زندگینامه بیژن پاکزاد طراح مشهور در جهان

بیژن در 15 فروردین سال 1323 در خانواده ای بسیار ثروتمند که به گفته خودش فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی در آن نهادینه شده بود در تهران متولد شد. خانواده بیژن برای ادامه تحصیل او را به مدرسه ثروتمندان سوئیسی، فرستادند و او در مدرسه با شاهزاده های بزرگی مثل “پرنس ریتر” همکلاسی شد. درحقیقت تعداد بسیاری از مشتریان سالهای بعد برای بیژن در همان مدرسه سوئیسی شناسایی و شکار شدند. بیژن همانجا متوجه شد که سلیقه ی آدم های پولدار به چه صورت است و به چه صورت می توان نظر آنها را برای خرید و سفارش اجناس به سمت خود جلب کرد.
بیژن در ۱۸ سالگی تصمیم گرفت در دانشگاه رشته مهندسی شیمی را ادامه دهد. او بعد از اتمام این دوره مهندسی، به ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس در دانشگاه میلز در شهر سنت گال پرداخت و پس از آن یک گالری در اطراف شهر میلان راه اندازی کرد.ادامه تحصیل در رشته بازاریابی از آخرین حلقه زنجیر تحصیلات او بود.

مهاجرت به آمریکا و شروع فعالیت های موفق تجاری

بیژن طراحی را درکشور آلمان فراگرفت و در هنگام بازگشت به ایران نخستین بوتیک مدرن و به قول خودش اولین بوتیک خارج از خرازی را به اسم “پلنگ صورتی” در تهران احداث کرد، او بعد از آن بوتیک دیگری به اسم“سسیل جی” یا “نیکولا بلازی” را احداث کرد که یکی ازاختصاصی ترین بوتیک های تهران و مکان خرید اعضای خانواده سلطنتی، دولتمردان و ثروتمندان ایرانی بود.


بیژن در سن 29 سالگی به کشورآمریکا مهاجرت کرد و سپس بوتیک معروف خودش را افتتاح کرد. این بوتیک که در واقع یک کاخ به سبک مدیترانه اى است، مدتی بعد یکی از گرانترین فروشگاهای دنیا نام گرفت.
بیژن در این فروشگاه که طراحی محصولات آن را خود شخصاً به عهده داشت، عمدتاً لباس، عطر و ادکلن به مشتریان سرشناس خود ارائه می کرد. تحصیلات او در کنار تجربه های ارزشمندش از شناخت علایق و سبک زندگی ثروتمندان و نیز خلاقیت منحصر به فردش، منجر به تولید محصولات جذابی شد که خیلی زود شهرت او را دو چندان کرد.
طراحی های منحصر به فرد بیژن نه تنها برایش جوایز بسیاری به ارمغان آورد بلکه خیلی از مردان معروف دنیا را مشتری همیشگی و ثابت او ساخت. افرادی مثل باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، رونالد ریگان، سلطان ثروتمند برونئی، آرنولد شوارتزینگر، ولادمیر پوتین، تونی بلر، آنتونی هاپکینز، تام کروز و … . مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک‌ پوش‌ ترین‌ های (خوش پوش‌ ترین‌ ها)جهان خود قرار دارد.

کتاب " ساختن برای ماندن" نوشته جیم کالینز و جری پوراس
بخوانید

ویژگی های شخصیتی و شغلی بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد فردی بسیار باهوش و فرصت شناس بود. او برای هر کسی که به دیدنش میرفت عطری خاص با رایحه عجیب تولید میکرد. عطرهای بیژن، هم به علت رایحه شرقی شان و هم بسته بندی های زیبا ومتفاوتشان از شهرت و محبوبیت جهانی برخوردار می باشند .
بیژن همیشه عاشق غذاهای ایرانی بود. به علت ثروت بسیار زیادش، زندگی لوکس و متفاوتی داشت اما او همیشه و در هر لحظه اصالت و سادگی را مدنظر قرار می داد.و برخلاف بسیاری از ثروتمندان جهان هیچ گاه برای خودش بادیگارد استخدام نکرد و عقیده داشت جایگاه اش در بین مردم است و نمیخواهد از آنها جدا باشد.


همسر و فرزندان بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد 2بار ازدواج کرد.بیژن از همسر اولش یک دختر به اسم دانیلا دارد که اکنون یکی از طراحان معروف است و کار پدرش را اکنون دنبال می کند.بیژن از همسر دوم خود یک دختر به اسم الکساندرا و یک پسر به نام نیکلاس دارد.

درسهایی از زندگی بیژن پاکزاد
بی شک مشهور شدن و داشتن مشتریان بین المللی پاکزاد، یکی از علت های موفقیت او است اما این موضوع ربطی به داشتن ثروت بسیار او ندارد . در واقع، بیژن و خانواده او با درک درست از جایگاه اجتماعی خودشان و تواناییشان، کوشش و موفقیت را در کسب آنچه شایسته آن بودند شروع کردند و توانستند  یکی یکی پله های موفقیت بپیمایند و سبب افتخار خود و ایران باشند. مهمترین عوامل موفقیت بیژن عبارتست از:
1- آگاهی و درک نسبت به توانمندی های خود: بیژن پاکزاد شناخت بسیار دقیقی از خود داشت و جوهره وجودی خود را به درستی درک کرده بود، او به این موضوع پی برده بود که فردی با قدرت ایجاد ارتباطات بالا با انسان‌ های معروف است و در این مسیر گام درستی برداشت. او انسانی برون‌ گرا و فعال حرکتی بود.2- سرمایه‌ گذاری روی دانایی خود: بیژن فقط به ذات و جوهره خود اکتفا نکرد، بلکه او با ادامه تحصیل در رشته‌ های فنی مورد نیاز کسب‌ و‌ کار خودش مانند شیمی و سپس ادامه تحصیل در رشته بازاریابی برای پی بردن به رمز و راز شناسایی، شناساندن و کسب رضایت در طبقه مخاطبان هدف خودش را در راستای عالم بودن خود گام‌های درست و محکمی برداشت. او هرگز از آموختن دست برنداشت و تنها به تحصیلات آکادمیک اکتفا نکرد و یادگیری او از دانشگاه بازار‌، ثابت بود.
3- نقش خانواده: بیژن میگوید که از خانواده‌ ای مرفه و ثروتمندی برخوردار بوده است، اما معتقد است بیشتر از آنکه ثروت خانواده در موفقیتش تاثیر داشته باشد، از آنها خلاقیت ابتکار و نوآوری را آموخته است و این نشان می دهد که خانواده اش  از درک بسیار بالایی برخوردار بوده اند . بیژن می‌ گوید که از خانواده اش، فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی را فرا گرفته است.

افکار همانند امواجی هستند که با شتاب به سمت ساحل می روند
بخوانید


4- داشتن هدف وآرزوهای بزرگ: بیژن هدف ها وآرزوهای بزرگی در سر می پروراند . او به اهداف بسیار کوچک هیچگاه قانع نبود، او هیچگاه از  شکست نمی‌ ترسید. و او تا آخرین لحظه دست از آفرینش و پیشرفت برنداشت.
5- توجه به تحقیقات بازاریابی: بیژن می‌گوید وقتی می‌خواستم عطر مردانه‌ای را بسازم که متفاوت باشد، سال‌های بسیاری را وقت صرف کردم و با مخاطبان هدف زیادی مصاحبه کردم و در نتیجه موفق شدم عطری را بسازم که جایزه اسکار نیویورک را کسب کند.
6- توجه به کیفیت: اهمیت دادن و توجه به کیفیت آنقدر برای بیژن مهم و اساسی بود که یکی از تبلیغات او چنین است. «یکی بود یکی نبود، در سرزمین دور، جوانی زندگی می‌ کرد که به کیفیت عشق می‌ ورزید.» او پارچه‌ های لباس‌ های مشتریان خود  را با دقت و وسواس بسیار زیاد انتخاب می‌ کرد و اول خود آنها را امتحان می‌ کرد و وقتی از

تمام ابعاد کیفیت آنها مطمئن می‌ شد، آنگاه برای مشتریانش از آن استفاده میکرد.
7- توجه کردن به مدیریت ارتباط با مشتریان: مشتری برای او از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. بیژن تمام مشتریان خود  را به اسم می‌ شناخت و از اهداف او شناختن تمام مشتریان و توقعات آن ها بود. او به تفاوت بین مشتریانش  احترام زیادی می‌ گذاشت و محصولات را متناسب با سلیقه و خواست و موقعیت آنها طراحی می‌ کرد و حتی اگر مشتری در خواست میکرد که بیژن به منزل یا محل کار او برود بیژن آن  را قبول می‌ کرد.
8- عشق به کار: انسان‌ های موفق هیچ گاه برای این کار نمی‌ کنند که درآمد داشته باشند تا زندگی کنند، بلکه آن ها کار و تلاش می‌ کنند تا زندگی خود را با لذت بگذرانند بیژن می‌ گوید که به کار کردن هفت روز هفته نیاز ندارد. اما این کار را انجام می‌ دهم چون به کارم عشق می‌ ورزم.
9- تعیین بازار هدف: بازار هدف اصلی بیژن همان افراد ثروتمند بودند. هرچند بیژن پاکزاد برای طبقات متوسط جامعه نیز محصولاتی را طراحی کرده بود، اما تمرکز اصلی او بر طبقات پولدار جامعه بود او آنها را به خوبی هدف قرار داده بود و در راستای رضایت مشتریانش اقدام می‌ کرد.
بیژن پاکزاد سرانجام در روز 26 فروردین سال1390 در سن 71 سالگی در محل کارش در خیابان رودئو در بورلی هیلز دچار سکته مغزی شد و در گذشت و مراسم بزرگداشت او در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌ آنجلس بر‌گزار شد.

موفقیت شغلی را با این راه های ساده در آغوش بگیرید - قسمت اول
بخوانید

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه