چطور با داشتن اعتماد به نفس بالا در محیط کار خود بدرخشید

همه‌ی ما می‌دانیم که اگر در محیط کارمان اعتماد به نفس نداشته باشیم، به سختی می‌توانیم جایگاه خوبی در شرکت برای خودمان ایجاد کنیم و دستیابی به استقلال مالی، به یک آرزوی دور و دراز تبدیل می‌شود. با در نظر گرفتن این قضیه، سوالی از شما دارم: چه احساسی خواهید داشت اگر همانطور که رابرت دنیرو روی فرش قرمز اسکار راه می‌رود، با اعتماد به نفس در محیط کارتان راه بروید؟ شرط می‌بندم احساس فوق العاده‌ای است. ولی نگران نباشید، چون آنقدرها هم سخت نیست؛ شما فقط به چند توصیه‌ی خوب و مفید نیاز دارید و پس از مدت کوتاهی، در محیط کارتان خواهید درخشید. بیایید شروع کنیم!

لباسی به تن کنید که به شما اعتماد به نفس می‌دهد

اگر رابرت دنیرو برای فرش قرمز کت و شلوار پرادا به تن می‌کند، چرا شما لباسی که به شما اعتماد به نفس می‌دهد نپوشید؟ منظورم را واضح‌تر می‌گویم:

1. خوب لباس بپوشید :  شما به یک طراح لباس نیاز ندارید، اما لباس‌هایتان باید تمیز، بدون چروک و کاملا اندازه‌تان باشد (لباسی که در تن‌ صاحبش گریه می‌کند منظره خوبی ندارد)

2. رفتار دوستانه داشته باشید :  به حرف کسانی که می‌گویند محیط کار باید خشک و رسمی باشید گوش ندهید، افرادی که باهم همکارند، نیاز به هم‌صحبتی گرم نیز دارند. با همکاران‌تان دوستانه رفتار کنید، شاید در آن بین دوستی ارزشمند پیدا کردید.

3. با چشمانتان لبخند بزنید و ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید:  همیشه به چشمان مخاطبتان نگاه کنید، اما به شکلی آرامش بخش که زل زدن تلقی نشود و مخاطب احساس معذب بودن نکند. همچنین، چشم دریچه‌ی روح است، پس اجازه دهید مخاطبینتان گرمی و شادی که در درون شماست را احساس کنند.

4. وضعیت فیزیکی مناسبی داشته باشید: صاف بایستید، پاهایتان را حداقل 12 اینچ از هم باز کنید تا تعادل درستی داشته باشید و وزنتان به طور مساوی تقسیم شود، شانه‌هایتان را راحت بگذارید و آن ها را به عقب نکشید.

رعایت نکات بالا، این مطلب را به مخاطب القا می‌کند که شما اعتماد به نفس دارید و همه‌چیز تحت کنترل‌تان است. وقتی باقی افراد باور دارند، شما نیز کم‌کم به باور می‌رسید. این شگفت‌انگیز نیست؟

“همه‌چیز‌دان” نباشید

هیچ‌کس از افراد خودنما و از خودراضی که فکر می‌کنند دایره ‌المعارف متحرک هستند، خوشش نمی‌آید. صرف‌نظر از تجربیات یا شرایط فعلی زندگی‌تان، موقعیت‌هایی در زندگی پیش می‌آیند که شما در تکاپوی یافتن یک پاسخ هستید. زمانی که در این شرایط قرار می‌گیرید، غرورتان را فراموش کرده، و درخواست کمک کنید. افراد با اعتماد به‌ نفس و عاقل متوجه این هستند که هیچ‌کس در دنیا جواب تمام سوالات را نمی‌داند، و کمک خواستن از دیگران آنچنان مساله‌ی سختی  نیست. از طرف دیگر، افرادی که از آن ها درخواست کمک می‌کنید، به اینکه از نشان دادن ضعفتان نمی‌ترسید و در برابر کمک خواستن مقاومت نمی‌کنید توجه می‌کنند، و این خود یکی از نشانه‌های اعتماد به نفس بالاست. پس هر زمان که به مانعی برخوردید، به جای این‌که خودتان را دانای عالم بدانید، به سراغ یکی از همکارانتان بروید و با مهربانی از او درخواست کمک کنید.

قبل از اینکه دیر شود، “اشتباه” کنید

ببینید، اگر دوست دارید که اعتماد به نفس و موفقیت شگرفی به دست آورید و پله‌های ترقی را در کارتان بپیمایید، باید مرتکب اشتباهاتی شوید. چرا؟ به این دلیل که اشتباهات، ارزشمندترین درس‌های ممکن را به ما می‌دهند. درس‌هایی که ما در شرایط سخت می‌آموزیم، اعتماد به نفس را بالا می‌برند و در صورت قرار گرفتن در شرایط مشابه، مدیریت یا  غلبه بر آن ها دیگر کار دشواری نخواهد بود. تعصب را کنار بگذارید و اجازه دهید این نقل قول، شما را به هنگام کار راهنمایی کند:

“یک متخصص، فردی است که تمام اشتباهات ممکن را در یک زمینه‌ی خاص،  مرتکب شده باشد.”  نیلز بور (Niels Bohr)

اشتباه نکردن در هر کاری، برابر است با ریسک نکردن؛ درصورتی که ریسک‌ پذیری، یکی از الزاماتی است که برای رسیدن به موفقیت باید در نظر گرفت. شما ممکن است گاهی دچار اشتباه شوید، اما زمانی که رئیستان تلاش‌های شما را برای حل مساله ببیند بسیار خوشحال خواهد شد، و حتی احتمال این خواهد بود که اسمتان در لیست افزایش حقوق قرار بگیرد.

How to be confident and shine like a star at your workplace

“نه” گفتن را بیاموزید، وگرنه آمادگی این را داشته باشید که در محل کارتان از شما سو استفاده شود. افراد عموما می‌خواهند کارهای بیشتری انجام شود، و ممکن است گاهی با عنوان درخواست “کمک”، وظایفشان را به دوش شما بیاندازند. گاهی اوقات این درخواست‌ها معقول هستند، اما اجازه ندهید همکاران شما از مهربانی‌تان سو استفاده کنند. به آنها پیشنهاد کمک بدهید، اما اگر آنها مکررا برای حل مشکلات یا انجام کارهایشان به سراغ شما آمدند، درخواستشان را با پاسخ منفی رد کنید.

5 روشی که اعتماد به نفستان را ده برابر می کند
بخوانید

به هرحال، “نه” گفتن چندان کار ساده‌ای نیست؛ و ممکن است بی‌احترامی یا گستاخی تلقی شود، برای حل این مشکل می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • زمانی که درخواستشان را رد می‌کنید، لبخند بزنید؛ همچنین می‌توانید با لحن گرم و محبت‌آمیز و زبان بدن گشاده این کار را انجام دهید تا آنها از مطرح کردن درخواستشان ناراحت یا معذب نشوند.
  • به صورت شفاف و روشن برایشان توضیح دهید که شما فقط آن “درخواست” را رد می‌کنید و خود آن شخص را پس نمی‌زنید، و برای جلوگیری از ایجاد این سو تفاهم، می توانید قبل از رد کردن درخواستش، از او تعریف کنید. در این صورت، آنها احساس بدی پیدا نمی‌کنند و کینه به دل نمی‌گیرند، و نیازی نیست که نگران از دست دادن آن دوست یا همکار باشید.

“نه” گفتن در عوض پذیرش چیزی که واقعا تمایل یا امکان انجامش را ندارید، باعث می‌شود دید همکارانتان به شما عوض شود (البته به طور مثبت) و سطح اعتماد به‌نفس تان نیز افزایش پیدا کند.

با مهربانی پذیرای نقدها باشید

شما همیشه در زندگی‌تان نقدهایی دریافت خواهید کرد؛ شاید به این دلیل که ریسک‌هایی را پذیرفته‌اید و مرتکب اشتباهاتی شده‌اید، اما اجازه ندهید این نقدها مانع پیشرفتتان شوند. در عوض، سعی کنید آنها را به بهترین شکل مدیریت کنید، و قبل از اینکه هر حرفی بزنید مکث کنید و از خودتان بپرسید:” آیا این نقد منصفانه است؟”

اگر اعتماد به نفس ندارید حتما این مطلب را بخوانید
بخوانید

اگر آن حرف‌ها کاملا بی‌ربط یا گستاخانه یا به شکل بی‌احترامی بودند، حتی به خود زحمت پاسخ دادن ندهید. دیگران متوجه خواهند شد که شما وقتتان را برای چیزهای بیهوده به هدر نمی‌دهید و در چشم آنها بزرگتر می‌شوید. گرچه گاهی اوقات کسی نقد سازنده‌ای به شما دارد که به پیشرفت و بهبودتان در آن زمینه کمک می‌کند، اشتباهتان را بپذیرید، از او تشکر کنید و چیزهای لازم را از آن بیاموزید؛ و اگر نیاز به عذرخواهی است، این کار را انجام دهید. پذیرش اشتباهات و عذرخواهی، اعتماد به‌نفس و عزت نفس بسیار بالایی را می‌طلبد.

رها کنید و آزاد باشید

حقیقت این است که، کمبود اعتماد به‌نفس عموما از افکاری ناشی می‌شود که ما در رابطه با دنیا، دیگران و خودمان داریم. افکارمان، احساساتمان را می‌سازند و در مرحله‌ی بعد، آن احساسات باعث شکل‌گیری رفتارمان می‌شوند. اگر شما بیاموزید چیزهایی که در مورد دیگران فکر می کنید، و چیزهایی که دیگران در مورد شما فکر می‌کنند را رها کنید، با ذهنی آزاد و مطمئن در محل کارتان پیشرفت خواهید کرد. در اینجا به چند نکته برای رها شدن اشاره می‌کنم:

1. از قضاوت کردن خودتان دست بردارید: این یک خیابان دوطرفه است، اگر شما خودتان را قضاوت کنید، ناخودآگاه دیگران را نیز قضاوت خواهید کرد. پس به جای آن، به خودتان فرصتی بدهید و بر کار یا پروژه‌تان تمرکز کنید.

8 نکته برای داشتن حداکثر بهره وری در مشاغل خانگی و دورکاری
بخوانید

2. اجازه ندهید که احساساتتان، کنترل زندگی را به دست بگیرند: احساسات می‌آیند و می‌روند، اما به هیچ عنوان نباید بر روی اعتماد به‌نفس تان تاثیرگذار باشند. احساس درد، خشم، و اضطرابی که گاه به گاه به وجود می‌آید طبیعی است؛ اما توجه داشته باشید این احساسات تمایل دارند که در بدن شما گسترش بیابند و ذهنتان را تحت کنترل خود بگیرند، پس سعی کنید زمانی که در این شرایط قرار می‌گیرید، به آرامی آنها را تخلیه کنید. این احساسات نباید شما را کنترل کنند، بلکه کنترل آنها باید در اختیار شما باشد.

3. در انجام کارها اعتماد به نفس داشته باشید: اعمال شما، نمایانگر شخصیت شما هستند؛ مسئولیت آنها را به طور کامل بپذیرید و اجازه ندهید شک و تردید به ذهنتان رسوخ کند و در اعمال یا کلامتان تاثیر بگذارد. جسور باشید.

تمام این‌ها گفته شد، اما داشتن اعتماد به نفس و درخشیدن در محل کار، بیش از هرچیزی به تمرین، تمرین و باز هم تمرین نیاز دارد. این اتفاقی نیست که در یک شب رخ بدهد؛ رابرت دنیرو هم صرفا با اولین فیلم هالیوودی‌اش، صاحب دو اسکار نشد. در واقع با بلندپروازی، مقاومت، و توصیه‌های مفید، شما هم به آنجا خواهید رسید.

 

آیا می دانید در دنیای پر هیاهوی امروزی چنانچه از اعتماد به نفس مناسبی برخوردار نباشید کلاهتان پس معرکه است؟ بله زندگی پر از سختی ها و ناملایماتی است که اگر توان مقابله با آنها را در خود بالا نبرید آنها شما را زمین می زنند و تنها راه مقابله با این ناملایمات داشتن روحیه ای قوی و سرشار از اعتماد به نفس است. ما در آکادمی بازار راهکارهایی را در اختیارتان می گذاریم که به کمک آنها و البته با تمرین و پشتکار خودتان، به شخصیت آزاد، جسور و شجاع  دلخواهتان دست پیدا کنید. برای شروع می توانید در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کرده و مهارت های لازم را کسب نمائید. برای شرکت در سمینار بر روی لینک زیر کلیک کنید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه