طرح تجاری یا طرح کسب و کار (BUSINESS PLAN) چیست؟

کارآفرینی و ایجاد هر نوع کسب و کار جدید اغلب با مخاطراتی همراه است. این موضوع اهمیت استفاده از یک نقشه و الگوی مناسب برای انجام مطالعات و بررسی جامع قبل از شروع فعالیت و به حداقل رسانیدن این مخاطرات و آسیب‌ها را آشکار می‌سازد.

طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی و مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود و یا جدید محسوب می‌شود. این کار از طریق توجه به اولویت‌ها، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد. این چنین طرحی، کارآفرینان را قادر می‌سازد تا در مراحل مختلف کسب و کار آمادگی‌های لازم را برای پیشبرد برنامه‌ها بدست آورند.

شما می‌توانید چشم‌انداز مالی کسب و کار خود را ترسیم نموده و سرمایه لازم برای راه‌اندازی آن را محاسبه کنید. همچنین اگر سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب و کار جدید را نداشته باشید، می‌توانید ایده‌های ارزشمند خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک طرح کسب و کار منسجم به سرمایه‌گذاران ارائه دهید؛ تا هم ایده‌های ذهنی خود را انتقال دهید و هم منافع و خطرهای واقعی این کار را به سرمایه‌گذار و مخاطبان خود نشان داده و آنها را به سرمایه‌گذاری در زمینه ایده‌تان متمایل نمایید.

بازاریابی حسی (Sensory marketing) چیست و چه تاثیری بر میزان فروش دارد؟
بخوانید

اگر طرح کسب و کار را مثل یک نقشه فرض کنیم، بهتر می‌توانیم اهمیت آن را درک نماییم. طرح کسب و کار همچون نقشه راه برای رسیدن از یک مبدأ به یک مقصد است و از روی این نقشه می‌توان مسیر مناسب را برای رسیدن به هدف پیدا کرد. درست مانند سفر از تبریز به مشهد که راه‌های متعددی برای حرکت وجود دارد ولی از روی نقشه می‌توان بهینه‌ترین مسیر سفر را پیدا نمود.

شما هم در آغاز راه‌اندازی یک کسب و کار همانند یک مسافر هستید که قبل از آماده‌سازی طرح سفر، نیازمند جمع‌اوری اطلاعات و تصمیم‌گیری در حوزه‌های مختلف هستید.

یک طرح کسب و کار نوشته‌ای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک مؤسسه است. این طرح حاوی گزارشی دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، روش‌های تولید، بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای مالی و منابع مالی و نحوه استفاده از آنها می‌باشد.

چرا به نوشتن طرح کسب و کار نیاز دارید؟

 از طرح کسب و کار می‌توانید در موارد زیر استفاده نمایید:

  • تعریف دقیق و درک اینکه “در چه صنعت و کسب و کاری هستید
  • برای بررسی واقعی و منطقی کسب و کار و شناسایی نقاط قوت و ضعف
  • برای فراهم کردن یک آزمون امکان‌سنجی
  • برای گرفتن تصمیمات بهتر و پیش‌بینی آینده
  • به عنوان راهنما و ابزار اندازه‌گیری میزان پیشرفت
  • به عنوان ابزار تأمین مالی
  • به عنوان یک وسیله ارتباطی
7 عادت کوچکی که برای دستیابی به موفقیت بسیار موثر هستند
بخوانید

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه