راهکارهای کنترل استرس و ایجاد نگرش مثبت

نوشته تِتیانا سپنکو

آیا می‌توانید به خود و فرزندتان کمک کنید که نگرش مثبت نسبت به تکالیف داشته باشند؟ به محض اینکه استرس را کاهش دهید این امر امکانپذیر می‌شود. این روزها هرکسی از استرس صحبت می‌کند. هزاران مقاله وجود دارد که درمورد نحوه برخورد با استرسی که هر روز شما را از پا درمی‌آورد، نوشته شده است. اما نکات بیان شده در این مقالات واقعاً تأثیرگذار است؟ و مهمتر اینکه اساساً استرس چیست؟

شما متوجه هستید، ما داریم عملاً از فشار روحی استرس صحبت می‌کنیم که همگی بدون شک به این وضعیت ذهن و جسم مبتلا هستیم و باید در حد امکان از آن جلوگیری کنیم.

برای ما غیرعادی است که اغلب عده‌ای مشتاقانه به مباحث درمورد استرس می‌پردازند. رسانه‌ها این کار را می‌کنند. شخصاً مو به تنم سیخ می‌شود زمانی که درمورد دانش‌آموز مدرسه‌ای می‌خوانم که نمی‌تواند از پسِ انبوهی از تکالیف مدرسه برآید و به طور جدی رنج می‌برد بدون اینکه تکالیف مدرسه به موقع کمک و حمایتی بکند. روزنامه‌ها و اینترنت مملو از مقالاتی درمورد غلبه بر استرس و یافتن آرامش درونی و ایجاد نگرش مثبت است.

یک دقیقه صبر کنید، آیا این همان چیزی نیست که می‌خواهیم درموردش صحبت کنیم؟ اما ما تصمیم داریم با چاشنی ویژه‌ای  به نام ” دیدگاه واقع گرایانه” آن را به کار ببریم و با حقایق “زندگی واقعی” درآمیزیم. پیش از آنکه مستقیم به سراغ نکات علمی مربوط به بار سنگین تکالیف برای کاهش استرس برویم، اجازه بدهید ببینیم چرا به نظر می‌رسد سیستم عصبی ما گهگاهی از کار می‌افتد؟

یک  استرس جعلی؟

سعی کنید که مشخص کنید در حال حاضر از یک تا ده شما چه میزان استرس دارید؟ آیا از این عدد اطمینان دارید؟ کل جامعه ما درمورد ابعاد بی‌معنی زندگی به قدری نگران است که نمی‌توان به آن کمکی کرد بلکه تعجب می‌کنید که چگونه تمدن ما هنوز وجود دارد. بیایید در اینجا همه چیز را روشن کنیم.

بله، استرس وجود دارد، و این یک مکانیزم حفاظتی است که به ما کمک می‌کند تا در طول تاریخ زنده بمانیم. اساساً آن آدرنالین و چند هورمون‌ مهم فوق‌العاده‌ی دیگری هستند که باعث شده‌اند سیستم ما در تمام این مدت کار بکنند. برای مثال زمانی‌که یک غارنشین متوجه خطر حیوان لاشخور می‌شود، سطح آدرنالین خونش به شدت بالا می‌رود و تمام قدرت‌های مافوق دیگر نیز فعال می‌شوند.

چگونه در موقعیت‌های منفی مثبت فکر کنیم؟
بخوانید

به هر حال، وقتی که آدرنالین از طریق رگ‌های شما فرو می‌ریزد، می‌توانید یک ماشین را بلند کنید یا از یک حصار بیش 3 متری بپرید. این یک داستان دیگری است.

Strategies for controlling stress and creating a positive attitude

امروزه چطور؟ ما هیچ شکارچی در اطراف خود نمی‌بینیم، اما هنوز گهگاهی به آدرنالین نیاز داریم به خاطر اینکه این صرفاً مربوط به فیزیولوژی بدن ماست. باید آن را قبول کنیم. جهان مدرن حتی بسیار امن‌تر از چند صد سال پیش شده است. نیاز نیست که ما  فرار کنیم از حیواناتی که می‌خواهند ما را بخورند، ما مجبور به شکار نیستیم و حتی ما یاد گرفته‌ایم که چگونه با یکدیگر صلح‌آمیز زندگی کنیم.

استرس واقعاً چیز مهمی است. این وضعیت بدن به دو گونه است. یکی از آن‌ها بی‌نهایت برای سلامتی و در کل برای بهروزی شما مفید است و از آنجایی که ممکن است حدس زده باشید، دیگری بسیار مضر است. پس تفاوت چیست؟

یک نوع استرس ناپایدار و گذرا است. این استرس را هنگامی رخ می‌دهد که بیش از حد ورزش می‌کنید یا زمانی که در شرایط سخت و خطرناک زندگی قرار می‌گیرید. این نوع از استرس باعث واکنش”جنگ یا گریز” می‌شود. این استرس خوب است. بعضی از افراد حتی به آدرنالین معتاد می‌شوند، زیرا معتقدند که باعث سرزندگی بیشتر آن‌ها می‌شود.

یک نوع استرس مزمن و دائمی است که به طور چشمگیری تأثیر منفی بر سلامت دارد. افراد زیادی قطع نظر از سن این استرس را پایه زندگی روزمره خود می‌دانند. بار سنگین تکالیف و کار بیش از اندازه دو دلیل رایج این استرس هستند. در پژوهش اخیر گزارش شده که در طول هفته‌ی کاری بیش از 60 درصد کارگران سه روز یا بیشتر دچار استرس هستند. این وضعیت ممکن است منجر به آسیب دائمی به سلامت روانی شود و با افسردگی و اضطراب شدید خود را نشان دهد.

قبل از حل هرگونه مشکلی باید عمق مسئله را درک کرده و همه عوامل و دلایل ممکن را پیدا کنیم. اگر شما این کار را کردید، بنابراین همه چیز را می‌دانید. هیچ کس نمی‌تواند به شما بگوید که استرس درمحل کار یا دانشگاه چیز خوبی است یا اینکه در معرض فشار کار بودن می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد و بهره‌وری شما داشته باشد. من خوشحالم که ما شروع کننده این مسئله هستیم. بیاید به نکات علمی محکمی بپردازیم که وعده‌ی آن را داده بودیم.

چند استراتژی شگفت انگیز برای خودداری از افکار منفی
بخوانید

آشفتگی زیاد مساوی با استرس بیشتر است

تا به حال چند بار به خاطر این موارد ترس و دلهره داشته‌اید؛ زمانی که روز موعد برای کار مهمی فرا می‌رسد ، یا زمانی که تا نیمه شب یک متن سخنرانی را آماده می‌کنید، یا مقاله‌ای که باید در عرض چند ساعت ارسال شود. همه‌ی این موارد “نوع بدی” از استرس ذهنی را نشان می‌دهند. اولین قدم برای آرامش بیشتر و اعصاب راحت این است که از این شرایط دوری کنید.

آنچه که برای تسلط یافتن بر این شرایط نیاز دارید مدیریت کردن است. برنامه‎‌های متنوعی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند که وظایف خود را پیگیری کنید و هر زمان چیز مهمی مطرح شد، به شما یادآوری خواهد کرد.

البته اگر شما فردی هستید که کارها را به تعویق می‌اندازید، کار برایتان سخت‌تر می‌شود. تقریباً همه این کار را انجام می‌دهیم. باید منتظر بمانیم و صبر کنیم چرا که ظاهراً هنوز موعد مقرر نرسیده برای کاری که باید انجام دهیم. و اینچنین کارها روی هم انباشته می‌شود تا اینکه با کوهی از آن‌ها روبرو می‌شویم و مجبورید که بارها و بارها از آن بالا بروید.

 باید برنامه‌‌ای داشته باشید و به آن عمل کنید. از لحاظ روانشناسی زمانی مردم کارها را کامل انجام دهند، از خود رضایت دارند. این یک حس مهارت و نمایش بصری از موفقیت را به شما می‌دهد.

علاوه بر این، داشتن یک برنامه یا فهرست کاری به شما کمک می‌کند تا سازنده‌تر و کارآمدتر باشید و البته این امر به یک تمرین جدی برای کاهش استرس تبدیل می‌شود. بنابراین بایستی کار خود را  سازماندهی کنید و هر روز خرده کارها را انجام دهید تا مطمئن شوید که به یک برنامه عمل کرده‌ایدو همه چیز تحت کنترل است. زمانی که امور مطابق با برنامه‌مان پیش نرود، ممکن است که عصبانی شویم.

بیرون بروید

 اینکه  می‌گویم از خانه بیرون بروید، به خاطر این است که انجام بیش از حد تکلیف ممکن است تأثیر منفی بر سلامت ذهنی شما بگذارد.

اگر می‌توانید جایی را پیدا کنید، پیاده‌روی کنید و در هوای تازه نفس بکشید. هر 40 دقیقه استراحت کنید. این کاری است که روانشناسان به آن تأکید دارند. اما یک پژوهش جالب نشان داده است که این راهبرد تأثیری بر روی تعدادی از افراد ندارد.

به اصطلاح “امواج سازندگی” وجود دارد که گهگاهی به سوی شما پرتاب می‌شوند. پس از اینکه شما به حالت سازنده‌ای رسیدید، بهتر است یکمرتبه کار خود را انجام دهید و نیاز نیست که کارهای خود را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید. بنابراین آپشن‌های خود را بررسی کنید و همیشه فقط به شیوه‌های مورد علاقه خود اکتفا نکنید.

برای رسیدن به موفقیت به 6 فاکتور مهم نیاز دارید
بخوانید

در حالی که ذهنتان را تقویت می‌کنید از جسم‌تان غافل نشوید

زمانی که در اوج اجرای کارتان قرار دارید، خیلی اشتیاق دارید که تلکیف تعیین شده‌ای که حتی ممکن است به خاطر آن خواب شیرین و تغذیه را از دست داده باشید، تمام کنید.

همواره به خاطر داشته باشید که قابلیت‌های مغزی و فعالیت‌های ذهنی تا حد زیادی به عوامل فیزیولوژی بستگی دارد.  هیچکسی مخالف این موضوع نیست که کمبود خواب باعث کاهش تمرکز می‌شود. فقدان هیدراتاسیون اثر منفی بر روی عملکرد نورون‌ها دارد و این سلول‌ها مسئول عملکرد مغز شما هستند.

مسلماً تغذیه نیز بخش  بسیار مهمی است. شما باید بدانید که خوردن یک شکلات قبل از انجام یک کار ذهنی، عملکرد شما را بهبود می‌بخشد. این به دلیل وجود گلوگز- ماده شیمیایی مخصوص مغز- است که البته پس از کافئین قرار دارد.

ما به دور از استرس و به هنگام آرامش می توانیم بی هیچ دغدغه ای کارهای خود را با بازدهی بالا انجام دهیم و به هنگام رویایی با مشکلات، راه حل های مناسبی برای آنان بیابیم. با توجه به توضیحات مقاله ی فوق در می یابیم که استرس واقعی و جعلی چیست و منشأ آن ها از کجاست؟ و چگونه می توان بر این استرس ها غلبه نمود. انسان های موفق این موارد را می دانند و بدون توجه به افکار و موانع منفی بیرونی تلاش می کنند تا به هدف های دلخواه خود دست یابند.

استاد احمد محمدی، مدرس، مشاور و سخنران انگیزشی، در سمینار موفقیت به شما از مهارت هایی که افراد موفق با داشتن آن ها به موفقیت و اهداف خود دست یافته اند از جمله مهارت حفظ آرامش درونی و غلبه بر استرس در شرایط سخت، سخن خواهند گفت. پیشنهاد می کنم برای یادگیری و آگاهی از این مهارت ها و شیوه های تقویت آنان در خود در سمینار موفقیت شرکت نمایید. برای ثبت نام در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن کافی است به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه