راهکار های افزایش اعتماد به نفس برای داشتن مکالمات سازنده تر با دیگران

در این مقاله می خواهم راز کوچکی را با شما در میان بگذارم. تعداد زیادی از مردم در برقراری مکالمه با دیگران دچار مشکل هستند  و این کار را دشوار می یابند و البته، آن دسته از افرادی که این طور فکر نمی کنند هم همیشه نمی توانند مکالمات مطلوبی را آغاز کنند و صرفا به گفتگو های بی هدف و تا حدی آزاد دهنده بسنده می کنند.

این که بیاموزیم چطور می توانیم مهارت های اجتماعی مان را به طرز سازنده ای مورد نقد و بررسی قرار دهیم و در عین حال، ارزش و لذت مکالمات سازنده و پرمعنا را هم درک کنیم و به آنها بها دهیم، روشی قدرتمند است که می تواند تاثیر شگرفی بر زندگی تان و افرادی که در زندگی تان قرار دارند، بگذارد.

مکالمات تاثیر گذار

آنچه که در مورد مکالمات اهمیت پیدا می کند این است که برقراری آن دست کم به دو نفر نیاز دارد و این یعنی اگر شما اعتماد به نفس پایینی دارید و نمی توانید توجه و تمرکز کافی را در این بازی از خود نشان دهید، می توانید به طرق ظریفی به طرف مقابلتان اتکا کنید و تا حدی در این بازی، نقش خود را ایفا کنید؛ به هر حال، یک مکالمه خوب، به سخن گویی مطلق ختم نمی شود و گوش کردن به صحبت ها هم اهمیت زیادی دارد.  به همین دلیل در ابتدا شما باید بر روی مهارت های شنیداری و ارتباطات غیر کلامی تان کار کنید تا بتوانید نقش خود را در هنر گفتگو ایفا کنید.

اگر اعتماد به نفس ندارید این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید
بخوانید

گوش دادن با صرف تمام توجهتان شروع می شود  و این یعنی، شما گوشی تلفن یا وسایل دیگرتان را بر زمین بگذارید و با فرد گوینده، ارتباط چشمی مناسبی برقرار کنید. دیده اید وقتی با بچه ها صحبت می کنید، چطور به چشم های شما نگاه می کنند؟ این مورد، بخش مهم و اساسی از ایجاد اعتماد، توجه و همراهی در مکالمه است.

How to Build Confidence and have Better Conversations

با چشم هایتان گوش کنید

چه باور کنید و چه باور نکنید، شما باید یاد بگیرید که چطور با چشم هایتان به طرف مقابل گوش دهید. مطالعات نشان داده اند که 55٪ از معنا و مفهوم از طریق حرکات چهره، 38٪ از طریق تن صدا و تنها 7٪ از طریق کلمات منتقل می شوند. اگر در چند سال گذشته، مدام تلفنتان در دستتان بوده است ، ببینید که چه میزان از مفاهیم و معنا را از دست داده اید. به نحوه بیان افراد به هنگام صحبت کردنشان دقت کنید و قادر خواهید بود تا ارتباطات جدیدی را میان مطالبی که بیان می کنند، پیدا کنید. در این مسیر، صبور باشید و انتظار نداشته باشید که خیلی سریع، همه چیز را درک کنید و همه نشانه ها را بیابید. برقراری ارتباطات سازنده و پرمغز نیازمند زمان است.

شنونده باشید

به علاوه، گوش دادن به معنی این است که برای لحظه ای هم که شده، منیت خود را کنار بگذارید. تمرکز ما خیلی راحت و سریع توسط افکارمان منحرف می شوند؛ این مساله خصوصا در مواردی که در ما در یک بحث شرکت داریم و عجله و شوق زیادی داریم که به نکته ای اشاره کنیم، صادق است. اما وقتی که در ذهنمان مشغول آماده سازی این مطالب هستیم، تنها بخشی از توجهمان را به شخص گوینده معطوف می کنیم. از سکوت نهراسید: به دقت به صحبت های طرف مقابل گوش دهید، به آنها اجازه دهید تا بدانند و متوجه شوند که شما، پس از صحبت هایشان و نه در حین ارائه شان،  در حال بررسی و آماده سازی جوابیه تان هستید و نیازمند زمان اندکی هستید.

7 حقیقت شگفت انگیز در مورد افرادی که بسیار مثبت می‌اندیشند
بخوانید

وقتی که نوبت شما رسید، می توانید با تکیه بر صحبت های فرد قبلی، نظرات خود را بیان کنید. به این ترتیب، با تکرار یا اشاره به نکات مطرح شده، به آنها نشان می دهید که شما به حرف هایشان گوش کرده اید و دقیقا می دانید که موضوع از چه قرار است.

از دیگران نظر بخواهید

ضمن اینکه می توانید در حین صحبت هایتان از اطرافیان سوال بپرسید و با استفاده از نظرات و پاسخ های آنان مقصود خودتان را تکمیل کنید. سوالاتی که با کلماتی همچون چطور یا چرا شروع می شوند، در این موارد، بیشتر از سوالاتی که جواب بله یا خیر نیاز دارند، می توانند ایده ها و اطلاعات جدید را به سمت شما روانه کنند.

در قالب یک داستان پیام خود را برسانید

بیان داستان هم یکی دیگر از روش های فوق العاده ایست که می توانید دوست یا همکارتان را، بدون اینکه خودتان را برتر از آنها نشان دهید، به میان گفتگو بکشید. ضمن اینکه همه ما عاشق داستان های خوب هستیم و می توانیم مفاهیم و احساسات پیچیده  را از طریق داستان بیان کنیم.

برقراری ارتباط مؤثر با دیگران در هر شغل، مقام و مرتبه ای که باشیم، ضروری است و نیازمند داشتن اعتماد به نفس بالاست. می توان این مهارت را با مطالعه و شرکت در دوره ها و سمینارهای مرتبط با آن، یاد گرفت و تمرین نمود تا به نتایج شگرف و باورنکردنی آن دست پیدا نمود.  هر چه در این زمینه مهارت بیشتری داشته باشید و شبکه ی بزرگتری برای خود ایجاد نمایید، به همان میزان به موفقیت بیشتری دست خواهید یافت. می توانید با بکارگیری راهکارهای فوق با اعتماد به نفس، روابط سازنده ای را با دیگران برقرار سازید.

یکی از رسالت های مهم آکادمی بازار معرفی و شناساندن مهارت های مورد نیاز موفقیت از جمله مهارت های ارتباطی با دیگران است. از این رو در سمینار موفقیت که توسط آکادمی بازار برگزار می گردد، استاد احمد محمدی مدرس، مشاور و سخنران انگیزشی، نکاتی را در رابطه با ضرورت کسب مهارت برقراری ارتباط مؤثر همراه با اعتماد به نفس با دیگران، و به طور کلی تمامی ابزارهای لازم برای موفقیت در شرایط سخت را به شما خواهند آموخت. جهت شرکت در این سمینار شاد و مثبت و همچنین آشنایی با محتوای آموزشی آن، کافی است به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه