لطفا مرتکب این 10 اشتباه در نامگذاری برند خود نشوید

یکی از مهم‌ترین عناصری که در بنا نهادن یک برند باید مد نظر قرار گیرد، انتخاب نام مناسب برای آن است. یک نام مناسب برای برند نه تنها دیدی کلی از محصولات یا خدمات برند را بدست دهد، بلکه می‌تواند ابزاری برای شناخت و به خاطرآوری برند نیز باشد. همچنین می‌تواند همچون یک دارایی با ارزش که ویژگی‌های مشخص برند را بازتاب می‌دهد در مالکیت معنوی آن قرار گیرد.

با این حال، بسیاری از سازمان‌ها با یک رویکرد بسیار اتفاقی و حذف مراحل بسیار مهم، اقدام به نام‌گذاری برند خود می‌کنند که این باعث طولانی و هزینه دار شدن فرآیند نام‌گذاری می‌شود. بنابر این، در اینجا ما به برخی از رایج‌ترین اشتباهاتی که در هنگام انتخاب یک نام با آنها مواجه می‌شویم و برخی نکته‌ها برای اجتناب از آن‌ها، اشاره می‌کنیم.

1. نام‌گذاری از روی ناچاری

هر یک از مدیران برای راه‌اندازی شرکت خود، یک سیستم نظام‌مند و روشن را برای ترسیم مسیر ایده پردازی تا پیاده سازی، وضع می‌کند. اما در هنگام نام‌گذاری اغلب از روی ناچاری و معمولاً در مراحل تکمیلی به آن می‌پردازد.

نام‌گذاری بر خلاف آنچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند، یک فرآیند به مراتب پیچیده است. برای یک نام‌گذاری خلاقانه، در آغاز با بسیاری از موانع قانونی و زبانی مواجهید. روند نام‌گذاری را در اوایل فاز توسعه برندتان، شروع کنید. با ایجاد زمان بندی، نمای کلی از مراحل مهم فرآیند نام‌گذاری را برای خود ترسیم کنید. در واقع مراحل اداری را که به ثبت اسم مورد نظر شما می‌انجامد نیز باید مد نظر داشته باشید.

با این حال، حتی اگر پس از برنامه‌ریزی دقیق زمانی خود را در تنگنا می‌بینید با متخصصان این امر مشورت کنید. آنها به شما اطمینان خواهند داد که نامی که شما انتخاب کرده‌اید در عین حالی که مورد علاقه شماست، به لحاظ قانونی نیز مشکلی ندارد.

2. نام‌گذاری کاری خلاقانه و در عین حال راهبردی و مهم است

شرکت‌ها اغلب به راهبردی بودن نام برند واقف نیستند. یک نام مناسب در عین حالیکه باید متفاوت و خلاقانه باشد، باید با موقعیت و ساختار برند شما نیز همخوانی داشته باشد. در محیط بسیار رقابتی امروز، قوی‌ترین برندها آن‌هایی هستند که فراتر از ویژگی‌های فیزیکی محصولات یا خدماتشان می‌توانند به ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان بپردازند و در این میان نام مناسب می‌تواند مؤثر باشد. مجموعه‌ای از اهداف استراتژیک خود را طرح ریزی کنید، و از طریق معیارها و هدف‌هایی که بدین ترتیب برایتان روشن می‌شود، نام مناسب را برگزینید.

به یاد داشته باشید، نام‌گذاری به همان اندازه که یک هنر است، امری علمی نیز تلقی می‌شود. داشتن استراتژی به شما کمک خواهد کرد که یک نام مرتبط که متناسب با کسب و کار شما است، بیابید.

3. دست کم گرفتن اسامی کوتاه

بسیاری از شرکت‌ها ارزش یک نام خلاقانه ولی خلاصه را دست کم می‌گیرند. در حالی که یک نام کوتاه نیز می‌تواند همان اطلاعات راهبردی برند را به صورتی متمایز انتقال دهد.

این مختصر گویی علاوه بر آنکه خلاقیت شما را نشان می‌دهد، می‌تواند به صورتی ساده، منطبق بر برند شما باشد.

4. سردرگمی بین نیاز به اطلاعات و نیاز به تمایز

برخی شرکت‌ها بیشتر مایل‌اند اسمی انتخاب کنند که بتواند اطلاعاتی راجع به برندشان بدهد و بنابر این از کلمات توصیفی تر استفاده می‌کنند. اما نام‌های توصیفی همیشه جواب گو نیستند چرا که گاهی برخی محدودیت‌ها را برای گسترش فعالیت‌های شما اعمال می‌کنند. شاید بهتر باشد نام انتخابی، توصیف کلی یک عملکرد یا مسیر یک حرکت را بیان کند.

بهتر است بسته به برندتان یکی از کارکردهایی که اسم برند دارد از قبیل دادن اطلاعات توصیفی یا خلاقانه بودن را انتخاب کنید.

5. نادیده گرفتن علامت تجاری پیچیده

یکی از چالش‌هایی که در نام‌گذاری نادیده گرفته می‌شود، پیچیدگی فرآیند علامت تجاری است. در نظر بگیرید که بیش از ۲.۵ میلیون علائم تجاری فعال در ایالات متحده، بیش از ۱۳ میلیون در سطح جهان و بیش از ۱۰۸ میلیون آدرس URL ثبت شده در سطح جهان وجود دارد. همچنین، ظرفیت ۲۵۰۰۰۰ کلمه در زبان انگلیسی که همه آنها مناسب نام‌گذاری نیستند را در نظر بگیرید. در واقع، این به این معنی است که کسی، جایی، به نوعی صاحب نامی که شما می‌خواهید، پیدا می‌شود. بنابر این پیدا کردن علائم تجاری پایدار، به طور فزاینده‌ای دشوار شده است، اگرچه غیر ممکن نیست.

برای غلبه بر چالش‌های قانونی، تا پایان فرآیند نام‌گذاری ملاحظات حقوقی را کنار نگذارید. چرا که در غیر اینصورت ممکن است زمان و پول زیادی را به هدر دهید.

6. نادیده گرفتن پیامدهای جهانی

باید فجایع زبانی که حاصل بدفهمی‌های بین فرهنگی است را در نظر گرفت. یعنی اینکه نام برند در فرهنگ و مکان دیگری، که شاید بیشتر هدف فروش شما هم باشد، معنای فاجعه باری نداشته باشد. در اقتصاد جهانی امروز، ارزیابی جهانی زبان، کاملاً ضروری است. با دسترسی بیشتر به اطلاعات در مورد مردم و فرهنگ‌های گوناگون و در نظر گرفتن تنوع فرهنگی کشورهای مختلف، بر این مسئله فائق شوید.

نام‌ها را با زبان شناسان بومی کشورهای هدف، مورد بررسی قرار دهید و به این ترتیب، مطمئن شوید که نام انتخابی شما، پیام آور چیزی است که شما می‌خواهید بگویید، نه معناهای دیگر.

7. انتخاب نام‌های ذهنی

در هنگام انتخاب نام، تصمیم‌های ما بر اساس تجربیات شخصی، ترجیحات و نگرش‌های ما است. که باعث می‌شود در نامیدن برند، بسیار ذهنی و درونی عمل کنیم. بنابراین در هنگام انتخاب یک نام مهم است که بر اساس معیارهای مشخص برآمده از راهبردهای برند تصمیم گیری کنید.

هنگامی که در یک لیست کوتاه نهایی، به نام‌های پیشنهادی می‌رسید، تحقیق می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای سنجش بهترین نام باشد.

8. برای فکر کردن به هر چیز، نیاز به نام‌گذاری آن دارید

محصولات جدید، نوآوری‌ها، فن آوری ها و ایده‌های جدید وقتی در جهت گسترش برند شما عمل می‌کنند، نیازمند این هستند که از پیش نامی برایشان انتخاب شده باشد. با این حال، نام‌های بسیاری که در نمونه کارهای یک برند می‌آیند باعث سردرگمی مشتریان می‌شوند.

داشتن یک راهبرد کلی برای نامیدن برند اصلی‌تان و زیر شاخه‌های جدیدی که به خاطر گسترش برندتان به‌وجود میایند، اهمیت مضاعفی می‌یابد.

9. حفظ نام‌های غیر مرتبط

گاها نامی که برای برندتان انتخاب کرده‌اید به مرور زمان قادر به نشان دادن نوآوری‌ها، تغییرات جدید بازار و تقاضاهای به روز شده مشتریان نیست و نمی‌تواند اهداف بلند مدت شما را برآورده کند، در این حالت در عوض کردن نام، تردید نکنید.

به خاطر داشته باشید در نام‌گذاری جدید تمام موارد مهم و کارشناسی را در نظر داشته باشید.

10. پایان دادن به هویت کلامی در نام گذاری

انتخاب دقیق کلماتی که حاوی نوعی موسیقی کلامی و الهام بخش هستند می‌تواند تأثیر بیشتری در مخاطبان بگذارد. انتخاب نام‌هایی با آهنگ کلامی موزون نه تنها باعث نوعی تمایز و به خاطرسپاری بهتر می‌شود بلکه در تبلیغات نیز تأثیر فراوانی دارد.

مطالب مرتبط:

1397/1/11 10:23:19 اسفند 12ام, 1396|برندینگ, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

دو × یک =