چگونه هنگام کار یا مطالعه می‌توانیم بهتر تمرکز کنیم؟

مردم اغلب می‌پرسند: “چگونه می‌توان هنگام کار یا مطالعه توجه بیشتری داشت؟” چگونه می‌توان هنگام صحبت کردن با مردم، یادگیری یک مهارت یا رانندگی کردن متمرکز‌تر باشیم؟” اغلب برای مردم سخت است که بر یک اندیشه یا فعالیت بیش از چند لحظه یا حتی چند ثانیه متمرکز باشند. هنگامی که اشتباهی می‌کنید، حین سخنرانی رشته کلام از دستتان خارج می‌شود یا هنگام معرفی اسم فردی را به خاطر نمی‌آورید، اعصابتان به هم می‌ریزد. گاهی ممکن است از دست خودتان عصبانی شوید زیرا مرتکب خطاهایی می‌شوید که علتش متمرکز نبودن ذهنتان است.

ممکن است از خودتان بپرسید:

  • چه کاری می‌توانم برای بهبود تمرکزم انجام دهم؟
  • چه کاری می‌توانم برای توجه بیشتر در کارم انجام دهم؟
  • چگونه ذهنم را به سوی تکالیف یا کتابی که مطالعه می‌کنم، هدایت کنم و آن را نگه دارم؟
  • چه کاری برای توجه بیشتر به مردم، جزئیات یا کارهایم می‌توانم انجام دهم؟

امروزه تمرکز اکثر مردم کم شده است و روز به روز هم بدتر می‌شود. سال‌ها قبل به اندازه امروز درمورد هر چیزی این همه اطلاعات موجود نبود. مردم به اطلاعات زیادی دسترسی نداشتند و زندگی‌شان ساده‌تر بود.
امروزه با وجود انبوهی از اطلاعات از اینترنت، مردم بسیار بیقرار و کم‌تحمل شده‌اند. آنها سریع از یک موضوعی به موضوعی دیگر رجوع می‌کنند، به ندرت بر آنچه که می‌خوانند، می‌شنوند یا می‌بینند تمرکز دارند. 
این شیوه توجه و تمرکز را کاهش می‌دهد و توانایی برای توجه داشتن را از بین می‌برد. آیا راهی برای داشتن توجه بیشتر وجود دارد؟ آیا می‌توان تمرکز را بالا برد؟

راهکارهای ساده برای بهبود عملکرد ذهن و تقویت حافظه
بخوانید

بله برای چنین کاری راه‌هایی وجود دارد. اما این به سعی و تلاش شما بستگی دارد. در ادامه تعدادی از راهکار‌ها برای نحوه پیشرفت مهارت توجه و تمرکز بالا آورده شده است.

10 راهکار برای داشتن تمرکز و توجه بیشتر

هنگام کاری که به تمرکز نیاز دارد، گوشی همراه خود را خاموش یا در حالت سکوت قرار دهید. اگر می‌خواهید هنگام رانندگی حواستان به جاده باشد، با شخصی مکالمه‌ای داشته باشید یا کاری را بر عهده بگیرید باید از هرگونه حواس‌پرتی اجتناب کنید و گوشی همراه یکی از عوامل مهم حواس‌پرتی است.

How better can focus on work or study?

1.  آیا اتاق محل کار یا مطالعه‌تان تهویه مناسب دارد؟ آیا گرم یا سرد نیست؟ این عوامل تمرکز شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

2. در شب به اندازه کافی بخوابید. خواب مناسب در شب، باعث می‌شود شما آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید.

3. هر کاری که برای کاهش استرس و تنش خود می‌توانید انجام دهید. تمرین نفس کشیدن، ورزش کردن یا مدیتیشن در بالا بردن تمرکز بسیار کمک کننده هستند.

4. اتاق و روی میز خود را خلوت کنید. زمانی‌که اطراف شما به هم ریخته و شلوغ است، تمرکز کردن سخت می‌شود. زیرا دائماً حواستان به اشیاء در اتاق و روی میزتان است.

5. هنگام صحبت کردن، به فردی که با او در حال مکالمه هستید، نگاه کنید و علاقه و محبت خود را به او نشان دهید. هنگام صحبت با دیگران سعی کنید که دائماً مشغول حرف زدن نباشید.

6. بسیاری از افراد هنگام مطالعه یا صحبت با دیگران یا هنگام انجام کاری در منزل تلویزیون را روشن نگه می‌دارند. هستند افرادی که با موسیقی بلند به کار خود مشغول هستند. تلویزیون و موسیقی اجازه تمرکز کامل داشتن را از شما می‌گیرد. اگر هنگام انجام کاری تلویزیون یا موسیقی را خاموش و قطع کنید، یقیناً تمرکز شما بیشتر می‌شود.

5 نکته ساده برای اینکه تصور خوب، درست و شفافی از خود داشته باشید
بخوانید

7. همیشه سعی کنید یک کار را در یک زمان انجام دهید. در حالی‌که درمورد چیزی فکر می‌کنید از انجام کاری دیگر خودداری کنید. انجام همزمان چند کار با هم باعث می‌شود ذهنتان مدام از چیزی به چیزی دیگر در حال پرش باشد و این امر تمرکز شما را کم می‌کند.

8. همیشه افکار مزاحمی وجود دارند که حواس شما را از کاری که می‌کنید، پرت می‌کنند. جنگیدن با این افکار راه‌ چاره نیست، زیرا این کار فقط باعث می‌شود شما آشفته‌تر و عصبی‌تر شوید. از اسرار این کار این است که آرام باشید و تلاش کنید که هر وقت می‌بینید از هدف و مقصود خود فاصله می‌گیرید، توجه خود را باز گردانید. شاید این کار مدت‌ زمانی طولانی بطلبد اما با سعی و تلاش همه چیز امکانپذیر خواهد بود.

9. اگر تمایل دارید که توجه و تمرکز خود را بهتر کنترل کنید و قدرت تمرکزتان را بالا ببرید، توصیه من این است که شروع به یادگیری و تمرین مهارتِ تمرکز کنید.

ثبت ديدگاه