منفی را از زندگی مان پاک کنیم. اگر شما هم این کارها را انجام داده اید، می دانید که انجام کامل آن تقریبا غیر ممکن است.

واقعیت این است که همه ما مقداری تفکرات منفی گرایانه در زندگی مان داریم و البته به آن نیاز هم داریم. آنچه که مهم است، نحوه بهره برداری ما از این تفکرات می باشد. استفاده ی موفق و موثر از منفی گرایی، هسته و اصل چیزی است که من آن را «خرد منفی گرایی» می نامم. خرد منفی گرایی، توانایی در استفاده از منفی گرایی به نفع، و نه علیه، خودمان است. برای بهره مندی از خرد منفی گرایی، ۵ راه زیر می توانند به شما کمک کنند:

1. منفی گرایی خود را بپذیرید

در اولین قدم، ما باید دست از تلاش جهت حذف کردن منفی گرایی در زندگی مان بر داریم و آن را خالصانه در آغوش بکشیم. منفی گرایی به صورت طبیعی در تمامی ما وجود دارد و بخشی ضروری از زندگی است. به اجداد اولیه مان فکر کنید که چطور با تکیه بر این حس، توانستند به حیاتشان ادامه دهند. به تمامی تصمیماتی که در طی روز می گیرید فکر کنید: چه بخورید، چه بپوشید، کجا خرید کنید، در کدام لاین حرکت کنید؛ و ببینید که اگر از مهارت های تفکر انتقادی که ریشه در منفی گرایی مان دارند، استفاده نکنید، چه اتفاقی برایتان می افتد؟

2. منفی گرایی هم در زندگی ما نقش ایفا می کند

یکی از مهم ترین المان های خرد منفی گرایی، توانایی تفسیر آن می باشد که بفهمیم در چه جاهایی، سازنده و در چه مواردی، مخرب است. از خودتان بپرسید که آیا منفی گرایی شما بهتان کمک می کنید که از خطری بجهید، مساله ای را حل کنید، برنامه ی بک آپ آماده کنید یا خیر؟ اگر این طور است، پس، استفاده از آن، کار مفید و سودمندی است. در واقع، به نفع شماست.

Top 5 Tips to Make Negativity Work in Your Favor with “Negativity Wisdom”

3. منفی گرایی ناخواسته را از زندگی تان حذف کنید

شکایت کردند، نق زدن و نگرانی های بی مورد نمونه هایی از منفی گرایی مضر و نا کارآمد هستند و ما باید سعی در حذف و رفع آنها داشته باشیم. درست است؛ گفتن آن از انجام دادنش آسان تر است. مطالعات نشان داده اند که قدر شناسی می تواند احساس مثبت را افزایش داده و احساسات منفی را کاهش دهد و یکی از قابل اتکا ترین و بهترین روش های کاهش منفی گرایی ناخواسته می باشد.

4. همه چیز به تعادل بر می گردد

همه ما انسان ها هم گرایش های مثبت داریم و هم گرایش های منفی. اما نسبت منفی گرایی به مثبت اندیشی در افراد متفاوت است. به عنوان مثال، آن سطح و میزانی از منفی گرایی که به نظر من سالم و مفید می آید، ممکن است از نظر سایرین، بسیار زیاد باشد.

5. منفی گرایی تان را با دیگران به اشتراک بگذارید و ریسک آن را بپذیرید

منفی گرایی می تواند در مواجه با برخی از افراد، منفی گرایی بیشتری تولید کند؛ منظورم افرادی است که عاشق درد کشیدن هستند و شخصیتی قربانی مسلک دارند. وقتی افکار منفی تان را با دیگران در میان می گذارید، ممکن است گستره آن، به سطحی فراتر از آستانه منفی گرایی خودتان برسد.

اگر احساس کردید با افرادی طرف هستید که از احساسات منفی شما برای تولید احساسات منفی بیشتر استفاده می کنند، دست از تعریف کردن اوضاع و شرایط بکشید. موضوع صحبت را عوض کنید؛ مرزی میان عصبانی بودن از رئیستان و شکایت و شکوه بی حد و مداوم درباره وی وجود دارد. در این به اشتراک گذاری، از این مرز عبور نکنید.

در پایان، می خواهم به شما یادآوری کنم که منفی گرایی، تنها در صورتی که شما بدان اجازه دهید، می تواند به دشمن شما بدل گردد. شما با شناخت و کار کردن روی ابعاد مفید نهفته در خرد منفی گرایی تان می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید.

ثبت ديدگاه

17 − 3 =