نکات کلیدی که در بازاریابی تجاری باید رعایت شود را بدانید

بازاریابی تجاری یا همان Trade Marketing به تلاش یک شرکت برای افزایش تقاضای عناصر زنجیره تامین گفته می‌شود. یعنی بدون توجه به میزان تقاضای مصرف‌کننده نهایی؛ سازمان سعی می‌کند تا میزان تقاضای عمده‌فروش و خرده‌فروش و توزیع‌کنندگان را افزایش دهد.به بازاریابی تجاری گاهی بازاریابی B2B نیز گفته می‌شود و درواقع مکملی برای دیگر برنامه‌های بازاریابی سازمان محسوب می‌شود و هیچ‌وقت به عنوان جایگزین کاملی برای استراتژی‌های فروش قرار نمیگیرد. در این مقاله به چند بخش از نکات مهم که در بازاریابی تجاری باید مورد توجه قرار بگیرد اشاره می شود:

1) از راهکار گذشته برای تعریف آینده استفاده نکنید.

کلید موفقیت کسب وکار شما در بازار این است که متفاوت باشید و همیشه تغییر کنید. این به معنی نوآوری، نوسازی و تجدید در نظرها و ایده های نو است. با در نظر گرفتن راهبردهای درست و موفق قبلی، خود را به چالش برای اخلال در الگوهای گذشته بیاندازید تا تفاوتی جدید برای مشتریان تان ایجاد کنید.

2) اخلال باید مرتبط و غیر منتظره باشد، اما نه چندان برجسته.

نیازی نیست با صدای بلند و واضح اخلال در برند را بیان کنید بلکه تنها آن را برای مخاطبان هدف خود غیر منتظره کنید. به صورتی که با دادن بینشی جدید به مشتری، او را به تجدید نظر درباره کالای خود ترغیب کنید. همچنین این اخلال باید شخصی باشد و برای خواسته های مخاطبان احترام قائل باشد.

3) استفاده از لقمه کوچک

به مشتریان خود فکر کنید و آنچه که نیاز آنهاست به آنها عرضه کنید. آنها را با صفحات طولانی از جملات و اطلاعات سردرگم نکنیم. از جملات کوچک و کلیدی به عنوان ” لقمه کوچک “، که قابل هضم تر و درک آن راحت تر است برای مخاطبان خود، استفاده کنید. بگذارید این لقمه های کوچک، تعامل مخاطبان با اطلاعات را راحت تر و آنها را به خواندن بیشتر مطالب ترغیب کند.

5 ترفند شگفت انگیزی که استیو جابز را به یک فرد موفق تبدیل کرد
بخوانید

4) فراتر رفتن از ممکن ها

بزرگترین سود اخلال، در ایجاد تفاوت است. ایجاد چیزی خاص به فرد و موثر از طریق اخلال در استانداردهای رایج، تاثیر گذار خواهد بود. از ریسک کردن و چالش خود نترسید، موثرترین اخلال اغلب از یک ایده ناشناخته آغاز می شود. با امتحان کارهای جدید و فرا رفتن از ممکن ها، به پیشرفت دائمی برند خود بپردازید.

5) در تلفن های همراه حضور داشته باشید

امروزه بهترین زمان برای بازاریابی تلفنی است زیرا کسب وکار ها می توانند که در زمان مناسب دو در مکان مناسب (یعنی در جیب مردم) باشند. با پیشرفت تکنولوژی سریع تلفن همراه، مردم وقت بسیار بیشتری صرف آن می کنند. یعنی توسعه و گسترش استفاده از تلفن همراه با بازاریابی همراه شده است، به دلیل اینکه مشتریان بسیار زیادی از آن استفاده می کنند. با این حال، با اینکه مردم موبایل دارند اما این دلیل نمی شود که آنها می خواهند پیام شما را نیز دریافت کنند. هدف گیری مخاطبان خاص، کلید موفقیت شما در طرح بازاریابی تلفن همراه است.

6) کیفیت حیاتی است

مردم دستگاه های تلفن همراه خود را تقریبا همیشه همراه خود دارند، بنابراین تلفن همراه راه بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مشتریان و به دست آوردن واکنش از آنان است. رتبه بندی ها، پیشنهادات و انتقادات برای کسب و کار بسیار مهم است زیرا آنها می توانند کاملا به شرکت شما نشان دهند که چگونه باید پیشرفت کنند، چه کاری را باید انجام دهد و از چه چیزی دوری کنند. این باعث راحتی در گردش سریع اطلاعات شده، نوآوری را دائمی کند و کمک می کند تا شما برند خود را به خوبی به نمایش بگذارید. از واکنشی که از مشتریان می گیرید برای افزایش کیفیت کالای خود استفاده کنید و اجازه دهید تغییر و توسعه در شرکت شما اتفاق بیافتد. همیشه به دنبال راه هایی برای توسعه بیشتر کیفیت و خدمات بهتر برای محصول خود باشید.

پاداش ‏های تیمی نیوکور، بزرگترین شرکت فولاد در آمریکا
بخوانید

7) محترم شماری

ایده احترام گذاری، مربوط به احترام به انتظارات وتقاضای مشتری است. درک خواسته ها، نگرانی ها و ارزش های مشتریان، کمک می کند شما  بهترین محصول را در اختیار مشتریان قرار بدهید. فراموش نکنید که قیمت، آن چیزی است که شما پرداخت می کنید اما ارزش، چیزی است که به دست می آورید. مصرف کنندگان به خاطر تجربه و امکاناتی که شما برای آنها فراهم می کنید دوباره به شما مراجعه خواهند کرد، نه به خاطر قیمت های پایین. یک تجربه متفاوت و خاص باعث حفظ مشتریان و بازگشت شان برای کسب و کار می شود. ارزش برند خود را به شکلی تعریف کنید که بهترین محصول برای نیازهای مشتریان باشد.

8) ارقام و احساسات، هر دو را درنظر بگیرید

در حیطه بازاریابی تاکید بسیار زیادی بر روی اهمیت اعداد و داده ها برای کسب وکارها، وجود دارد، اما مهم ترین چیز نیست. نقش عواطف در بازاریابی و اهمیت تجربه و احساس مشتری را مدنظر قرار دهید. تمرکزبیش از حد بر معیارهای کمی ممکن است اثرات عاطفی و احساسی محصول شما را نادیده بگیرد در صورتی که احساسات چیزی هستند که مردم را با شرکت شما همراه نگه می دارند. نکاتی که مرتبط با ذهن واحساس باشند، پایدارتر هستند. دو طرح بازاریابی را بسازید: طرح بازاریابی کیفی و با عرضه خوب و یک طرح احساسی که به آن اضافه شده است.

همانطور که گفته شد بازاریابی تجاری به تلاش یک شرکت برای افزایش تقاضای عناصر زنجیره تامین گفته می‌شود. یعنی بدون توجه به میزان تقاضای مصرف‌کننده نهایی؛ سازمان سعی می‌کند تا میزان تقاضای عمده‌فروش و خرده‌فروش و توزیع‌کنندگان را افزایش دهد.به بازاریابی تجاری گاهی بازاریابی B2B نیز گفته می‌شود و درواقع مکملی برای دیگر برنامه‌های بازاریابی سازمان محسوب می‌شود و هیچ‌وقت به عنوان جایگزین کاملی برای استراتژی‌های فروش قرار نمیگیرد. شما می توانید با یادگیری اصول کامل بازاریابی تجاری به کسب و کا خود رونق ببخشید.

دکتر احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش در سمینار بزرگ موفقیت شما را با راهکارهای طلایی برای موفقیت و پیشرفت روزافزون در کسب و کارتان آشنا می کند. شما برای بهره مندی از آموزه های استاد و شرکت در سمینار ها می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه