نکاتی پیرامون نحوه نورپردازی و نقش آن در بازاریابی

در سال های اخیر با افزایش بالا گرفتن رقابت بین شهر ها برای جذب سرمایه، گرایش به سیاست های بازاریابی و نمایش ویژگی های منحصر به فرد شهر در قالب برند جهانی و یا منطقه ای در ادبیات شهر سازی رواج بسیاری یافته است. تا جایی که امروزه اقدامات مربوط به بازسازی اماکن مختلف در شهر ها و روستاها بر اساس اصول برندینگ و بازاریابی مکان موضوع بسیاری از مداخلات طراحی و برنامه ریزی شهر ها و محلات را تشکیل می دهد.

همچنین مدیریت شهری بیشتر از طریق ارتقاء جایگاه و تصویر ذهنی مردم از شهر ها و محلات مختلف، مقرون به صرفه تر خواهد بود. اگر نور پردازی خارجی با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود می تواند ارزش افزوده ی چشمگیری را برای ابنیه و مکان های تاریخی، تجاری، گردشگری و در نهایت خود شهر به ارمغان آورد.

نورپردازی یکی از عوامل موثر در رونق تجاری و ترقی صنعت بوده و به طور کلی می تواند از مظاهر پیشرفت به شمار آید. بازاریابی مکان از طریق نورپردازی، تأثیراتی را که در طول روز ممکن نیست به وجود آید ایجاد می کند و منجر به ارتقای جذابیت مکان ها و فضاهای شهری می شود که می تواند افراد زیادی را جذب نماید و زمینه ی سرازیر شدن جمعیت و سرمایه به این مکان فراهم می شود. این مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم بازاریابی مکان و نورپردازی و معرفی اجمالی نمونه های جهانی به ارائه موازین بازاریابی مکان با استفاده از نورپردازی می پردازد.

چگونه در محیط کار شاد و پرانرژی باشیم
بخوانید

یکی از حقایق غیر قابل انکار در دنیای تجارت تاثیر فضای داخلی فروشگاه ها بر رفتار مشتریان اعم از جذب مشتری و افزایش خرید آنها است. گرایش صاحبان فروشگاه های مختلف به فراهم آوردن محیطی مناسب با کسب و کار مطلوبشان، دلپذیر و جذاب برای مشتریان خود تائیدی بر این مدعاست.

نورپردازی را می توان به عنوان عاملی محرک در کاهش و یا افزایش نیرو و ایجاد موقعیتی شایسته برای به انجام رساندن کار ها به کار برد. آلیسون جینگ ژو، محقق مدیریت دانشگاه تورنتو اسکاربورو و دانشکده مدیریت «روتمن»، به همراه آپارنا لابرو از دانشگاه نورث‌ وسترن، مطالعاتی را با هدف بررسی تناقض غیر معمول موجود در خصوص نوردهی و عواطف انسانی صورت دادند که نتایج آن قابل توجه است:

  • عواطف انسانی، چه مثبت و چه منفی، تحت نور شفاف بسیار شدید تر احساس می ‌شوند.
  • اثر تقویت عواطف به ویژه در روزهایی که نور بیشتری می تابد و به هنگام ظهر (زمانی که نور خورشید در بیشترین میزان خود قرار دارد) و همچنین در مناطق جغرافیایی که روزهای آفتابی ‌تری را نسبت به روزهای خنک ‌تر تجربه می کنند، قوی‌ تر است.
  • در روزهای آفتابی افراد درباره بازار سهام خوشبین‌ تر هستند و مدعی ‌اند از سلامتی بیشتری برخوردارند
  • در روزهای آفتابی افرادی که دارای تمایلات افسردگی هستند، افسرده‌ تر می ‌شوند.
  • شرکت‌ کنندگان در جریان انجام یک آزمایش کنترلی در اتاق روشن‌ تری نسبت به وضعیت اول شخصیت­ های بد داستانی را خشن ­تر و زنان را جذابتر ارزیابی کردند
  • درباره واژگان مثبت احساس بهتر و در مورد واژگان منفی احساس بد تری داشتند
  • تحت نور شفاف از آب ‌میوه مطلوبشان بیشتر و از آب میوه نامطلوبشان کمتر نوشیدند
حس بویایی و رایحه در بازاریابی چه نقشی ایفا می کنند؟
بخوانید

نور پردازی فضا به سه روش صورت می­ گیرد:

نور پردازی عمومی

از طریق توزیع متوازن نور طبیعی در کل فضا انجام می گیرد و آن را در حد نیاز روشن می کند. سعی می­ شود از ایجاد گوشه های تاریک یا ورود نور خیره کننده جلوگیری شود.

نور پردازی موضعی

معمولاً برای تامین نور جهت فعالیت های خاص مانند مطالعه، صرف غذا و انجام کارهای ظریف مثل آبکاری طلا استفاده می­ شود. این نور معمولاً قابل تنظیم است و باعث تقسیم بندی فضا، افزایش جذابیت آن و تنوع در روشنایی می گردد. نورهای موضعی استفاده­ رایجی برای روشنایی بخشی به میزهای غذا در رستوران­ ها دارند.

نور پردازی متمرکز

از روشنایی متمرکز برای ایجاد یک نقطه کانونی در فضا استفاده می­ شود. استفاده از نورهای متمرکز می تواند ضمن تفکیک روشنایی از تاریکی، یکنواختی فضا را از بین ببرد. مانند نور پردازی یک تابلو یا مجسمه که در نمایشگاه ­ها و نگارخانه­ ها شاهد هستیم.

فاکتورهای لازم در عملیات نورپردازی

برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه خرده فروشی باید عوامل و ویژگی‌های بسیاری را مد نظر داشت از جمله:

  • هزینه ی نصب و هزینه‌های جاری سیستم روشنایی و نورپردازی
  • طول عمر و ماندگاری چراغ ها
  • میزان بهره وری سیستم روشنایی
  • میزان شار نوری و زاویه پخش چراغ ها
  • شاخص نمود رنگی مناسب با کالای عرضه شده در فروشگاه (CRI)
  • قابلیت هماهنگی با نور روز
  • میزان و نحوه ی توزیع نور در نواحی مختلف فروشگاه
  • در نظر گرفتن نقاطی برای نورپردازی تاکیدی (نقاطی مانند درب ورودی، ویترین‌ها و درکل نقاطی که به نظر مدیران باید بیشتر مورد توجه مشتریان باشد)
  • میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری در شرایط متغیر
  • شرایط تعمیر و نگه‌داری چراغ ها

یکی از رسالت های مهم آکادمی بازار رواج دانش و علم روز دنیا در زمینه بازاریابی و فروش بین افرادی است که در این حوزه فعالیت دارند؛ از این رو روزانه با تولید محتوا و مقالات در این خصوص (همانند مقاله فوق که دربردارنده اطلاعاتی در خصوص بازاریابی مکان و نورپردازی است) و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی، به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می نماید.در سمینار موفقیت استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه فروش، بازاریابی و کسب و کار، اطلاعاتی بسیار مفید و جدیدی را در خصوص راه اندازی یک کسب و کار و کارآفرینی و همچنین چگونگی داشتن یک زندگی شاد و موفق را به شما خواهند آموخت. اگر می خواهید همانند افکار موفق و ثروتمند جهان بیاندیشید و عمل نمایید کافی است با کلیک بر روی لینک زیر در این سمینار شاد و انگیزشی شرکت نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

۸ راهکار فوق العاده برای کاهش نگرانی های بی دلیل
بخوانید

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه