چرا با وجود انگیزه کافی برای انجام کار نتایج بدست آمده رضایت بخش نیست؟

دنیس کالینز یک نویسنده‌ی فریلنسر و روزنامه‌نگار است. او شخصی باانگیزه است و تلاش می‌کند تا نکات موفقیتش را با اطرافیانش به اشتراک بگذارد. در حال حاضر او با MotivationGrid.com کار می‌کند؛ و در آینده قصد دارد وبلاگ شخصی خود را راه‌اندازی کند.

یکی از بدترین و آزار دهنده ترین شرایطی که شما می‌توانید خود را در آن بیابید، زمانی است که واقعا می‌خواهید کاری را انجام دهید یا چیزی را به دست بیاورید، اما وقتی به آن می‌رسید، نتیجه از سطح انتظارتان پایین‌تر است. چرا این اتفاق می‌افتد؟

چرا حتی زمانی که ذهن ما بر روی چیزی متمرکز است، آن کار انجام نمی‌شود یا نتایج نامطلوب است؟ آیا بین آنچه ما فکر می‌کنیم و کاری که انجام می‌دهیم، ناپیوستگی‌ وجود دارد؟ در سمینار موفقیت یاد خواهید گرفت که علاوه بر تمرکز، هدف و انگیزه دیگر به چه چیزهایی برای تحقق بخشیدن به رویاهایتان نیاز دارید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

بیایید با یک مثال شروع کنیم

بهترین، ساده‌ترین و رایج‌ترین مثال، زمانی است که شما در حمام هستید و می‌خواهید بیرون بیایید، اما به دلایلی این کار را نمی‌کنید. به خودتان می‌گویید فقط 10 دقیقه طول خواهد کشید، اما 45 دقیقه‌ی دیگر در آنجا می‌مانید. چنین شرایطی غیرمعمول نیست. گزینه‌ی sleep/snooze به همین دلیل برای ساعت زنگ‌دار تعبیه شده‌است. در اینجا بعضی از دلایل ممکن را بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم چرا به نظر می‌رسد که از لحاظ ذهنی انگیزه داریم، اما همچنان به اهدافمان دست نمی‌یابیم.

آیا مشکل اهدافمان هستند؟

مشکل خود آن‌ها نیستند، بلکه نحوه‌ی درک ما از آن‌هاست. چندین روش جدید در رابطه با ایجاد انگیزه و هدف گذاری وجود دارد؛ رایج‌ترین آن‌ها این است که اگر شما یکی از اهدافتان را بنویسید یا موفقیت خود را در زمینه ای تجسم کنید، به نحوی اتفاق می‌افتد. این‌که ما روی چیزی تمرکز می‌کنیم _با اینکه حتی تمرکز ما روی آن مسئله قوی است _  به این معنا نیست که حتما اتفاق می‌افتد ؛ ولی در عین‌حال برخی افراد معتقدند که تمرکز بر هدف، سخت‌ترین بخش ماجراست.تنظیم اهداف در ذهن، گاهی بهانه‌ای برای کنار گذاشتن آن ها می‌شود، به ویژه اگر فکر می‌کنید که صرفا نوشتن اهداف خود و تجسم موفقیت در هر مرحله، بر نتایج تاثیر می‌گذارد. در برخی از افراد، تنظیم هدف در واقع بهانه‌ای برای آن‌ها می‌شود که تلاشی نکنند.

راه حل: فقط اهدافی را که می‌توانید درجا شروع کنید، تعیین کنید. اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، تصمیم بگیرید آن را همین حالا انجام دهید و هدف خود را در لحظه قرار دهید. حتی می‌توانید یک هدف را برای چند دقیقه‌ی وقت آزادتان تعیین کنید و همان موقع برای انجامش اقدام کنید. تا وقتی که زمان اضافه پیدا نکرده‌اید، برای تنظیم و برنامه‌ریزی هدف دست نگه دارید.

آیا میدانید برای رسیدن به موفقیت، نظم از انگیزه مهمتر است
بخوانید

When Your Mind is Willing but the Result is Unfulfilling

آیا مشکل نظم  است؟

برای بسیاری از افراد، نظم و انضباط و انگیزه، در راستای هم جلو می‌روند. افرادی که با نظم شخصی مشکل دارند، عموما از زیر هر وظیفه ای شانه خالی می‌کنند و راحت‌تر آن را کنار می‌گذارند. مشکل این است که اکثر وظایف و اهداف به تلاش نیاز دارند و نظم شخصی، یکی از اصول اولیه است. تمایل به عقب انداختن کارها و اجتناب از انجام آن‌ها، در بعضی از افراد بسیار قوی است و بسیاری از آنها مسیر ساده‌تر یا راحت‌تر را انتخاب می‌کنند.

راه حل: اگر متوجه شده‌اید که اغلب ذهنتان مایل به انجام کاری است، اما نتایج رضایت‌بخش نیست، بهبود نظم شخصی ممکن است راه حل شما باشد. توانایی وادار کردن خود به خروج از منطقه‌ی امن، برای بعضی از افراد دشوارتر از دیگران است و بزرگ‌ترین دلیل آن،  فقدان انضباط است. بر روی آن کار کنید، شاید نتوانید به تمام اهدافتان دست پیدا کنید اما به احتمال زیاد به اهداف تعیین شده خودتان  می‌رسید .

آیا مشکل عادت‌های منفی هستند؟

در واقع، مشکل عادت‌های منفی نیستند؛ بلکه مشکل، خود عادت است. شما بی‌انگیزه نیستید زیرا عاداتی مانند پرخوری، سیگار کشیدن یا اتلاف وقت دارید. این عادات کمکی به شما نمی‌کند، اما آن‌طور که فکر می‌کنید، مانع شما نمی شود. از طرفی، عادتهایی مانند به تعویق انداختن، تنبلی و نداشتن عزم تلاش‌های انگیزشی شما را دچار اختلال کرده، و نتایج ضعیف و سطح پایین ایجاد می‌کند.

3 راهکار افزایش و تقویت تمرکز برای دستیابی به اهداف
بخوانید
عادات، از ریشه‌دار شدن رفتارهای تکراری در ذهن ما متولد می‌شوند، و ما کم‌کم آن‌ها را یک هنجار در نظر می‌گیریم؛ به همین دلیل است که ترک‌شان برای ما سخت و ناراحت‌کننده است. آنچه مردم، عادی می‌دانند، چیزی است که با آن حس راحتی و امنیت دارند. عادت را از بین ببرید و خود را در شرایط ناراحتی قرار دهید که احساس راحتی و دلپذیری آن عادت ها را ندارد. حتی عادت تعویق، دودلی یا رکود و تنبلی ممکن است مانند ترک اعتیاد به مواد مخدر سخت باشد زیرا افراد مرتب به سمت انجام عادت‌های معمولشان کشیده می‌شوند، و حس می‌کنند که اوضاع کاملا از کنترل آن‌ها خارج می‌شود.

راه حل: شاید ساده به نظر بیاید، اما بهترین راه‌حل ممکن، تمرین است. انگیزه دادن به خود برای تعیین اهداف و لذت‌بردن از دستیابی به آن‌ها ، امری ذاتی نیست. این چیزی است که بسیاری از مردم به مرور زمان و با تجربه می‌آموزند، اما سرعت و کیفیت فراگیری آن، در افراد مختلف متفاوت است. اگر شما اهدافتان، و دستیابی به آن‌ها را تنظیم کنید، متوجه می‌شوید که به مرور زمان آسان‌تر می‌شود.بهتر است به آرامی، یک عادت جدید را جایگزین عادات قدیمی کنید، که اغلب بسیار ساده‌تر از تلاش برای صرفا ترک کردن یک عادت است. به همین دلیل است که افراد معتاد به الکل، به قهوه اعتیاد پیدا می‌کنند و معتادان به قمار، تبدیل به معتادان جنسی می‌شوند.  جایگزینی یک عادت با عادت دیگر ، آسان‌تر از ترک آن و باقی‌ماندن یک حفره در زندگی آن‌ها است. فرآیند این قضیه، شبیه یادگیری دوچرخه سواری است؛ هرچه بیشتر لذت تعیین اهداف و دستیابی به آنها را بچشید، ساده‌تر می‌شود، و همین می‌تواند یک مشوق بزرگ باشد.

افراد موفق، افراد با انگیزه ای هستند. اما آن ها علاوه بر انگیزه مهارت ها و ویژگی های دیگری هم دارند که باید آن ها را در خود تقویت نماییم تا همچون آنان انتظار نتایج مطلوب را داشته باشیم. در مقاله ی فوق تعدادی از دلایلی که سبب می شوند حتی افراد باانگیزه هم به نتایج دلخواه خود نرسند، ریشه یابی گردید. 

اما علاوه بر این دلایل، عوامل دیگری هم در شکست افراد دخیل هستند که در سمینار موفقیت، استاد احمد محمدی به شما این عوامل را خواهند گفت و ابزارهای موفقیت انسان های موفق را نیز از وی یاد خواهید گرفت. می توانید برای شرکت در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه