زندگینامه ری کراک موسس مک دونالد

ری کراک در سال ۱۹۲۰ دریک  شرکت به نام  لیلی تولیپ که در زمینه ساخت  لیوان و فنجان  فعالیت داشت کار پیدا کرد .ری کراک به دلیل حس ششمی که داشت باعث شد در فروشش موفق باشد و مقاومت مردم در خرید محصول را در هر بشکند . کراک می دانست و معتقد بود اگر خود را حقیر بشمارد و پیشرفتی نکند حقیر باقی خواهد ماند ، به همین دلیل تلاش بسیاری کرد و برنامه ای برای خود تنظیم کرده بود و هر روز صبح از ساعت هفت صبح با کیف خود که که پر از نمونه های لیوان کاغذی بود به بیرون می رفت و بازاریابی میکرد و سفارش های جدید میگرفت .ری کراک در ساعت 5 که مردم از محل کار بر میگشتند تا بعد از کار استراحت کنند او به ایستگاه رادیو شیکاگو میرفت به عنوان پیانیست در گروه نوازندگان پیانو میزد با اینکه کارش بسیار سخت و خسته کننده بود اما یاد گرفته بود مقاومت و پایداری داشته باشد . در همان سال ها بود که با شخصی به نام ارال پرنیس که چند مغازه بستنی فروشی داشت و کراک مسئول تامین لیوان های مغازه ی او بود آشنا شد . پرنیس برای ساخت دستگاه مخلوط کن شش گردونه را فراهم کرد و به ری کراک پیشنهاد داد که نمایندگی انحصاری فروش آن را در سراسر کشور به عهده گیرد وسودی که به دست می آورد را بین خود به صورت مساوی تقسیم کند . سپس در سال 1948 موفق شدند رکورد فروش مخلوط کن را به 8000 دستگاه برسانند که از اولین قدم های موفقیت ری بود .در آن زمان از مشتریان کراک  دو نفر از مشتریان کراک برادران مک دونالد بودند.که ری کراک در سفری به لس آنجلس موفق شد مک دونالد را از نزدیک ببیند .ری با دیدن کیفیت و سرعت آن ها در سرویس دهی تحت تاثیر قرار گرفت و به این نتیجه رسید که خوب است همچین امکاناتی در مکان های دیگر هم باشد .و شروع به طراحی و برنامه ریزی در این مورد کرد پس از آماده شدن برنامه اش پیش برادران مک دونالد رفت و پیشنهاد خود را با آن ها مطرح کرد .

چکیده کتاب پیشگامان عصر جدید نوشته توماس پتزینگر (2)
بخوانید

زندگی نامه ری کراک موسس مک دونالد

این طرح سبب میشد دو طرف سود کنند از طرفی درامد برادران مک دونالد را افزایش می داد و ازطرف دیگر کراک می توانست فروش مخلوط کن های خود را به بیش ترین مقدار برساند. براساس این قرارداد ۱.۹ در صد از درآمد حاصله از رستوران ها به کراک تعلق می گرفت که ۵ % از آن مبلغ را باید به برادران مک دونالد می پرداخت. مدت قرارداد کراک با برادران مک دونالد ده سال به طول انجامید . به این ترتیب در سال ۱۹۵۵ ری کراک نخستین رستوران خود را در غرب امریکا افتتاح کرد . ری کراک هم زمان با اداره رستورانش نیز فروش مخلوط کن را ادامه می داد و با درامدی که از فروش مخلوط کن به دست می آورد اجاره رستوران و حقوق کارکنان را می پرداخت. او هر روز صبح به رستورانش می رفت تا کارکنان خود را در کارها کمک کند ، کراک هیچ وقت نظافت دستشوئی ، توالت و کف سالن را عار نمی دانست و موفق شد در سال ۱۹۵۶ هشت رستوران جدید در نقاط مختلف کشور افتتاح کند. فروش مخلوط کن فرصتی بود که سبب میشد کراک به رستوان های مختلف برود و از آن ها بازدید کند و از تجربیات آن ها استفاده کند .  از هدف های اصلی ری کراک درطول این مدت تأسیس شبکه بزرگی از رستوران های زنجیره ای بود که از نظر کیفیت و تمیز بودن در سرویس دهی ، نمونه باشند . ری کراک برای رشد سریع رستوران هایش تصمیم گرفت به مالکانی که املاکشان در گرو بانک بود پیشنهاد دهد که اگر زمینهایشان را به او اجاره دهند هر ماه اقساط وام انها را خواهد پرداخت و صاحبان املاک به سرعت پیشنهاد  او را پذیرفتند چون با پذیرفتن این پیشنهاد املاک راکد و بی فایده آنان درآمد زا می شد. کراک گروهی از  افراد مهم و با تجربه در زمینه  حسابداری، وکلای دعاوی و مشاوران مالی را گرد آورد. و راز موفقیّت خود را بیشتر انتخاب مناسب افرادی می دانست که برای کارهای مهم و کلیدی برگزیده است. و تنها بزرگترین مشکل ری کراک این بود که رستوران های مک دونالد متعلق به برادران مک دونالد است و رستوران ها تنها در چارچوب یک قرارداد در اختیارش قرار دارد در واقع کراک می بایست با پرداخت مبلغی به برادران مک دونالد قرارداد را لغو می کرد و سرقفلی های همه رستورانهای مک دونالد را به خود اختصاص می داد. در آن زمان برادران مک دونالد برای واگذاری امتیاز خود مبلغ دو میلیون و هفتصد هزار دلار را پیشنهاد کردند که ری کراک چنین مبلغ کلانی را نداشت.

۸ راهکار فوق العاده برای کاهش نگرانی های بی دلیل
بخوانید

زندگی نامه ری کراک موسس مک دونالد

اما ری کراک موفق شد با دریافت وام و حمایتهای مالی مبلغ را فراهم کند . در سال ۱۹۷۷ ری تصمیم گرفت خاطرات خود را به چاپ برساند که در آن زمان مک دونالد ۴۱۷۷ رستوران در آمریکا و ۲۱ رستوران در خارج از کشور داشت . فورا پس از اینکه ری کراک تمام امتیاز مک دونالد را خرید برای هر شعبه از رستوران هایش مقرراتی جدی و سخت تعیین کردکه این قوانین در موفقیت های او نقش داشت . ری کراک تا پایان زندگی خود و تمام وقتش را در پیدا کردن مکان های مناسب برای تاسیس رستورانهای جدیدش کرد . شرکت مک دونالد هواپیمایی اختصاصی خرید که ری کراک به وسیله ی آن به جستجو می پرداخت تا نقاط مناسبس را برای تاسیس رستوران پیدا کند .او همیشه در رستوران هایش حضور داشت و با وجود پا دردش دست از جست وجو و تلاش برنمیداشت و اعتقاد داشت درد و رنج قابل تحمل تر از تنبلی و بطالت است . جالب است بدانید در سال 1917 ری کراک 15 سال داشت او برای آنکه بتواند به عنوان راننده ی آمبولانس استخدام شود در مورد سنش دروغ گفت اما جنگ پیش از تمام شدن دوره ی آموزشی او به پایان رسید.بعد از آن بعنوان نوازنده پیانو و فروشنده فنجان و مخلوط کن چند کاره مشغول به کار شد. وی در سال 1955 شرکت مک دونالد را تاسیس کرد و 5 سال بعد انحصار نام مک دونالد را خرید. در  موفق شد 1958 یکصد میلیون همبرگر خود را به فروش برساند.ری کراک یک فلسفه بی همتا داشت ، او قصد داشت رستورانش همیشه به کیفیت غذا و کیفیت سرویس دهی   معروف باشد .و می خواست طعم و مزه  برگرها، سیب زمینی های سرخ کرده، دسرها و نوشیدنیها در تمام شعبات مزه یکسانی داشته باشد. فلسفه او  به پایه 3 اصل اساسی بود ، اولی مک دونالد بود دومین پایه سرمایه گذاران و سومین تولید کنندگان مک دونالد بود . و قدرت ، استحکام مک دونالد  به هر سه پایه بستگی داشت. ری کراک به خلاقیت و ایده هایی که کارکنانش به او می دادند پاداش می داد . از جمله میتوان به منوی او اشاره کرد که ایده ی آن توسط امتیاز داران  او بود .

8 اشتباه رایج در بازاریابی با اینستاگرام که باید از آنها بپرهیزید
بخوانید

زندگی نامه ری کراک موسس مک دونالد

در همان زمان سیستم مک دونالد به امتیازداران اصرار می کرد3 قانون مک دونالد شامل کیفیت، خدمات، نظافت و ارزش را رعایت کنند. از نظره مک دونالد کیفیت به معنی تست و آزمایش تک تک اجزای غذا از جمله چشیده شدن است تا برای سیستم عملکردی رستوران مناسب باشد. نتیجه این کیفیت افزایش تعداد رستوران ها و افزایش روز افزون مشتری ها وسفارشات بود . آنها تصمیم گرفتند استانداردهای مک دونالد را با همان جدیتی که خودش رعایت می کند، اجرا کنند.کیفیت و دقت رستوران مک دونالد به حدی معروف وزبانزد مردم شد که بقیه رستورانهای خدمات دهی شروع به رعایت این استانداردها کردند، و حتی این کیفیت به صنایع تولیدی گوشت و شیر هم منتقل شد . حتی داشنگاه همبرگر نیز در آن زمان تاسیس شد و یک دوره آموزشی را آغاز کرد ،در رستوران جدیدی در ایالت ایلی نویز در این دوره ها، امتیازداران و کارکنان آموزش داده می شدند تا روشهای علمی و کاربردی  ایجاد مک دونالد موفق را بیاموزند. تا کنون بیشتر از 80000 نفر از این دوره ها فارغ التحصیل شدند. ری کراک حتی زمانیکه با ویلچر حرکت می کرد تقریبا هر روز به دفترش می رفت و به دقت به کار شعبه های مک دونالد نظارت میکرد ،با تلفن به مدیریت رستوران یاد آوری می کرد آشغالها را بردارد، بخش خود را تمیز کند، وچراغها را در شب روشن کند. بعلت علاقه او به نوآوری، موثر بودن، پیگیری جدی او برای کیفیت و کمک های خیریه زیاد او ارث ری کراک همچنان یک بخش کامل و الهام بخش از مک دونالد است .

ثبت ديدگاه