مزیت های سکوت و آرامش ذهنی را در روند زندگی دست کم نگیرید

نوشته رِمِز ساسون

سکوت ذهن به معنای متوقف کردن اندیشه نیست. سکوت به این معناست که هر زمان که باید بیاندیشید، تفکر کنید و زمانی که نیاز به فکر کردن نیست ذهن را آرام نگه دارید. زمانی که می‌توانید ذهن خود را ساکت نگه دارید، تمرکزتان بیشتر می‌شود، شفاف‌ تر فکر می‌ کنید، درکتان افزایش می‌یابد و آگاهی‌تان از جهان اطرافتان بالا می‌رود.

زمانی که می‌خواهید به مرکز خرید بروید، دوستان تان را ببینید یا به سر کار بروید، در ماشین خود می‌نشینید، موتور ماشین را روشن می‌کنید و به سمت مقصد حرکت می‌کنید. زمانی که به مقصد می‌رسید و ماشین خود را پارک می‌کنید و از آن پیاده می‌شوید. آیا ماشین خود را روشن می‌گذارید؟ نه شما این کار را نمی‌کنید. چون این کار هدر دادن سوخت است و باعث فرسودگی موتور خودرو می‌شود. آیا همین کار را با ذهن خود انجام می‌دهید؟ آیا پس از حل مسئله هنوز به آن فکر می‌کنید؟ آیا پس از انجام کاری درمورد آن فکر می‌کنید؟

زمانی‌که خبر ناخوشایندی را می‌شنوید آیا یک لحظه به آن فکر می‌کنید و بعد آن را فراموش می‌کنید یا به فکر کردن درمورد آن ادامه می‌دهید؟ اکثر افراد به فکر کردن درمورد نظرات و اتفاقات بی‌اهمیت ادامه می‌دهند. گاهی ذهن شان را برای ساعت‌ها به آن موضوع مشغول می‌کنند.

یک داستان درمورد دو راهب

این موضوع مرا به یاد داستانی‌ می‌اندازد که زمانی درمورد دو راهبی خوانده‌ام که از شهری به شهر دیگر می‌رفتند. در مسیرشان به یک چاله‌ی بزرگ گل‌آلود رسیدند که باید از آن می‌گذشتند. یک زن جوان آنجا ایستاده بود و به این فکر می‌کرد که آیا وارد چاله شده و خیس شود یا اینکه از راه فرعی طولانی به مسیر خود ادامه دهد. یکی از راهب‌ها به آنجا رسید بی‌درنگ او را بلند کرد و به طرف دیگر گودال برد.

همه چیز از نگرش شما شروع می شود از نگاه باب پراکتور
بخوانید

MIND PEACE

پس از عبور از گودال زن از راهب تشکر کرد. آنگاه دو راهب به مسیر خود ادامه دادند. پس از چند ساعت پیاده‌روی، یکی دیگر از راهبان از راهبی که زن را بلند کرده بود پرسید: “چطور این زن را بر دوش خود حمل کردی؟ ما راهبیم و نباید چنین کاری را انجام دهیم.”

راهب خندید و گفت: “من ساعت‌ها پیش این زن را حمل کردم و بر زمین گذاشتم ولی ظاهراً تو هنوز داری آن را در ذهن خود حمل می‌کنی.”

آیا شما هم مثل آن راهب که به رفتار راهب دیگر فکر می‌کرد به فکر کردن درمورد نظر دیگران ادامه می‌دهید؟ ضرورتی ندارد و صرفاً زمان و انرژی شما را می‌گیرد. این رفتار بار غیر ضروری را با خود حمل می‌کند که می‌تواند سلامت جسمی و روانی و احساسات شما را تحت تأثیر خود قرار دهد.

  • فرض کنید رئیستان در محل کار از شما انتقاد می‌کند.
  • شما با یک فروشنده گستاخ روبرو می‌شوید.
  • برنامه‌هایتان طبق انتظار شما پیش نمی‌رود.
  • فردی چیزی می‌گوید یا کاری می‌کند که شما دوست ندارید.

شما در این موارد یا موقعیت‌های مشابه چگونه رفتار می‌کنید؟

زمانی که درمورد رویدادهای ناخوشایند فکر می‌کنید، هیچ چیزی به دست نمی‌آورید. آیا بهتر نیست که زمان و انرژی خود را صرف چیز بهتر و مفیدتر کنید؟ زمانی که بفهمید چگونه ذهن خود را ساکت کنید و آرام شوید این امر امکانپذیر می‌شود. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا باید به خود زحمت یادگیری سکوت ذهن را بدهید؟

معجزه مکتوب کردن رویاها و اهداف
بخوانید

مزایای سکوت ذهن

سکوت ذهن مزیت‌های بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

1. شما زندگی در گذشته، آسیب‌ها و چیزهایی را که در زندگی‌تان دوست ندارید متوقف می‌کنید، اینها زمان زیادی را تلف می‌کند در حالی که این زمان را می‌توان صرف چیزهای مفید کرد.

2. شما ذهن و احساسات خوب خود را از استرس و افکار منفی که مردم اطرافتان به شما القاء می‌کنند، محافظت می‌کنید.

3. خود را از آشفتگی هیجانی، عصبانیت، سرخوردگی و سایر احساسات منفی دور می‌کنید.

4. تصمیمات بهتری می‌گیرید و عاقلانه رفتار می‌کنید زیرا شما می‌توانید بدون تعصب و به آرامی و شفاف بیاندیشید.

5. زمانی که کارتان به خوبی پیش نمی‌رود، احساس سرخوردگی و خشم ندارید بلکه به جای آن سعی می‌کنید که گزینه‌های دیگر را فوراً پیدا کنید.

6. در موقعیت‌های دشوار و خطرناک، شما آرام و خونسرد خواهید بود. بنابراین بهتر و به نحو احسن می‌توانید آنها را کنترل کنید.

7. شما قادر خواهید بود چیزها را همانطور که در واقع هستند، ببینید و تصمیمات بهتری بگیرید.

8. آیا شما از تجسم خلاقانه استفاده می‌کنید؟ زمانی‌که ذهن آرام است و از استرس به دور است راحت‌تر تجسم‌سازی می‌کند.

9. یک ذهن ساکت زمینه تفکر عمیق‌تر و بهتر را فراهم می‌کند.

تأکید می‌کنم که یک ذهن ساکت ذهنی منفعل و متزلزل نیست. برعکس ذهن ساکت ذهنی قوی است مثل ابزاری قدرتمندی که برای استفاده مؤثر در هر شرایطی در زندگی‌ در اختیار شماست. طوفان شدید و خرابی‌هایی ناشی از آن را تصور کنید. این شرایط با زمانی‌که استرس، آشفتگی، افکار دائمی و احساسات منفی دارید، تفاوت چندانی ندارد. حالا مکانی زیبا و آرام را با هوای خوب و مناظر زیبا تصور کنید در حالی که شما هم پرانرژی، آرام و شاد هستید. شما دوست دارید کجا باشید؟

افکار همانند امواجی هستند که با شتاب به سمت ساحل می روند
بخوانید

احتمالاً حالا می‌پرسید که آیا سکوت ذهن ممکن هست و چگونه می‌توان به آن رسید؟ بله! ممکن است. شما می‌توانید ذهن خود را تا حدی ساکت نگه دارید اما آن به تلاش و آموزش نیاز دارد. راه‌های مختلفی برای آموزش وجود دارد و مجبور نیستید که مرتاض هندی باشید یا تغییراتی در ظاهر زندگی خود ایجاد کنید. حتی چند دقیقه در روز هم تمرین کنید مفید است.

نقل‎‌قول‌هایی درمورد اهمیت سکوت ذهن

” سکوت درونی شفافیت ذهن را افزایش می‌دهد؛ این باعث می‌شود که ما به جهان درونی اهمیت دهیم؛ آن به ما آموزش می‌دهد که هنگام مواجهه با مشکلات و چالش‌ها به دنبال منابع آرامش‌دهنده و الهام‌بخش برویم.”

« دیپاک چوپرا»

” سکوت درونی صرفاً به معنای غایب بودن افکار نیست. نه! سکوت اراده راسخ درونی‌مان تقویت می‌کند. سکوت چراغ حکمت درونی ماست.”

«سری چینموی»

” قبل از اینکه حرفی بزنید فکر کنید که آیا آن ضرورتی دارد؟ آیا درست است؟ آیا خوب است؟ به کسی صدمه‌ای نمی‌زند؟ آیا سکوت بهتر نیست؟

«سری ساتیا سای بابا»

” معادل سر و صدای بیرونی، شلوغی افکار درونی است. معادل سکوت ظاهری آرامش و سکوت درونی است.”

«اِکهارت تول»

ثبت ديدگاه