شناخت بازاریابی خدمات و تکنیک های آن

بازاریابی خدمات تا کنون آنچنان که باید مورد توجه واقع نشده است .بیشترین کاربرد را در بازاریابی خدمات ،بازاریابی اینترنتی داشته است. یکی از علت های آن، شباهت تبلیغات و بازاریابی با ماهیت برخی خدمات رسانی ها بوده است و در برابر آن برخی از بخش های خدماتی نیز دارای تعداد زیادی متقاضی بوده اند که نیازی به بازاریابی نداشته اند. در نتیجه وقتی هم که برخی بخش های خدماتی قصد تبلیغات و بازاریابی داشته اند معمولاً از بخش های تولید کننده کالا برای معرفی خدمات خود استفاده می کردند. بخش های خدماتی به دلیل درگیری تمام فعالیت ها با نتیجه عملکرد خدمات رسانی به نوعی در حال حاضر نیاز اساسی به بازاریابی در این بخشها احساس می شود. در این مقاله ما به معرفی بخش ها و تکنیک های مختلف بازاریابی خدمات می پردازیم.

بازاریابی در بخش خدمات دارای دو بخش است:

1)بازاریابی درون شبکه ای

در این نوع از بازاریابی لازم است شرکتهای خدماتی اقدام به آموزش نیروهای انسانی متخصص کرده و محیط تعامل و ارتباط بین افرادی که در این بخشها مشغول هستند را توسعه دهد. بازاریابی درون شبکه ای باید از طریق افزایش سطح کیفیت خدمات و در پیش گرفتن استراتژی هایی که خدمات را به بهترین نحو در اختیار مخاطبان قرار می دهند بتواند بازاریابی که در درون یک شبکه ایجاد می شود را به سمت مشتریان و گروه های هدفی که در بیرون از شبکه در نظر دارد خدمات را به آنها ارائه دهد توسعه پیدا کند. همه ی کارکنان شرکت ها باید تلاش کنند در مسیر راهبردها و اهداف بازاریابی قدم بردارند و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

2) بازاریابی دوسویه

منظور از این نوع بازاریابی این است که در ارائه خدمات به مخاطبان معمولاً شیوه برقراری ارتباط با آنها و سهولت دسترسی به خدمات می تواند در تغییر نگرش مشتریان نقش مهمی داشته باشد. در حالی که در شرکت هایی که به تولید و ارائه خدمات مشغولند معمولاً این کیفیت خود محصول است که بر نحوه ارزیابی و ذهنیت مشتریان تأثیر می گذارد. شیوه تعامل با مشتریان مانند مسئولیت پذیری ، راستگویی ، پیگیری نحوه خدمات رسانی به مخاطبان و مواردی این چنینی است که بر شیوه ارزیابی خدمات تأثیر می گذارد و می تواند یک تفاوتی برای خدمات آن شرکت یا سازمان بوجود آورد که در آن زمینه خدماتی به رقابت با رقیبان بپردازد.

همه چیز از نگرش شما شروع می شود از نگاه باب پراکتور
بخوانید

عملی کردن بازاریابی خدماتی

در زمینه عملی کردن بازاریابی خدمات باید نکات زیر رعایت شود:

1) فراگیری فنون مربوط به شیوه خدمات رسانی و ارائه محصولات خدماتی

2) عملی کردن برنامه ها و اهداف و ایده ها باید به صورت غیر مستقیم و نامحسوس باشد

3) ترکیب بین روشهای سنتی بازاریابی با روشهای مدرن

4) اولویت دادن به مشتریان و روند بازاریابی

در بازاریابی خدماتی ترکیب روشهای سنتی و مدرن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شیوه ی سنتی در این بازاریابی شامل: کالا یا محصول ، قیمت معین شده برای محصول، محل ارائه محصول که در اینجا همان خدمات است و ارتقا محصولات است. در روش مدرن این نوع از بازاریابی شامل: مستندات قابل مشاهده و ملموس روند بازاریابی و مشتریان است.

تکنیکهای بازاریابی خدماتی

با توجه به اینکه استفاده از خدمات با سرعت زیادی در حال افزایش است ، میزان فعالیت و اشتغال در این بخشها در حال گسترش و افزایش است. معمولاً در هر جامعه ای به هر میزان که فعالیت های بازرگانی و تجاری حرفه ای تر باشد ، همزمان با آن ، بخش خدمات در این کشورها گسترش پیدا می کند. بنابراین مدیران متناسب با پیچیده تر شدن فعالیت های تجاری و بازرگانی و افزایش رقیب در بازارها ، باید به دنبال راه های مدیریت و رهبری این بخش ها باشند. به دلیل این که در بازاریابی خدماتی با محصولی که قابل رویت باشد سر و کار نداریم ، بنابراین روند بازاریابی و فعالیت های بازاریابی سخت تر و پیچیده تر است.بنابراین راهکارهایی که برای این بخش از بازاریابی ارائه میشود به شرح زیر است:

تاثیرات مهم نوع بسته بندی در افزایش فروش
بخوانید

1) آگاهی کامل از محصول خود داشته باشید

بازاریاب هایی که در بخش خمات فعالیت می کنند باید اطلاعات و آگاهی زیادی در خصوص خدماتی که ارائه می دهند داشته باشند. داشتن این اطلاعات از این جهت بااهمیت است که هنگامی که در حال معرفی و توضیح محصول خود به مشتریان و سرمایه گذاران هستند می توانند به عنوان یک متخصص این محصول را معرفی کرده و اعتماد مشتریان را جلب کنند. هر اندازه که یک بازاریاب بتواند ارزش ادراک شده خدمات را از راه اطلاعات کامل و جامعی که به مخاطبان خود می دهد بالا ببرد ، بیشتر می تواند اعتماد مشتریان را جلب کند.

2) خدمات مورد نظر را به شکل محسوس ارائه دهید

از نظر مشاوره بازاریابی یکی از شیوه هایی که می توانید برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق برای محصولات خدماتی باشید این است که محصول خود را به شیوه ای محسوس برای مشتریان توضیح داده و معرفی کنید. یکی از راه های قابل لمس کردن خدمات برای مشتریان استفاده از شواهد و مستندات است. مخطبان شما به این مستندات ملموس بیشتر می توانند اعتماد کنند. همچنین می توانند آسان تر و آگاهانه تر تصمیم بگیرند.

3) اهمیت تجربه

خدمات به دلیل غیر ملموس بودن، بازاریابی خدماتی را دشوار می کند ؛ به دلیل اینکه مشتریان در محصولات ملموس ممکن است با امتحان کردن بخشی از محصول بتوانند میزان کیفیت آن را دریابند و متقاضی آن باشند ولی از آنجا که خدمات  ملموس نیستند پس نیاز است به دنبال راهی باشید که بتوانید آن را برای مشتری خود قابل مشاهده و ملموس کنید. یکی از راه هایی که می توانید این کار را انجام دهید استفاده از مشتریان با سابقه شما هستند. مشتریان با سابقه و وفادار شما از جمله مواردی هستند که می توانند درباره کیفیت خدمات شما به مشتریانتان اطلاعات درستی را ارائه دهند و توجه آنها را به سمت خدمات شما جلب کنند. پس ، زمینه ای را فراهم کنید که مشتریان جدید یا بالقوه شما بتوانند از طریق آشنایی با مشتریان قدیمی تان به نحوه کیفیت و کارآیی خدمات شما پی ببرند.

راهکارهایی برای افزایش درآمد و دو برابر کردن پول
بخوانید

4) نیاز مشتریان را تشخیص دهید

وظیفه یک بازاریاب این است که نیازها و خواسته های مشتریان خود را بشناسد و سعی کند به شیوه ای موثر به آنها توضیح دهد که خدمات ارائه شده تا چه حد می تواند برای آنها مفید بوده و به حل مشکل آنها کمک کند.

همانطور که گفته شد بیشترین کاربرد را در بازاریابی خدمات بازاریابی اینترنتی داشته است. یکی از دلایل آن شباهت زیاد تبلیغات و بازاریابی با ماهیت برخی خدمات رسانی ها بوده است و در برابر آن برخی از بخش های خدماتی نیز دارای تعداد زیادی متقاضی بوده اند که نیازی به بازاریابی نداشته اند. بنابراین روند بازاریابی و فعالیت ها بازاریابی بسیار پیچیده است و شما برای موفقیت در این امر باید اصول آن را به خوبی فرا بگیرید.

دکتر احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و کسب وکار در سمینار موفقیت آموزش هایی کاربردی در زمینه کسب و کار ارائه می دهد و شما باشرکت در کلاس ها و استفاده از آموزه های استاد می توانید گام هایی اساسی در جهت پیشرفت کسب و کار خود بردارید. برای شرکت در کلاس ها می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه