راهکار هایی برای رفع خجالت و کمرویی

خجالت یا کمرویی یکی از احساساتی است که ناشی از اعتماد به نفس پایین می باشد. این احساس معمولا در افراد درونگرا نمود پیدا می کند. در واقع احساس خجالت و کمرویی به این صورت است که افراد احساس بدی نسبت به ارتباط با افراد اطراف خود دارند و معمولا در تنهایی خود راحت تر هستند و از آن انرژی می گیرند. در برخی موارد افراد خجالتی خواستار ایجاد رابطه افراد هستند اما روش آن را یاد ندارند. حس خجالت و کمریی یک حس جهانی و همگانی است که در افراد زیادی در دنیا وجود دارد. در حدود نیمی از مردم آمریکا خود را خجالتی در نظر می گیرند. در این مقاله در مورد راهکار های رفع خجالت و کمرویی صحبت می شود.

واقع بینانه عمل کنید

یکی از خصوصیات بیشتر افراد خجالتی و کمرو، کمال گرایی آن ها است. در حالی که در واقعیت روابط آن ها تفاوت زیادی با آنچیزی که در ذهن خود شکل داده اند، دارد. در بسیاری از موقعیت های اجتماعی افراد خجالتی خود را در بند معیار های کمال گرایی خاصی قرار می دهند و در صورت عدم دسترسی به آن تلاش می کنند از موقعیت مورد نظر دور شوند. تعیین هدف های واقع بینانه و متناسب با شخصیت خود کمک زیادی به تناسب شخصیتی شما می کند. در نظر داشتن این هدف ها در هر موقعیت اجتماعی به رفع کمرویی شما کمک زیادی می کند.

بر طرف کردن احساس کمرویی
بخوانید

تصور این موضوع که رفتار افراد در اجتماع کاملا همگون و متناسب با نظرات شما باشد امری غیر ممکن و غیر طبیعی است. تلاش کنید علاوه بر پایین آوردن سطح توقعات خود از محیط اجتماعی که در آن قرار دارید لذت ببرید. از ارائه نظرات خود در اجتماع نهراسید و تلاش کنید اعتماد به نفس خود را براساس راهکار هایی که در مقالات قبلی به آن اشاره شده است بازیابید.

از انجام کار های کوچک شروع کنید

این مورد از جمله گزینه هایی است که به مرور زمان می تواند کمک زیادی به رفع خجالت و کمرویی شما کند. انجام امور کوچک و پیش پا افتاده می تواند شامل یک لبخند یا احوال پرسی کوتاه با افراد غریبه باشد. این موضوع می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند و باعث شود که اعتماد به نفس از دست رفته شما بازگردد. پیدا کردن روش های مختلف برای شروع یک گفتگو می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از افراد کمرو و خجالتی با آن رو به رو هستند کمبود میزان اعتماد به نفس است که در برخی موارد باعث عدم توانایی های اجتماعی می شود. ارتباط گرفتن در موارد اول به نظر کمی دشوار می رسد اما در ادامه می تواند بسیار لذت بخش باشد.

روش های طلایی برای از بین بردن خجالت زدگی
بخوانید

مهارت های مکالمه ای را تقویت کنید

مهارت های ارتباط کلامی که در مقالات قبلی نیز به آن پرداخته شده است از جمله موارد تاثیر گذار بر روی رفع خجالت و کمرویی است. این موضوع در واقع متناسب با مهارت های اجتماعی افراد است. کسب این مهارت ها می تواند به شما کمک کند ارتباطات اجتماعی گسترده ای را ایجاد کنید. مهارت های مکالمه ای می تواند شامل پیدا کردن موضوعات مشترک برای شروع مکالمه است. تمرکز به این موضوعات مشترک می تواند به ایجاد یک مکالمه طولانی مدت و در نهایت ایجاد رابطه ای مناسب منتهی شود.

البته این مهارت ها تنها شامل صحبت کردن نیست. بلکه توانایی گوش دادن و ایجاد ارتباط چشمی نیز از جمله موارد دیگری است که به رشد رابطه کمک می کند. همواره ارتباطی بهترین مسیر را در پیش می گیرند که به صورت دو طرفه بوده و ابراز احساسات و اعلام نظرات از طرف هر دو طرف انجام بگیرد.

کار های درست خود را هدفمند کنید

برای داشتن یک رابطه اجتماعی مناسب سعی کنید شرایط رفتاری خود را در موقعیت های اجتماعی مختلف هدفمند کنید. در موقعیت های اجتماعی از خود انتقاد نکنید بلکه سعی کنید کار های خوب و مفیدی که در جمع انجام دادید را به یاد آورید. تمرین مداوم برای حضور در اجتماع به تسلط بر روی این موضوع کمک می کند. انجام کار های داوطلبانه و خیریه می تواند به ایجاد ارتباطات اجتماعی کمک زیادی کند. داوطلب بودن برای انجام کار ها یکی از راهکار هایی است که باعث کم شدن احساس خجالت و کمرویی در افراد می شود.

۵ ترفند علمی برای بهبود و تسریع فرآیند یادگیری
بخوانید

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه