نکاتی پیرامون نحوه نورپردازی و نقش آن در بازاریابی

در سال های اخیر با افزایش بالا گرفتن رقابت بین شهر ها برای جذب سرمایه، گرایش به سیاست های بازاریابی و نمایش ویژگی های منحصر به فرد شهر در قالب برند جهانی و یا منطقه ای در ادبیات شهر سازی رواج بسیاری یافته است. تا جایی که امروزه اقدامات مربوط به بازسازی اماکن مختلف در شهر ها و روستاها بر اساس اصول برندینگ و بازاریابی مکان موضوع بسیاری از مداخلات طراحی و برنامه ریزی شهر ها و محلات را تشکیل می دهد.

همچنین مدیریت شهری بیشتر از طریق ارتقاء جایگاه و تصویر ذهنی مردم از شهر ها و محلات مختلف، مقرون به صرفه تر خواهد بود. اگر نور پردازی خارجی با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود می تواند ارزش افزوده ی چشمگیری را برای ابنیه و مکان های تاریخی، تجاری، گردشگری و در نهایت خود شهر به ارمغان آورد.

نورپردازی یکی از عوامل موثر در رونق تجاری و ترقی صنعت بوده و به طور کلی می تواند از مظاهر پیشرفت به شمار آید. بازاریابی مکان از طریق نورپردازی، تأثیراتی را که در طول روز ممکن نیست به وجود آید ایجاد می کند و منجر به ارتقای جذابیت مکان ها و فضاهای شهری می شود که می تواند افراد زیادی را جذب نماید و زمینه ی سرازیر شدن جمعیت و سرمایه به این مکان فراهم می شود. این مقاله ضمن پرداختن به مفاهیم بازاریابی مکان و نورپردازی و معرفی اجمالی نمونه های جهانی به ارائه موازین بازاریابی مکان با استفاده از نورپردازی می پردازد.

چگونه در غیاب رئیسمان، تصمیمات مهم بگیریم؟
بخوانید

یکی از حقایق غیر قابل انکار در دنیای تجارت تاثیر فضای داخلی فروشگاه ها بر رفتار مشتریان اعم از جذب مشتری و افزایش خرید آنها است. گرایش صاحبان فروشگاه های مختلف به فراهم آوردن محیطی مناسب با کسب و کار مطلوبشان، دلپذیر و جذاب برای مشتریان خود تائیدی بر این مدعاست.

نورپردازی را می توان به عنوان عاملی محرک در کاهش و یا افزایش نیرو و ایجاد موقعیتی شایسته برای به انجام رساندن کار ها به کار برد. آلیسون جینگ ژو، محقق مدیریت دانشگاه تورنتو اسکاربورو و دانشکده مدیریت «روتمن»، به همراه آپارنا لابرو از دانشگاه نورث‌ وسترن، مطالعاتی را با هدف بررسی تناقض غیر معمول موجود در خصوص نوردهی و عواطف انسانی صورت دادند که نتایج آن قابل توجه است:

  • عواطف انسانی، چه مثبت و چه منفی، تحت نور شفاف بسیار شدید تر احساس می ‌شوند.
  • اثر تقویت عواطف به ویژه در روزهایی که نور بیشتری می تابد و به هنگام ظهر (زمانی که نور خورشید در بیشترین میزان خود قرار دارد) و همچنین در مناطق جغرافیایی که روزهای آفتابی ‌تری را نسبت به روزهای خنک ‌تر تجربه می کنند، قوی‌ تر است.
  • در روزهای آفتابی افراد درباره بازار سهام خوشبین‌ تر هستند و مدعی ‌اند از سلامتی بیشتری برخوردارند
  • در روزهای آفتابی افرادی که دارای تمایلات افسردگی هستند، افسرده‌ تر می ‌شوند.
  • شرکت‌ کنندگان در جریان انجام یک آزمایش کنترلی در اتاق روشن‌ تری نسبت به وضعیت اول شخصیت­ های بد داستانی را خشن ­تر و زنان را جذابتر ارزیابی کردند
  • درباره واژگان مثبت احساس بهتر و در مورد واژگان منفی احساس بد تری داشتند
  • تحت نور شفاف از آب ‌میوه مطلوبشان بیشتر و از آب میوه نامطلوبشان کمتر نوشیدند
۷ مرحله چرخه عمر کارآفرینان
بخوانید

نور پردازی فضا به سه روش صورت می­ گیرد:

نور پردازی عمومی

از طریق توزیع متوازن نور طبیعی در کل فضا انجام می گیرد و آن را در حد نیاز روشن می کند. سعی می­ شود از ایجاد گوشه های تاریک یا ورود نور خیره کننده جلوگیری شود.

نور پردازی موضعی

معمولاً برای تامین نور جهت فعالیت های خاص مانند مطالعه، صرف غذا و انجام کارهای ظریف مثل آبکاری طلا استفاده می­ شود. این نور معمولاً قابل تنظیم است و باعث تقسیم بندی فضا، افزایش جذابیت آن و تنوع در روشنایی می گردد. نورهای موضعی استفاده­ رایجی برای روشنایی بخشی به میزهای غذا در رستوران­ ها دارند.

نور پردازی متمرکز

از روشنایی متمرکز برای ایجاد یک نقطه کانونی در فضا استفاده می­ شود. استفاده از نورهای متمرکز می تواند ضمن تفکیک روشنایی از تاریکی، یکنواختی فضا را از بین ببرد. مانند نور پردازی یک تابلو یا مجسمه که در نمایشگاه ­ها و نگارخانه­ ها شاهد هستیم.

فاکتورهای لازم در عملیات نورپردازی

برای نصب و راه اندازی سیستم روشنایی و طراحی نورپردازی یک فروشگاه خرده فروشی باید عوامل و ویژگی‌های بسیاری را مد نظر داشت از جمله:

  • هزینه ی نصب و هزینه‌های جاری سیستم روشنایی و نورپردازی
  • طول عمر و ماندگاری چراغ ها
  • میزان بهره وری سیستم روشنایی
  • میزان شار نوری و زاویه پخش چراغ ها
  • شاخص نمود رنگی مناسب با کالای عرضه شده در فروشگاه (CRI)
  • قابلیت هماهنگی با نور روز
  • میزان و نحوه ی توزیع نور در نواحی مختلف فروشگاه
  • در نظر گرفتن نقاطی برای نورپردازی تاکیدی (نقاطی مانند درب ورودی، ویترین‌ها و درکل نقاطی که به نظر مدیران باید بیشتر مورد توجه مشتریان باشد)
  • میزان انعطاف پذیری و تغییر پذیری در شرایط متغیر
  • شرایط تعمیر و نگه‌داری چراغ ها
تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه انجام می شود؟
بخوانید

 

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه