معنا دادن به کار – برگزیده ای از فیلم مانی بال (Maneyball-2011)

درحال بارگذاری...

درباره ی فیلم: این فیلم که بر اساس کتابی به نام «مانی‌بال (Moneyball) «هنر بردن بازی ناعادلانه» نوشته مایکل لوئیز، و به کارگردانی بنت میلر ( Bennett Miller) ساخته شده است. در اصل سیر تحولی شخصیتی است به نام «بیلی بین (Billy Beane)» با بازی برد پیت (Brad Pitt) که روزی با یک انتخاب اشتباه وارد دنیای پر فراز و نشیب بیسبال شده و اینک پس از گذشت ۲۶ سال خود را در نقطه ای می بیند که نه راه بازگشت به گذشته و تغییر آن را دارد و نه امید چندانی به آینده دارد. شروع فیلم در نقطه ای با ناامیدی نسبی شکل می گیرد.

کلیپی که از فیلم مانی بال (Moneyball) برگزیده شده است، شخصیت اصلی فیلم بیلی بین را نشان می دهد که از ناراحتی خود در مورد انتخاب بیسبال صحبت می کند و در نهایت به معنا دار بودن کاری که انجام می دهیم، اشاره می نماید. به همین دلیل تصمیم بر ان شد که مطالبی را در مورد معنادار بودن کار خدمت شما عزیزان ارائه نماییم.

چگونه با انگیزه بیشتر کار نماییم؟

آیا وقتی که در سرکار خود صرف می نمایید، برای شما مفهوم دارد، یا اینکه پوچ و توخالی می باشد؟

وقتی که ما برای شغل خود صرف می نماییم، احتمالاً از وقتی که در کنار کودکان خود هستیم، هم بیشتر می باشد. برای نمونه، مشخص گردیده که در آمریکا، مردم به طور متوسط ۳۵ تا ۴۰ ساعت از هفته ی خود را در محل کار خود می گذرانند. ولی شغل شما به جز حقوق چه فایده ای برای شما دارد؟

این بسیار ناراحت کننده می باشد، که تمام طول زندگی خود، شغل شما تو خالی، وحشتناک و خسته کننده باشد، و در نتیجه شغل شما تنها از بدن و روح شما انرژی بگیرد. در حقیقت، بیشتر کارکنان چنین احساسی دارند، دلیل اثبات این موضوع هم تحقیقاتی است که نشان داده فقط ۳۱ درصد از کارکنان با کار خود احساس درگیری می نمایند.

ترس های زندگی - احمد محمدی
بخوانید

البته، اشخاص مختلف به دنبال معناهای مختلفی می باشند، و به علاوه، محیط های کاری مختلف معناهای مختلفی ارائه می نمایند. عبارت «معنا در سرکار» به این موضوع اشاره دارد که شغل، به فرد تجربه ی معناداری را ارائه نماید، چیزی که برای او ارزش داشته باشد. این موضوع با «کار معنا دار» تفاوت دارد. عبارت دوم در مورد خود شغل است و کاری که باید انجام داد، اما در عبارت اول منظور به طور عموم محیط کاری و رویکردی است که ما نسبت به آن داریم. یعنی حتی اگر شغل شما خسته کننده و یکنواخت باشد هم می توانید با انجام فعالیت های جانبی و تغییر محیط کار از آن لذت بیشتری ببرید. برای نمونه اگر امکان دارد از سایر جنبه های کار مانند دوست شدن با همکاران لذت ببرید.

در ادامه لیستی را گرد آورده ایم  که به شما کمک می نماید، تجربه معنا دارتری در محیط کاری خود داشته باشید. این لیست بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه رفتار و روانشناسی آن در محیط های کاری، می باشد:

هدف

۱- مشارکت فراتر از وظیفه و نیاز فردی: اینکه بخواهید به دیگران کمک نمایید تا زندگی بهتری داشته باشند، کاری از سوی شما می باشد که فراتر از نیاز شخصی شما می رود. برای نمونه افرادی که در شرکت Kiva کار می نمایند، به افراد فقیر وام ناچیزی می دهند تا بتوانند تجارت خود را آغاز نمایند و زندگی خود را بهبود ببخشند. مشخصاً شغل آن ها هدف بزرگتری را دنبال می نماید، که آن هدف کمک به افرادی است که محتاج هستند. اما، مشکل اینجاست که اکثر کارها چنین هدف والایی ندارند، یا به دلیل اینکه اصل کار یکنواخت می باشد، یا اینکه شرکت موردنظر هدفی اجتماعی را دنبال نمی نماید.

شرطی شدن ذهن - برگزیده ای از فیلم یادگاری (Memento 2000)
بخوانید

تحقق شخصی

۲-  یادگیری: کار به شما این فرصت را ارائه می دهد که چیزهای جدید یاد بگیرید، افق دید خود را توسعه دهید و خود را بهتر بشناسید. به این روش، رشد فردی می تواند به کار شما معنا ببخشد.

۳- دستاورد: محل کار مکانی می باشد، که در آن جا کارها را به نتیجه می رسانید و به این خاطر شما را تشویق می نمایند، تا باعث رضایت، اعتماد به نفس و ارزش فردی گردد.

قدر و منزلت

۴- موقعیت اجتماعی: برای برخی ها، آن لحظه که می گویند پزشک می باشند و موقعیت والایی در ذهن مخاطب پیدا می نمایند، به تمام شب های شیفت ارزش دارد. یک شرکت مهم می تواند به کارمندان خود احساس احترام، شناخته شدن و ارزش داشتن بدهد، که موجب می گردد کار آن ها معنای بیشتری پیدا نماید.

۵- قدرت: برای کسانی که به دنبال قدرت هستند، محل کار مکانی می باشد که قادرند قدرت بدست آورده و از آن استفاده نمایند. ممکن است شما یکی از این اشخاص نباشید، اما اگر بودید، کار برای شما معنادار می بود، چرا که به دنبال دارا بودن آن و استفاده از قدرت می باشید.

اجتماع

۶-  تعلق داشتن به یک مجموعه: شرکت هایی وجود دارند که واقعاً کوشش می نمایند، به کارکنان خود احساس تعلق داشتن را بدهند. مردم به دنبال مکانی می باشند که قادر باشند دوستی هایی را ایجاد نمایند و عضوی از مجموعه بودن را تجربه نمایند. این حس مجموعه بودن، می تواند به کارکنان احساس معنا دار بودن کار را ببخشد.

۷- تأثیرگذاری: زمانی که کار اعضا واقعاً برای یک شرکت اهمیت دارد، آن ها احساس معنا می نمایند. هنگامی که به ایده های آنان گوش داده می شود و هنگامی که می بینند کار آن ها بر کلیت کار شرکت تأثیر گذار است، این احساس که واقعاً درگیر با کار می باشند، به افراد معنا می دهد.

مستند کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی - ADHD/ADD - قسمت اول
بخوانید

۸-  استقلال: داشتن استقلال یک انگیزه ذاتی و بزرگ برای انسان ها می باشد. برخی از افراد به سوی کارهایی تمایل پیدا می نمایند، که مقدار زیادی از استقلال را به آن ها ارائه می دهد. عدم وجود اشخاص دیگری که قرار باشد به شما فرمان دهند که چه کاری انجام دهید. و آزادی در این که کار را به سلیقه خود انجام دهید و با تلاش شخصی بر آن تسلط یابید. به عنوان نمونه، مؤسسان و سرمایه گذاران معمولاً به تنهایی یک تجارت را شروع می نمایند تا بتوانند مدیر خود باشند. به این روش یعنی آزادی در تصمیمات، می تواند به کار معنا بخشد.

بدون شک شیوه های دیگری هم برای به دست آوردن معنا در محیط کار وجود دارند، ولی تحقیقات نشان می دهد که این هشت مورد از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. توجه داشته باشید که نکته مهم، کیفیت به کارگیری هر کدام از این روش ها می باشد و کمیت چندان اهمیتی ندارد. به این معنا که تجربه عمیق هر کدام از این موارد می تواند برای معنا دادن به کار شما کافی باشد.

حال اگر که شما وجود هیچ یک از این موارد را در محیط کاری خود احساس نمی کنید، شاید بهتر باشد همین الان یکی از آن ها را انتخاب نموده و تلاش نمایید با کمک همکاران و مدیر خود در جهت ایجاد آن حرکت نمایید.

 

بیشتر بخوانید:

1397/5/11 17:23:46 مرداد 9ام, 1397|ویدئو ها|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه