نکات کوچک اما اساسی که باید برای دستیابی به موفقیت به آنها عمل کنید(2)

در مقاله قبلی، با شما از اهمیت تعیین بازه های زمانی کوتاه مدت جهت رسیدن به اهداف صحبت کردیم؛ به شما گفتیم که عظمت یک هدف بزرگ، می تواند ما را از انجام کارها و برداشتن قدم های ضرروی باز دارد؛ ما نگران از نتیجه نهایی، منفعل بر جای خود می ایستیم و نه تنها زمان حالمان را از دست می دهیم، که آینده مان را هم به نابودی می کشیم.

در مقاله قبلی به شما گفتیم نگاه کردن به آن همه پله ای که روبه رویتان قرار دارد، می تواند استرس زا باشد؛ پس ما باید لنز دوربینمان را عوض کنیم. به جای اینکه در تمامی مسیر، کل مسافت را به خودمان یادآوری کنیم، آن هم مسافتی که طی کردن آن به زمان قابل توجهی نیاز دارد، بیاییم و آن را به بخش های کوچکی تقسیم کنیم؛ پیشنهاد من، تعیین بازه های زمانی هفته به هفته است، که از بازه های زمانی روزانه بلند تر است و به شما انعطاف پذیری بیشتری می دهد؛ در واقع، شما یک هفته فرصت دارید تا کارهایی که بنا به دلایلی در طی روز نتوانستید انجام دهید را در طی این یک هفته به سرانجام برسانید.

جالب است بدانید اساتید، نویسندگان و افراد سرشناس بسیاری به اهمیت در نظر گرفتن بازه های زمانی کوتاه مدت و تفکر کوتاه مدت اشاره کرده اند و تعابیر مختلفی این نوع تفکر را ارائه داده اند؛ به عنوان مثال، در حیطه نویسندگی، بسیاری معتقدند به جای اینکه خودتان را با ایده نگارش یک کتاب مشغول سازید، که قطعا اقدام بزرگی هم به نظرتان خواهد آمد، بهتر است بی خیال این ایده شوید و صرفا هر هفته را به نوشتن و تکمیل یک فصل اختصاص دهید. در واقع، تفکر کوتاه مدت، شما را به انجام اقدامات و عمل وا می دارد.

دستیابی به اهداف و آرزو ها از نگاه لس براون سخنران انگیزشی (2)
بخوانید

Stop Drowning and Start Making Each Week Awesome

شاید به آن دسته از بیماران سرطانی که می دانند یک سال دیگر بیشتر وقت ندارند، برخورده باشید؛ این افراد، با بزرگ ترین ترس انسان ها، که همان مرگ است، مواجه شده اند؛ به همین دلیل دیگر از انجام کارهایی که همیشه بابت انجامشان نگران بودند، نمی ترسند، آنها ترس شان را کنار می گذارند و سراغ کارهایی که همیشه دوست داشتند، می روند؛ بسیاری از آنها عاشق می شوند و سعی می کنند زندگی جدید را شروع کنند؛ خیلی از آنها هم سراغ رویاهای قدیمی شان می روند و سعی می کنند از این زمانی که در اختیار دارند استفاده کنند و بهترین ها را رقم بزنند. اما خب، چرا ما باید تا موعد شنیدن چنین خبرهایی، خودمان را از انجام کارهایی که واقعا خواستارشان هستیم باز داریم؟

اما اگر قرار باشد مدام خودتان را درگیر اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد، در ماه آتی، در ۵ سال آینده، در دهه آینده، بکنید، عملا دست به انجام هیچ کاری نخواهید زد. در واقع، شما اینجا باید نگران شوید: این تفکر شما را از اقدام کردن باز می دارد.

برای اینکه نگرانی تان درباره آینده را تقلیل دهید، سعی کنید تمرکزتان را بر کارهای هفتگی زیر معطوف کنید:

تقویت هوش اجتماعی برای بهبود کسب و کار و ارتقا کیفیت زندگی
بخوانید

1. ببینید چه ساعتی از خواب بیدار می شوید؛ چطور می توانید از زمانتان به بهترین نحو استفاده کنید؛ تکنیک های مدیریت زمان و افزایش بهره وری را بیاموزید و آنها را به کار ببرید.

2. ببینید چه غذاهایی را مصرف می کنید، چه کتب و موضوعاتی را مطالعه می کنید و چه برنامه هایی را تماشا می کنید؛ آیا آنها شما را به سمت هدف هدایت می کنند؟ در غیر این صورت،‌تغییرات جزیی روزانه را در برنامه هایتان اعمال کنید و نتایج را به صورت هفتگی بررسی کنید.

3. ۱ تا ۳ ساعت از وقت روزانه تان را صرف کار روی اهداف آتی تان کنید؛ بقیه روز آزادید. یادتان باشد که رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود؛ رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود.

4. با دوستانتان در ارتباط باشید؛ از حمایت همفکرانتان بهره مند شوید.

5. سپاسگزار داشته هایتان باشید و تا جایی که می توانید لبخند بزنید و بخندید.

همه ما، آرزوهایی داریم؛ همه ما دوست داریم در این دنیا، چیزی از خود به یادگار بگذاریم؛ همه ما دوست داریم رسالت نهایی مان در این زندگی را بیابیم و آن را محقق کنیم. برای این کار، شما باید بتوانید از زمان حالتان بهترین و بیشترین استفاده را ببرید؛ زمان پیشنهادی ما بازه های هفتگی بود.

چگونه در موقعیت‌های منفی مثبت فکر کنیم؟
بخوانید

با خودتان صادق باشید؛ یادتان می آید که چند سال پیش، با خودتان فکر می کردید که اگر مثلا ۴۰ ساله شدید، می خواهید در چه جایگاهی باشید؛ حال اگر به ۴۰ سالگی رسیده اید، آیا به آن خواسته ها جامه عمل پوشانده اید؟ اگر نه، اجازه ندهید این چرخه مجدد در زندگی تان تکرار شود. از همین هفته شروع کنید؛ در همین هفته، اقدامات اولیه برای شروع زندگی بهتر را شروع کنید و آن را تبدیل به بهترین هفته زندگی تان کنید.

اگر این هفته از دست برود، دیگر نمی توانید آن را باز پس گیرید. من نمی خواهم بگویم که ما همیشه باید طوری زندگی کنیم که انگار آخرین روز زندگیمان است؛ البته، بسیاری از بزرگان بر این عقیده باور دارند. مقصود من این است تا زمانی که ما از خود و وجودمان در کار، زندگی، روابط و عادات مام مایه بگذاریم، می توانیم به آینده مان امیدوار باشیم. و تنها و  تنها کاری که برای ساخت آینده ای استثنایی باید انجام دهیم، این است که هر هفته مان را به طور متوسط، ۱ تا ۵ ٪ بهتر از هفته قبلمان سازیم. مطمئنم که همگی شما از پس انجام این کار بر خواهید آمد.

ثبت ديدگاه