مدیتیشن چگونه باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود

به احتمال زیاد بیش از یک بار شنیده‌اید که مدیتیشن استرس را کاهش و آرامش را افزایش می‌دهد، اما شاید فکر کنید که مدیتیشن برای شما نیست. آیا تلاش می‌کنید که مدیتیشن را انجام دهید؟ مدیتیشن آنقدر که به نظر می‌رسد، سخت و عجیب و غریب نیست. افراد بسیاری در سراسر جهان به دلایل مختلفی مدیتیشن را انجام می‌دهند. در این مقاله به این می‌پردازیم که چرا مدیتیشن استرس را کم و آرامش را زیاد می‌کند.

1. معمولاً مدیتیشن در مکانی آرام و دور از سر و صدا انجام می‌شود و این باعث آرامش ذهن و جسم می‌شود. وقتی ذهن و جسم آرام باشد میزان استرس و آشفتگی ذهنی هم کاهش می‌دهد.

2. تأثیر مدیتیشن مدت‌ها پس از آن باقی می‌ماند، بر ذهن و رفتارتان اثر می‌گذارد و شما را آرام‌تر و صبورتر می‌سازد که همه‌ی اینها باعث کاهش استرس هم می‌شود.

3. وقتی که خواب هستید از تمام دل نگرانی‌ها و استرس‌ها دور هستید. خواب جسم و روحتان را آرام می‌کند و راحت‌تر با استرس کنار می‌آیید. دقیقاً مدیتیشن هم چنین تأثیری دارد. گاهی استرس مانع خوابتان می‌شود. از آنجایی‌که مدیتیشن باعث آرامش می‌شود شما در شب راحت‌تر می‌توانید بخوابید. امکان دارد برایتان عجیب باشد اما زمانی‌که عادت به مدیتیشن پیدا کنید، متوجه می‌شوید که برای آرامش به خواب کمتری نیاز دارید.

4. موقع مدیتیشن تلاش کنید که از هر فکری که می‌خواهد به ذهنتان هجوم آورد، جلوگیری کنید. سعی کنید از افکاری که باعث استرس و نگرانی شما می‌شوند، خودداری کنید. این کار چند دقیقه ذهنتان را از استرس دور نگه می‌دارد. این دقیقاً شبیه رفتن به مرخصی است. وقتی شما شروع به این کار می‌کنید به مرور زمان تأثیر آن شروع می‌شود و زندگی بدون استرس به یک واقعیت تبدیل می‌شود.

طرح تجاری یا طرح کسب و کار (BUSINESS PLAN) چیست؟
بخوانید

how meditation decrease stress

5. تکرار تمارین باعث می‌شود که کنترل ذهن و افکارتان را داشته باشید و شما را در پذیرش افکاری که خودتان می‌خواهید و رد افکاری که دوست ندارید، توانمند می‌سازد.

اگر بر افکار پرتنش تمرکز کنید، استرستان افزایش می‌یابد و اگر به شادی، آرامش و افکار مثبت توجه داشته باشید آنها تقویت می‌شوند و جایگزین استرس می‌شوند.

6. استرس شبیه اقیانوس دارای امواج پرتلاطمی است که قایق را از موجی به موجی دیگر پرت می‌کند. وقتی که اقیانوس آرام می‌شود قایق می‌تواند بدون هیچ خطر و ترسی به مسیر دلخواه خودش ادامه دهد. مدیتیشن اقیانوس ذهنتان را آرام می‌کند و به شما اجازه فکر کردن و رفتار منطقی را می‌دهد.

7. با جستجو در اینترنت می‌توان فهمید که محققان بسیاری درمورد تأثیر مدیتیشن پژوهش انجام داده‌اند. ربِکا گِلَدینگ ام. دی در مقاله‌ای می‌نویسد: ” مطمئنم که شنیده‌اید که مردم از فواید مدیتیشن تعریف می‌کنند. شاید شما شک داشته باشید که مدیتیشن بتواند در تمام جوانب زندگی کمک کننده باشد. اما این حقیقت دارد. چنین کاری می‌کند.”

“نشستن حداقل 30-15 دقیقه در روز تفاوت چشمگیری در نحوه‌ی رویکردتان به زندگی، نحوه‌ی رفتار و تعاملتان با دیگران و اینکه چگونه چیزی را به دل نگیرید، به وجود می‌آورد. این باعث می‌شود که دلتان شفقت پیدا کند و همه چیز از جمله خودتان را به وضوح ببینید و یک حس آرامش غیرقابل توصیفی به شما دست دهد. واقعاً هیچ چیزی جایگزین آن نیست.

تاثیر عادت های مثبت بر روند تصمیم گیری در زندگی از نگاه دن رابی
بخوانید

8. مدیتیشن سلامتی و سیستم ایمنی شما را بهبود می‌دهد. البته سلامت روانی و روحی شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و استرس را کاهش می‌دهد و اداره امور و کنار آمدن با مشکلات را راحت‌تر می‌سازد.

9. مدیتیشن تمرکز، حافظه و عملکرد ذهنی‌تان را بهتر می‌کند. این بدان معناست که شما می‌توانید با آرامش و کنترل بیشتری امور روزانه، کار، ارتباطات و اهدافتان را کنترل کنید. در سایت Scienceofpeople.com آمده: ” یک مطالعه انواع مختلفی از مدیتیشن را بررسی کرد. اینها شامل مدیتیشن متعالی، ویپاسانا، مدیتیشن بودایی تبتی، مدیتیشن صوفی و هندی هستند که نشان می‌داد همه‌ی آنها به میزان متفاوتی تمرکز را بالا می‌برند.”

10. ارتباط قوی بین آرامش درونی و شادی وجود دارد. همانطور که میزان آرامش درونی‌تان بیشتر شود، شادتر خواهید بود. در حالت آرامش افکار مزاحم و آشفته، نگرانی‌ها و استرستان هم کمتر می‌شود. در این حالت شادی بدون هیچ ممانعتی به آسانی ظاهر می‌شود. مدیتیشن آرامش درونی را به دنبال دارد و حتی اگر هیچ عامل خارجی نیز وجود نداشته باشد به شادی و احساس خوشی منجر می‌شود.

اینها تنها تعدادی دلایل بودند برای اینکه بگویند مدیتیشن استرس را کاهش و آرامش را افزایش می‌دهد و باید به دنبال آموختن آن ها بود. زمانی که بتوانیم آرامش خود را حفظ نماییم، تمام تصمیم گیری ها و فعالیت های ما تحت تأثیر مثبت آرامش ما قرار می گیرد. استرس مشکلی است که همه ی ما با آن مواجه هستیم و همیشه سعی داریم که بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ کنیم. در نتیجه باید راه های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که یکی از این راه ها مدیتیشن است. 

همچنین در سمینار موفقیت استاد احمد محمدی همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت مثل تمرکز بر روی هدف و همچنین راه های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را به شما خواهند آموخت. هدفتان هر چه که باشد نیازمند یادگیری چنین مهارت هایی می باشید. می توانید روی لینک زیر کلیک نمایید، تا اولین قدم برای پیروزی و موفقیت های بیشتر در زندگی خود را محکم بردارید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه