غلبه بر سندرم شیء درخشان و پایبندی به اهداف

جک کانفیلد (Jack Canfield)، بنیانگذار و نویسنده‌ی همکار کتاب “سوپ جوجه برای روح” و یکی از رهبران پیشرو در ” Peak Performance” است. اگر شما آماده‌اید که زندگی واقعی‌تان را آغاز کنید، پول بیشتری به دست آورید و از تمام کارهایی که انجام می‌دهید لذت بیشتری ببرید، نکات موفقیتی که جک کانفیلد ارائه می‌دهد را مطالعه کنید.www.JackCanfield.com

تنوع، چاشنی زندگی است؛ اما اگر شما هم مثل من جهان را به چشم یک بوفه‎‌‌ی هیجا‌ن‌انگیز از فرصت‌هایی برای یادگیری، امتحان کردن و ساخت چیزهای جدید می‌بینید، می‌دانید که این تنوع‌ چقدر می‌تواند خطرناک باشد. مشکل اینجاست که ممکن است به راحتی دچار حواس‌پرتی شوید و تمرکزتان از روی اهداف و تعهدات‌تان منحرف شود؛ و به جای اینکه چیزها را به سرانجام برسانید و تمام کنید، اهداف و پروژه‌ها را نیمه کاره رها کنید و به دنبال چیزهای تازه و جدیدی که چشمتان را گرفته و برایتان تازگی دارد بروید. من این را سندرم “شیء درخشان “می‌نامم، که باعث از مسیر خارج شدن افرادی شده است که اگر می‌توانستند ذهنشان را به قدر کافی بر اهداف شان متمرکز کنند، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا می‌کردند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که اغلب تعهداتتان را به دنبال یک پروژه یا علاقه‌مندی جدید رها می‌کنید، به این 5 تکنیکی که من در اینجا عنوان می‌کنم توجه داشته باشید. این تکنیک‌ها برای ارزیابی فرصت‌های جدید، بسیار مفید هستند.

تصمیمتان را به تعویق بیاندازید

وقتی که چیز جدید و هیجان‌انگیزی سر راهتان قرار می‌گیرد، بسیار محتمل است که هیجان‌زده شده، و جذب آن شوید. سعی کنید چند روز قبل از اخذ تصمیم نهایی، صبر کنید و به این فرصت جدید و استفاده از آن فکر کنید. در طول این دوره که به خواسته‌ی خودتان، کمی فاصله می‌گیرید و آرام می‌شوید، احتمالا خواهید دید که شور و شوقتان کاهش می‌یابد و و بهتر می‌توانید ارزیابی درستی از شرایط داشته باشید، و بفهمید که آیا این فرصت جدید در راستای هدفتان است یا صرفا تمرکزتان را از آن منحرف می‌کند. در طول دوره‌ی انتظار، فهرستی از تمام کارهایی که می‌توانید با وقتتان _با در نظر گرفتن هر دو فرصت جدید و تعهد قدیمی_ انجام دهید، تهیه کنید. از خود بپرسید که فعالیت یا پروژه جدید در کجای برنامه‌ریزی‌تان قرار خواهد گرفت. شما به زودی متوجه این خواهید شد که زمان کافی برای تمام چیزهایی که می‌خواهید به آنها برسید وجود ندارد، و به طور دقیق برایتان آشکار می‌شود که چه چیزهایی را واقعا می‌خواهید به دست آورید و چه چیزهایی را باید کنار بگذارید؛ هم‌چنین ممکن است در آن بین ، فرصت گنجاندن آن فرصت جدید در برنامه‌تان نیز به وجود بیاید

کارنامه فعالیت های سازمانی
بخوانید

هیئت بررسی

من به طور مداوم  با پروژه‌هایی که دوست دارم انجام بدهم روبرو می‌شوم، و پیشنهادات هیجان‌انگیزی در رابطه با سرمایه‌گذاری مشترک از همکارانم دریافت می‌کنم. به جای اینکه به تنهایی تصمیم اجرایی را برای شروع پروژه‌ی جدید بگیرم و کار را به کارمندانم محول کنم، اول آن را با تیمم به اشتراک می‌گذارم. اگر نظر آنها به این بود که برای شروع کردن این پروژه‌ی بالقوه‌ی جدید، باید از اهداف مهمتری که از قبل وجود دارند بگذریم، آن ایده در لیست انتظار قرار می‌گیرد و عملی شدنش به تعویق می‌افتد. اگر شما کارمند یا همکاری ندارید، برای خودتان یک هیئت بررسی ایجاد کنید. قبل از اینکه تصمیمی در رابطه با شروع یک پروژه‌ی جدید بگیرید، از افرادی که به آنها اعتماد دارید و کسانی که اهداف تان را درک می‌کنند، نظر و مشورت بخواهید.

شورای مشاوران داخلی

یک گروه خیالی از مشاوران با تجربه در ذهنتان بسازید و برای مشاوره به سراغشان بروید. مکان خلوتی بیابید، به آرامی چشمانتان را ببندید و از مشاوران ذهنی‌تان درمورد فرصت مورد نظر سوال کنید. هیئت مشاوره‌ی داخلی شما می‌تواند شامل هر کسی باشد – زنده یا مرده، معروف یا غیرمعروف، افرادی که ملاقات کرده‌اید و افرادی که فقط در موردشان مطالعه کرده‌اید. هیئت مشاوره‌ی من شامل هلن کلر (نویسنده و فعال اجتماعی)، و جان اف کندی (رئیس جمهور فقید آمریکا) است . اگرچه هر دوی آنها فوت کرده‌اند، اما زمانی که من از آنها کمک می‌خواهم، از راهنمایی‌های بسیار روشنی برخوردار می‌شوم و از خردشان بهره می‌جویم.

چگونه همواره در مسیر پیشرفت قدم برداریم
بخوانید

تکنیک انتخاب اجباری

 لیستی از تمام کارهایی را که می‌خواهید انجام دهید، تهیه کنید. سپس لیست خود را با استفاده از مقایسه‌ی اجباری، اولویت بندی کنید. با استفاده از این تکنیک، می‌توانید موارد را به صورت یک‌جا از بالا تا پایین لیست مقایسه کنید. در آغاز، از خودتان بپرسید کدام مورد را بیشتر ترجیح می‌دهید: آیتم 1 یا آیتم 2. مورد برنده را با آیتم بعدی در لیست مقایسه کنید، و نتیجه را با آیتم بعدی که مورد 3 است؛ و باز نتیجه‌ی آن با آیتم 4 مقایسه می‌شود. هنگامی که یک مقایسه‌ی اجباری با تمام موارد موجود در لیست انجام دادید، اولین و مهمترین اولویت خود را شناسایی خواهید کرد. حالا دوباره به لیست برگردید و فرآیند مقایسه‌ی اجباری را باز با دو مورد اول شروع کنید. آن پروسه را تا جایی که لیستی کلی از فعالیت‌ها به صورت اولویت‌بندی شده به دست آورید، تکرار کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا اهمیت واقعی فعالیت یا پروژه‌ی جدیدی که در نظر دارید را در مقایسه با هر چیز دیگری که از قبل به آن متعهد هستید، ارزیابی کنید. در نهایت، این دو سوال را از خودتان بپرسید: “موثرترین استفاده‌ای که من می‌توانم از زمانم بکنم چیست؟” و “مهم‌ترین کاری که من امروز می‌توانم انجام بدهم چیست؟” این به شما کمک خواهد کرد تا حتی در بین دریایی از گزینه‌ها، تمرکزتان را حفظ کنید.

تست عضله

بدن شما هرگز دروغ نمی‌گوید، بنابراین هرگاه احساس کردید که درمورد فرصت‌های هیجان‌انگیزی که به تازگی کشف کرده‌اید دچار شک شده‌اید، می‌توانید از بدن خود نظر بخواهید. ساده‌ترین راه، استفاده از خم کردن بدن در حالت ایستاده است. به این صورت که شما می‌ایستید و از بدن خود می‌خواهید که به شما یک “بله” نشان دهد. بعد از چند ثانیه، بدن شما شروع به خم شدن به جلو یا عقب می‌کند. سپس از بدن خود بخواهید که “نه” را به شما نشان دهد، و این بار، قاعدتا باید به جهت مخالف خم شوید. هنگامی که خودتان را کالیبراسیون کرده و قاعده و اصول بدنتان را کشف کردید، از بدنتان بپرسید که آیا شما باید از آن فرصت مذکور استفاده کنید؟ پاسخی که به صورت یک خم شدن ساده دریافت می‌کنید، نشان می‌دهد که چه چیزی واقعا به نفع شماست.

فقط کافیست به خودتان باور داشته باشید
بخوانید

زمانی که دنیا بسیاری از چیزهای هیجان انگیز را برای یادگیری، انجام دادن و تجربه کردن ارائه می‌دهد، حفظ تمرکز لازم برای به سرانجام رساندن اهداف می‌تواند دشوار باشد. این 5 نکته را امتحان کنید، و توجه داشته باشید که هر فرصت جدیدی که انتخاب و دنبال می‌کنید، باید به جای منحرف کردن تمرکز و تضعیف تعهدات موجود، از آنها حمایت کند. با مقاومت در برابر آدرنالینی که در اثر یافتن چیز یا ایده‌ای جدید ترشح می‌شود، تمام کردن چیزهایی که آغاز کرده‌اید و کارهای نیمه‌کاره برایتان راحت‌تر می‌شود، و به یک احساس کامیابی خاصی می‌رسید که با چیزی قابل مقایسه نیست.

 

عادت نیمه تمام رها کردن کار ها یکی از عادات مخرب در راه رسیدن به اهداف و آرزو ها ست. رمز موفقیت تمامی افراد موفق تداوم و پیگیری است. نیمه تمام گذاشتن کار ها تاثیر مستقیمی بر اعتماد به نفس شما خواهد گذاشت زیرا پس از تکرار چندین باره این اتفاق شما کم کم به این نتیجه می رسید که توانایی اتمام کار ها را ندارید و هرگز به اهداف خود دست پیدا نمی کنید در سمینار بزرگ موفقیت استاد احمد محدی میاموزید که چگونه ابتدا اهداف مناسبی انتخاب کرده و سپس در مسیر درستی گام بردارید. برای ثبت نام در این سمینار بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه