مهارت ها و روش های پند آموزی و پند دهی صحیح را بیاموزیم

دیوید گاروین و جاشوا مارگولیس (اساتید دانشکده کسب و کار دانشگاه هاروارد)

پند آموزی و پنددهی در راس تصمیم گیری و رهبری موثر قرار گرفته اند. اما با این وجود، مدیران به ندرت آن ها را به عنوان مهارت هایی می پندارند که قابل آموزش و ارتقا هستند. هنگامی که فرآیند پند دادن و پند گرفتن به درستی انجام می گیرد، هر دو طرف سود می برند. کسانی که به دنبال راهنمایی باشند و صرفاً تصدیق نکنند، راه حل های بهتری برای مسائل می یابند، و بر کیفیت تفکر خود می افزایند. سپس می توانند  جهت گیری های شناختی و دلایل خود خواهانه و دیگر کاستی های منطق خود را از بین ببرند. کسانی که به صورت موثر پند می دهند تاثیر بسیار خوبی بر جای می گذارند و تصمیم های مهم را شکل می دهند. این افراد در جایگاه یک شنونده ی فعال، می توانند از مشکلات دیگران (که با آنان مطرح می شود) درس گیرند. این در حالی است که پند دهنده و پند گیرندگان موانعی پیش رو دارند که لازم است از آن ها عبور کنند، موانعی از قبیل تمایلات به ارائه ی عقائد شخصی و… تمامی این فرآیند، هنری بس پیچیده و ظریف است که نیازمند هوش اجتماعی و عاطفی بالا، خود آگاهی، خودداری دیپلماسی و شکیبایی هر دو طرف پند دهنده و پند گیرنده است.

آینده خود را در دست بگیرید
بخوانید

نکته اول این است که ببینیم این بحث چه ضرورتی دارد و چه نیازی دارد که به مراحل، روش ها، اصول و بحث های مختلف موضوع مشاوره بپردازیم. حال که مشکلات وجود دارد، از چند جهت می توان گفت که این مسئولیت را داریم که باید برای امر پند دهی پاسخگو باشیم.باید یاد بگیریم که اگر می خواهیم کسی را نصیحت کنیم، اینکار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم چون به این طریق همیشه مورد احترام اطرافیانی قرار می گیریم که به واسطه نصیحت های ما فهم، اعتماد به نفس و کنترل بیشتری نسبت به زندگی خود پیدا کرده اند. برای اینکه کسی را به درستی نصیحت کنیم، کلید کار  دانستن تفاوت بین درددل منفعل و درخواست فعال است. وقتی کسی از شما برای پند و اندرز، کمک می خواهد، باید طوری به این موقعیت نزدیک شوید که مربیان زندگی به کارشان نزدیک میشوند. یعنی نه با جواب دادن سوالها، بلکه با پرسیدن سوال های درست.

از آن جایی که این فرآیند به عنوان مهارتی طبیعی و فطری شناخته می شود، به ندرت آموزش داده می شود. ولی هم اکنون دریافته ایم که می توان آن ها را آموزش داده و به کار گرفت. پند و اندرز در موقعیت های گوناگون شکل های گوناگونی به خود می گیرد. مهارت های “مربی گری” و “هدایت” در ادامه و تکمیل این دانش به کار می آیند.

ویژگی های افراد موفق که شما نیز باید داشته باشید
بخوانید

The art of giving and receiving advice

در فرآیند پند آموزی و پند گرفتن منطق و اطلاعات ناقص، فرآیند را پیچیده می کند. بنابراین لازم است پند جویان نقاط کور خود را شناسایی کرده و تشخیص دهند چه زمانی و چگونه طالب این پند هستند. حال پند دهندگان نیز در تلاش برای روشن کردن این نقاط کور و موقعیت آشفته، با چالش های زیادی رو در رو هستند. بزرگترین موانع پیش رو در این فرآیند از دید پند دهنده و پند گیرنده در ادامه آمده است. نکته جالب این است که اکثر مردم این موانع را نمی بینند و بنابراین کافی است رفتارشان بر اساس این نکات زیر بازبینی شود تا از فرآیند موثر پندگیری بهره ببرند.

برای پند گیرندگان:

1. این تفکر غلط است که پاسخ را می دانند.

2. انتخاب نا مناسب پند دهندگان

3. تعریف ناقص مسئله ها

4. کنار گذاشتن پند ها

برای پند دهندگان

1. تخطی از مرزها و ارائه ی بی محابای پند ها

2. تشخیص اشتباه مسئله

3. ارائه ی راهنمایی خود مدارانه

4. انتقال ضعیف پند

5. نا کارآمدی در مدیریت پنددهی

نتیجه گیری

اگر جویای پند هستید :

  • همواره یک هیئت از مشاورین و پند دهندگان داشته باشید.
  • تعیین کنید جویای چه نوع پندی هستید.
  • یک یا چند پند دهنده را انتخاب کرده که با نیاز های شما متناسب اند.
  • اطلاعات کافی از مسئله در دست داشته باشید.
  • حقایق ناخوشایند را تصدیق کنید.
  • فعالانه در ایجاد بدیل ها مشارکت کنید.
  • بدیل های دوم و سوم را نیز مد نظر داشته باشید.
  • راه حل های ترکیبی بسازید.
  • نسبت به تغییراتی که در محیط رخ می دهد، حساس باشید.
  • پیگیری کرده و راهنمایی های بیشتر بخواهید.
مجموعه ای از عبارات و جملات تاکیدی مثبت
بخوانید

“بزرگترین فن زندگی استفاده از فرصت های بی نظیری است که بر ما می گذرد.”

“ساموئل جانسون”

ثبت ديدگاه