چطور می توانیم با آغوش باز پذیرای نقدهای منفی باشیم

شما برای تهیه‌ی یک گزارش فروش برای رئیستان، سخت کار کرده‌اید. چند دقیقه بعد از اینکه گزارش را برای او می‌فرستید، با شما تماس می‌گیرد تا به دفترش مراجعه کنید. موضوع بحث، گزارش شماست، و اینکه رئیستان خیلی از آن راضی نیست. او فکر می‌کند شما می توانستید این کار را بهتر انجام دهید و نقدهای منفی (اما سازنده‌ای) به کار شما ارائه می دهد.

شما به میزتان بر می گردید، اما تمرکز کردن روی کار برایتان سخت است. تمام مدت به آن نقدهای منفی فکر می کنید، و نمی توانید ذهنتان را از جملاتی که شنیده‌اید منحرف کنید. با وجود اینکه آن نقدها سازنده بودند و می توانید در پیشبرد کار و موفقیت بیشتر از آنها استفاده کنید، اما باز هم فکر کردن به جنبه‌ی مثبت قضیه، برایتان سخت است. حس می کنید تمام روز کاریتان نابود شده و دلتان می خواهد زودتر شرکت را ترک کرده، و به خانه بروید.

مواجهه با بازخورد منفی، اصلا ساده نیست. هر چقدر هم که آن نقد سازنده بوده باشد، به هرحال گاهی هضم آن خیلی سخت است؛ مخصوصا پس از زمانی که خودمان و وقتمان را صرف چیزی کرده‌ایم، به سختی برایش تلاش کرده‌ایم و هرکاری که در توانمان بوده، در جهت احقاق آن هدف و وظیفه انجام داده‌ایم.

زمانی که شما با یک نقد منفی روبرو می شوید، دو دنیای شما در هم کوبیده می‌شوند: یکی انتظارات خودتان، و انتظارات دیگران، و اینکه چه طور با هم جور در نمی‌آیند. این تضاد اجتناب ناپذیر است؛ گاهی انتظاراتی که از کار، مهارت و… از خودتان دارید، با انتظاراتی که دیگران از شما دارند متفاوت است. حتی ممکن است برایتان شوکه کننده باشد، که با وجود اینکه خودتان آن را تقریبا کامل و بی نقص تصور می کردید. چه طور تلاشهایتان بی حاصل بوده، و نتیجه‌ی کارتان کافی نیست.

حتی اگر آن بازخورد به شکل سازنده ای به شما انتقال پیدا کند، ممکن است همچنان احساس کنید که این منصفانه نیست و حتی گاهی در مقابل فرد منتقد احساساتی شوید که ممکن است شرایط کلی را بدتر کند. آیا شما آمادگی مواجهه با نقد شدن را دارید؟  به هر حال، شما جایی در کارتان با نقد مواجه خواهید شد، اما یکی از تفاوت هایی که بین افراد موفق و ناموفق وجود دارد، نحوه‌ی مدیریت نقدها و بازخوردهاست.

افرادی که ناموفق می مانند یا شکست می خورند، نقد را به شخص خودشان می گیرند و نمی توانند برمبنای آن، رفتار و روش هایشان را در جهت بهتر شدن اصلاح کنند. آنها فکر می کنند فردی که آن نقدها را به کار او می گیرد، در اشتباه است یا علم یا تجربه ی کافی ندارد و متوجه حرفهایش نیست. از طرف دیگر، افراد موفق متوجه این هستند که نقدها و بازخوردها، به آنها در جهت رشد و پیشرفت در کار و حتی از نظر شخصیتی کمک می کند. حتی ممکن است باعث بهتر شدن نتایج کار و موفقیت آمیزتر بودن نتیجه شود. در سمینار موفقیت، سایر تفاوت های افراد موفق و ناموفق را از استاد احمد محمدی بیاموزید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

در واقع، شما باید قدردان بازخوردی که دریافت می کنید، باشید؛ و بابت اینکه یک نفر برای شما وقت می گذارد و بعد از بررسی کردن کارتان، نکات ارزشمندی برای بهتر شدن آن یا به دست آوردن نتایج بهتر به شما ارائه می دهد، از او سپاسگذار باشید.

5 سوالی که باید پیش از اتخاذ هر تصمیمی از خودتان بپرسید
بخوانید

How can we embrace negative reviews

گوش دادن دقیق و عمیق را بیاموزید

با وجود اینکه گوش دادن به نقد اصلا کار آسانی نیست، اما برای رشد و پیشرفت شما اهمیت دارد و باید آن را انجام دهید.  برای اینکه بتوانید آن را به خوبی و در مسیر درست مدیریت کنید، بهتر است به چشم یک نقد سازنده به آن نگاه کنید. اگر آن نقد، بی‌مورد و ناحق و یا حتی شخصی بود، می توانید آن را نادیده بگیرید.

از بابت دریافت آن بازخورد و فردی که این لطف را در حق شما کرده قدرردان باشید، مخصوصا اگر آن نقد از طرف کسی باشد که الگوی شماست یا برای او احترام زیادی قائلید؛ در آن صورت باید به معنای واقعی قدر این فرصت را بدانید. به اینکه قدردانی نقش بسیار مهمی را در مدیریت بازخورد ایفا می کند، اما کافی نیست. در واقع، آنچه در مرحله‌ی بعد انجام می دهید، نقش بزرگتر و مفیدتری در درک بازخورد دارد.

این وظیفه ی شماست که بعد از دریافت فیدبک در مورد کار یا اعمالتان، اقداماتی انجام بدهید. در غیر این صورت، زمان می گذرد و زمانی هم که صرف آن بازخورد شده به هدر می رود، و نخواهید توانست آنطور که از شما انتظار می رود پیشرفت داشته باشید و شخص منتقد را راضی کنید. زمانی که بازخورد غیر منتظره دریافت می کنید، می توانید این کارها را انجام بدهید، و برای مدیریت بهتر نقدها و فیدبک ها، آنها را به خاطر بسپارید و بار دیگر که در چنین شرایطی قرار گرفتید، آنها را به کار ببندید:

در مواجه با رفتارهایی که ما را می رنجانند چه باید بکنیم؟
بخوانید

1. قدردانی

اولین کاری که باید انجام بدهید، این است که از فرد منتقد سپاسگزاری کنید، چون به شما کمک می کند تا خودتان و اقداماتتان را ارتقا بدهید و پیشرفت کنید. روحیه ی قدردانی،  به شما کمک می کند تا فشار روانی ناشی از نقد منفی را مهار کنید و آن را راحت تر بپذیرید .

2. به چشم  انتقاد سازنده به آن نگاه کنید

بازخورد را سازنده ببینید، نه کوبنده و ویرانگر. در مواردی، ممکن است شما بازخوردهای ناعادلانه ای دریافت کنید، اما آن موارد بسیار کمتر از نقد های سازنده هستند. ارزش نقد را بدانید، و آن را از این منظر که راهی عالی برای افزایش سرعت به سوی موفقیت است، نگاه کنید اینکه شما یا کارتان نقد شوید، بهتر از این است که در رویاهای خودتان که همه چیز کامل و بی نقص است و عالی پیش می‌رود زندگی کنید.

3. تشکر کنید

از فردی که شما را نقد می کند، خالصانه تشکر کنید. واقعا کلمه‌ی “متشکرم” را بر زبان بیاورید! گاهی اوقات فرد منتقد از این عمل شگفت زده می شود، اما بازخورد او واقعا ابزار مهمی برای ساختن زندگی بهتر و پیشرفت بوده است و از این جهت مدیون او هستید.

4. اقدام کنید

در آخر، یک بازخورد اگر اقدامی در قبالش انجام نشود بی نتیجه خواهد بود. هر چقدر شما اقدامات اصطلاحی را زودتر شروع کنید، بهتر است. در عوض، اگر کاری در قبالش انجام ندهید، خطر اینکه هرگز متوجه قصد و نیت اصلی نقد کننده شوید  و آنرا نیاموزید بیشتر می شود.

انتقاد پذیری از ویژگی های افراد موفق است. افراد موفق نقدی که بر کار آنان می شود را، به شخص خود نمی گیرند و تنها تلاش می کنند که بر افکار منفی و ناامید کننده که به ذهنشان رسیده است هر چه زودتر غلبه نمایند. بعد از آن خیلی سریع وارد عمل می شوند تا ایرادات و نقدهای منفی وارده را برطرف نمایند. زمانی که چنین دیدی به یک نقد داشته باشیم و بجای عصبانیت و شخصی انگاشتن آن نقد، سعی در رفع آن و حتی از نقاد بدون توجه به اینکه چه کسی است، تشکر نماییم، به طور قطع پیشرفت های بزرگی در زندگی خود خواهیم داشت. 

افراد موفق علاوه بر انتقاد پذیری، خصوصیات دیگری هم دارند که استاد احمد محمدی در سمینار موفقیت برای شما خواهند گفت. می توانید برای شرکت در این سمینار و آشنایی با افراد موفق و درجه یک، به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه