معماری برند چیست؟ انتخاب بهترین شیوه برای ساخت یک برند

به سلسله مراتب برندها در یک شرکت، معماری برند گفته می‌شود. معماری برند نشانگر ارتباط شرکت مادر با شرکت‌های وابسته، محصولات و خدمات است و باید منعکس‌کننده استراتژی بازاریابی شرکت باشد. به منظور رشد و بازاریابی مؤثرتر ایجاد سازگاری، نظم بصری و کلامی، تفکر و نیت میان عناصر گوناگون شرکت از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

شرکت‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و شرکت‌ها و محصولات جدیدی را بوجود می‌آورند. تصمیم‌های مربوط به برندسازی، سیستم نام‌گذاری و بازاریابی بی‌نهایت پیچیده شده است. تصمیم‌گیرندگان به بررسی مفاهیم بازاریابی، حقوقی، هزینه و زمان اقدام می‌نمایند.

نیاز به معماری برند تنها محدود به 100 شرکت برتر فورچون یا شرکت‌های انتفاعی نیست. هر شرکت یا مؤسسه‌ی در حال رشدی نیازمند ارزیابی این مطلب است که کدام استراتژی معماری برند رشد آینده‌ ی شرکت را تضمین خواهد نمود. بیشتر شرکت‌های بزرگ فروشنده‌ی محصولات و خدمات دارای ترکیبی از استراتژی‌ها هستند.

اهمیت معماری برند

یک معماری برند واضح مدیران شرکت شما را که تولید کننده ی لوازم خانه هستند، متقاعد می کند که یک خط تولید لوازم آشپزخانه خارج از ماموریت شرکت شما نمی باشد. این کار تضمین می کند که لوگوی رسمی شما، با یک ایده ی جدید از سمت یک مدیرتازه وارد شرکتتان که فکر می کند اگر از فرمت جدید یا مثلا اگر از رنگ قرمز استفاده کند بهتر است، زیر سوال نمی رود.

8 عادتی که از شما فردی شادتر می سازند
بخوانید

این کار به شما این قدرت را می دهد که خط تولید های جدیدی را سازماندهی یا معرفی کنید که کاملا با دیدگاه های مختلف برندتان هماهنگ است، پس می توانید از حقوق سهامداران موجود ، روابط خرده فروشی و وفاداری مشتریان تان بهرمند شوید .

یک معماری برند بی سامان (و یا اینکه معماری برندی که وجود ندارد ) می تواند شما را مجبور به استفاده از سهامتان کند و یا اینکه ارزش برندتان را در خطر قرار دهد. یک نمایندگی برند خوب می تواند به معنای تفاوت بین رشد بلند مدت شرکتتان و یا فروپاشی آن باشد . شاید وقت آن رسیده است که از یک مشاوره ی معماری برند استفاده نمایید اگر :

  • دارای برندی می باشید که قصد دارد خط تولید خود را گسترش دهد .
  • خواهان آن هستید که برندی را ایجاد نمایید که نقشه های بزرگی در حال حاضر دارد، اما نقشه های بزرگتری برای آینده اش برنامه ریزی کرده است .
  • در حال خواندن این مقاله می باشید و به این نتیجه رسیده اید که معماری برند تان یا وجود ندارد و یا خیلی به یکی از افراد شرکتتان وابسته است .

What is a brand architecture?

انواع معماری برند

معماری برند یکپارچه

معماری برند یکپارچه با استفاده از یک برند اصلی، قوی و مجزا ایجاد می‌شود. انتخاب مشتریان بر اساس وفاداری به برند خواهد بود. برای مصرف‌کننده شخصیت و تعهد برند، از ویژگی‌ها و مزایای ان مهم‌تر است. در تعمیم‌های برند، از هویت برند مادر و عوامل توصیف‌گر عمومی استفاده می‌شود.

  • گوگل + گوگل مپس
  • فدکس + فدکس اکسپرس
  • جی‌ای + جی‌ای هلث کیر
  • ویرجین + ویرجین موبایل
  • ونگارد + ونگارد ای‌تی‌افز
فواید انعطاف پذیری ذهنی‌ در برخورد با عقاید و باورهای متفاوت
بخوانید

معماری برند تأییدشده

از طریق ایجاد سینرژی بازاریابی میان محصول، بخش و برند مادر ایجاد می‌شود. محصول و بخش، توصیف روشنی در بازار دارند و از تداعیات ذهنی، تأیید و شهرت برند مادر سود می‌برند.

  • آی‌پاد + اپل
  • پولو + رالف لارِن
  • اُرِاُ + نبیسکو
  • نِوی سیلز + دِ یواس نِیوی

معماری برند کثرت‌گرا

از طریق مجموعه‌ای از برندهای آشنا و مشهور در نزد مصرف‌کننده ایجاد می‌شود. ممکن است نام شرکت مادر برای مصرف‌کننده نامعلوم یا بی‌اهمیت باشد و تنها برای شرکت سرمایه‌گذار مشخص باشد. بسیاری از شرکت‌های مادر سیستمی را برای پشتیبانی از شرکت ایجاد کرده‌اند که سومین بخش می‌باشد.

  • وارتون (دانشگاه پنسیلوانیا)
  • خمیردندان سیگنال (یونیلیور)
  • شکلات گودیوا (سوپ کمپبل)
  • تانگ (کرفت فودز)
  • ریتزکارلتون (ماریوت)

پرسش‌های استراتژیک

برای مشخص کردن استراتژی معماری برند شرکت باید به پاسخ سؤالاتی همچون سؤالات زیر برسیم. پس از آن است که می‌توانیم معماری برند مناسب خود را انتخاب نماییم.

  • مزایای استفاده از نام شرکت مادر چیست؟
  • آیا جایگاه‌یابی واحد جدید ما باید متفاوت از شرکت مادر باشد؟
  • آیا برندسازی مشترک، مشتریان را سر در گم می‌کند؟
  • اگر نام تحت مالکیت رقیب باشد، آن را تغییر دهیم یا بر اساس ارزش ویژه برند فعلی عمل کنیم؟
  • آیا اطمینان داریم شرکت مادر در جایگاه ثانویه خود نیز همیشه قابل رؤیت است؟
  • چگونه برند مالکیت جدید را می‌سازیم؟
افکار همانند امواجی هستند که با شتاب به سمت ساحل می روند
بخوانید

فدکس نمونه‌ای از معماری برند یکپارچه است. این برنامه که توسط لاندوز اسوسییتز طراحی شده است، از رنگ به منظور معرفی برندهای فرعی استفاده می‌کند.

1397/4/2 15:57:19 تیر 2ام, 1397|برندینگ, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه