مشتری مداری ۱ – برنامه فکرانه – احمد محمدی

مشتری مداری یک استراتژی تجاری در مدل تجارت ناب ( Lean Business Model)، تجارتی که هدف آن جلب رضایت مشتری با کمترین منابع است ) می باشد، که به مدیریت و اینکه کارکنان، بر روی تغییرات خواسته ها و نیازهای مشتری تمرکز کنند، نیازمند است. به عبارتی دیگر، این یک فلسفه در سطح شرکت است که خواسته ها و نیازهای مشتری، اولویت اول همه ی مدیریت ها و کارکنان باشد.

اغلب شرکت های پیشرفته، به نگرش مشتری مداری روی آورده اند و تغییراتی چون طراحی محصول، توسعه و استراتژی بازاریابی اعمال کرده اند. ولی شرکتی که واقعاً در راستای مشتری مداری تغییر کرده باشد، همه فعالیت های خود را تغییر می دهد تا نیازهای مشتری را برآورده کند.

مدیریت، محصولات را تعریف می کند و کارکنان وظیفه دارند که محصولات را طبق چهارچوب ها و برنامه ها تولید کنند. تمرکز شرکت های مدرن بر روی آگاه سازی کارکنان خود از نیازهای مشتریان است، بنابراین آن ها می توانند اعمال خود را تغییر دهند یا حتی تغییرات را به مدیریت پیشنهاد دهند؛ این موضوع برای مشتریان در درازمدت مفید است.

شرکت های مشتری مدار می دانند که خواسته ها و نیازهای مشتریان همیشه درحال تغییرند. صنعت تکنولوژی به طور حتم بهترین مثال در این زمینه است. در دهه 1990، مشتریان برای خانه های خود کامپیوترهای رو میزی خریداری می کردند. در اوایل دهه 2000، لپ تاپ ها جایگزین کامپیوترهای رومیزی و در دهه 2010 تبلت ها، گوشی ها وسایر وسایل هوشمند، جایگزین لپ تاپ ها شدند.

عادت های فروشندگان حرفه ای - احمد محمدی
بخوانید

همانطور که مشاهده می کنید،‌ نیازها و خواسته های مشتریان همواره در حال تغییر است. یک شرکت مشتری مدار،  با نیازها و خواسته های مشتری تطابق پیدا می کند و سعی دارد که آن ها را در آینده پیش بینی کند. برای مثال اپل دریافت که بازار تبلت خیلی گسترده  است. مشتریان تبلت می خواهند ولی از انتخاب بازار حاضر راضی نیستند. بعد از گوش دادن به خواسته های مشتریان، اپل آی پد را معرفی کرد.

در برنامه فکرانه این هفته، آقای احمد محمدی با ذکر مثال هایی جالب، به تعریف استراتژی مشتری مداری برای موفقیت بیشتر در کسب وکار، می پردازند.

گوش بفرمایید
1397/4/9 22:02:11 اسفند 20ام, 1396|پادکست ها|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه