نکات کاربردی و مهم برای ساخت یک برند موفق

انتخاب نام تجاری کالا یا خدمتی که در یک صنعت ارائه می‌‌شود می‌‌تواند سودآورترین بخش از یک استراتژی بازرگانی یک شرکت باشد. در ساده‌ترین تعریف، نام تجاری را می‌‌توان سمبل و نمادی از کالای شما دانست که قادر است از طریق آرم، ترکیب رنگ‌ها، صدا، مظاهر و حتی شیوه‌های نوشتاری، پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته و در اولین نگاه کالای شما را به ذهن وی آورد. در ادامه به نکاتی برای ساخت یک برند موفق اشاره می کنیم.

نوع دیدگاه خود را نسبت به حرفه ‌یا شغل‌مان تغییر دهیم

خود را نه به عنوان یک کارمند، بلکه به عنوان یک دارایی در نظر بگیریم. عناوین و سمت‌های شغلی را از یاد ببریم. از خود بپرسیم که : “من چه کارهای ارزش‌آفرینی انجام می‌دهم؟” و چه چیزهایی مایه مباهات و افتخارم است؟”

عوامل وفاداری خود را ارزیابی مجدد کنیم

ابتدا به خود وفادار باشیم و بعد به تیم‌ و یا شغل، مشتریان و سازمان خود وفادار باشیم. وفاداری به خود، مقدمه وفاداری و تعهد به مسیر شغلی است و جایگاه فرد را در مختصات برند ارتقا می‌دهد.

با خود صادق باشیم

صداقت، سرمایه اصلی حرفه‌ای‌ها است. بنابراین درباره‌ی خود و ویژگی‌هایتان صداقت به خرج دهید، اگر خود را صادقانه بشناسیم،  می‌توانیم برندی قدرتمند و پرجاذبه برای خود بسازیم.

راهنمای کاملی از فرآیند تصمیم‌ گیری و انجام به موقع کار ها
بخوانید

از بزرگان بیاموزیم

چشم و گوش خود را برای یادگرفتن مداوم باز نگه داریم، چرا که یادگیری توانایی مواجه شدن با شرایط مختلف را ارتقا می‌دهد. معلمان بسیاری در محیط اطراف ما وجود دارند. تجربه یکی از بهترین و در عین حال سخت‌گیرترین معلمان است. همکاران، مشتریان، رقبا، دوستان، خانواده، برندهای سازمانی و حتی کتابها و مقالات نیز می‌توانند معلم‌ ما در برندسازی باشند. پس باید از هر فرصتی برای یادگیری بهره‌گیری کنیم.

حتی به قول کوروش بزرگ، از نابخردان هم می‌توان چیزهایی آموخت. یادگیری به ما کمک می‌کند تا وجوه تمایز خود از رقبایمان را بشناسیم. اخیراً چه اقداماتی را صورت داده‌ایم که سروگردن از بقیه بالاتر باشیم؟ از نظر همکاران و یا مشتریان‌تان، مهم‌ترین نقطه قوت شما و یا حتی ضعف‌تان چیست؟

useful tips for building a successful brand

زیاد آفتابی شویم

مهم‌ترین وظیفه تبلیغات، شناساندن است. بنابراین باید به عنوان یک برند شخصی، کاری ‌کنیم که به قول معروف در چشم بیاییم. این کار می‌تواند از طریق ایجاد شبکه ارتباطات و گسترش حلقه همراهان، بر عهده گرفتن پروژه‌های چشمگیر، نمایش مهارت ها و توانمندی ها در قالب ارائه سمینار، انتشار مطالب و محتوای آموزنده در حوزه تخصصی خود، داوطلب‌شدن در کمیته‌های مختلف و یا پنل‌های علمی و هم‌اندیشی‌ها  انجام گیرد. این روشها از جمله مراحل انجام بازاریابی برای خود هستند.

اولین قدم در استراتژی بازاریابی چیست؟
بخوانید

ثبات قدم و پشتکار داشته باشیم

ما از طریق پیام برندمان به دیگران اطمینان می‌دهیم که می‌توانند به ما اعتماد کنند. یک محتوای بی‌کیفیت و سطحی، سست‌کننده است و حیات برند را به خطر می‌اندازد. بنابراین باید از یکپارچکی و تناسب پیام برند خود، با ویژگی‌ها و مهارت هایمان اطمینان حاصل کنیم. یک پیام نامنظم و شلخته، تمام تلاش ما را نقش  برآب می‌کند. بنابراین تمام آنچه انجام می‌دهیم و یا تصمیم به انجام ندادن آن می‌گیریم، در شکل‌گیری برند شخصی‌مان اثرگذار است. از شیوه‌ی صحبت پشت‌ تلفن گرفته، تا نوع رفتار در جلسات و یا نحوه نگارش ما در ایجاد برند شخصی‌مان مؤثر هستند.

حواسمان به نحوه‌ی انجام کارمان باشد

نباید از یاد ببریم که نحوه‌ی انجام کارها اغلب به اندازه‌ی خود کارها اهمیت دارد. آیا مختصر و مفید صحبت می‌کنیم؟ آیا بر نگاه خود مدیریت داریم و می‌توانیم توجه دیگران را به خود جلب کنیم؟ آیا هوش تدبیری بالایی داریم؟

شبکه بازاریابی خود را ایجاد و آن را مدیریت کنیم

بازاریابی نه فرآیندی مقطعی بلکه روندی مادام‌العمر و مستمر است. دوستان، همکاران، مشتریان و مراجعین ما می‌توانند یک ابزار بازاریابی برای برندمان باشند. آنچه درباره‌ی ما گفته می‌شود، نشانگر ارزش برند ما است.

معماری اقناع و چگونگی اثرگذاری  را بیاموزیم

هوشمندانه از توانمندیهای شخصی، و نیز جایگاه و نقش خود و شبکه ارتباطا‌ت‌ مان در جهت اثرگذاری بر دیگران استفاده کنیم، در غیر اینصورت به عنوان فردی قابل‌اعتماد و ارزشمند در ذهن دیگران نخواهیم بود. برندهای شخصی معتبر، از قدرت نفوذ برخوردار بوده و کلامشان برش دارد.

لطفا مرتکب این 10 اشتباه در نامگذاری برند خود نشوید
بخوانید

از بازخورد دیگران استقبال کنیم

ارزیابی و رصد مداوم ارزش برند، وظیفه‌ای حیاتی است. این‌ کار را می‌توان به کمک روش‌های علمی و مدون نظیر روش بازخورد 360 درجه و یا به شکل غیر‌رسمی و طرح سؤال از افراد و همراهان صادق خود انجام داد. بنابراین نظرات سازنده در خصوص عملکرد خود را جویا شویم. به‌علاوه یک راه کمتر متداول هم وجود دارد، و آن مراجعه به مراکز معتبر استعدادشناسی و نیز انجام مصاحبه‌ های شغلی است. البته این به معنای تغییر شغل نیست، بلکه مصاحبه‌های شغلی می‌توانند جایگاه و ارزش بازار یک برند شخصی را مشخص کنند

1397/3/25 6:49:13 خرداد 25ام, 1397|برندینگ, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه