راهکارهای ساده برای بهبود عملکرد ذهن و تقویت حافظه

افراد حرفه ای حافظه خوبی دارند… آنها به کمک حافظه و عملکرد ذهنی بالایشان می توانند خیلی سریع به خاطر بیاورند، تحلیل کنند و اطلاعات را همانطور که لازم دارند در اختیار داشته باشند.

اما افراد غیر حرفه ای، حافظه خوبی ندارند ! معمولا چیزها را فراموش می کنند، بیش از حد لازم به خودشان یادآوری می کنند و نمی توانند به صورت ذهنی عملکرد خوبی در کارشان داشته باشند. اگر می خواهید جز دسته اول یعنی قشر حرفه ای باشید.

بسیاری از افراد با ثبت‌ نام در باشگاه‌ های ورزشی به دنبال عضله‌ سازی و تناسب اندام هستند. بسیاری دیگر با اینکه وقت باشگاه رفتن ندارند، هفته‌ای چند بار پیاده‌ روی می‌ کنند تا استقامت‌ شان بالا برود. خیلی‌ ها هم اگرچه نه باشگاه می‌ روند و نه پیاده‌ روی می‌ کنند، به شدت در حسرت اندکی وقت اضافه هستند تا اندام شان را روی فرم بیاورند. اما آیا همین‌ قدر که در صدد دستیابی به اندام ایده‌آل هستید، به سلامت مغز و تقویت حافظه‌ تان هم فکر می‌ کنید؟ آیا می‌ دانستید با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری‌ تان افزایش می‌ یابد و در سنین پیری از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش تقویت حافظه و یادگیری سریع‌ تر که البته بسیار ساده و بی‌ دردسر هستند، آشنا شوید.

توانمندی انسان در به خاطر سپاری، یادآوری و ذخیره اطلاعات را نیروی حافظه می نامند. قدرت افراد به دلایل ارثی نسبت به هم متفاوت است اما روش های مختلفی برای تقویت حافظه وجود دارد که می توان از طریق آنها قدرت ذخیره اطلاعات را در ذهن ارتقا بخشید.

با استفاده از این 5 ابزار علمی در هر شرایطی انگیزه بالایی خواهید داشت
بخوانید

یک بخش از عملکرد ذهن به سبک زندگی بستگی دارد، اینکه چه مقدار غذا می خورید، می خوابید و راه می روی هم جزو این ها محاسبه می شود. فقط نشستن و مطالعه کردن به پیشرفت درسی کمک نمی کند و نیازی نیست فعالیت های روزمره را بالا ببرید. اگر مراقب مغز خود باشید قطعا به بالا رفتن حافظه خود کمک کرده اید.

همه می توانند حافظه شان را تقویت کنند، مگر اینکه دچار بیماری باشند که بخشی از حافظه شان را تحت تاثیر قرار داده باشد. شما با هر هدفی که بخواهید حافظه ی خود را تقویت کنید، ما توصیه هایی برای تان داریم که مفید خواهند بود.

در این مقاله 6 راهکار ساده ای که به شما کمک می کند حافظه تان را تقویت کنید و عملکرد ذهنی تان را بهبود ببخشید را می خواهیم به شما معرفی کنیم :

راهکار شماره یک-مراقبه کنید

تا به امروز هر آزمایشی به منظور سنجش نتیجه مثبت مراقبه بر روی حافظه انجام شده، نتیجه مثبتی داشته است. مراقبه نه تنها تمرکز، حضور ذهن و خلاقیت شما را افزایش می دهد بلکه باعث تقویت حافظه شما نیز می شود.

افرادی که به صورت منظم مراقبه می کنند معمولا آرامش ذهنی بهتری دارند و می توانند خیلی راحت چیزهای جدیدی یاد بگیرند. به قول یک راهب هندی «مدیتیشن و مراقبه شروعی سخت و خسته کننده دارد اما اگر به آن عادت کنید تا آخر عمرتان از این موهبت و آرامشی که توسط آن بدست می آورید، شکرگزار خواهید بود.»

چگونه از فراموش کردن آنچه که می آموزیم جلوگیری کنیم؟
بخوانید

Simple solutions to improve mind performance and memory enhancement

راهکار شماره دو-تمرینِ به خاطر سپردن اطلاعات جدید

شما وقتی می خواهید ورزش کنید، ابتدا عضله هایتان را کش و قوس می دهید، بدن تان را گرم می کنید و سپس شروع به ورزش می کنید…همین مورد برای حافظه نیز صادق است؛ باید ذهن تان را گرم کنید !

هر روز یک چیز جدید برای به خاطر سپردن در برنامه روزانه تان داشته باشید؛ یک آهنگ، یک متن، یک گفته یا هرچیزی که دوست دارید. مهم نیست چه چیزی باشد، فقط قرار است آنرا به حافظه تان بسپارید د و پس از چند ساعت آن را به خاطر بیاورید. این تمرین ساده شاید به نظر مضحک بیاید اما تاثیر عمیقی بر روی عملکرد ذهنی تان می گذارد.

راهکار شماره سه-یک کار جدید را تکرار کنید

وقتی شما یک کار جدیدی شروع می کنید به انجامش که تا به حال انجام ندادید، ذهن شما شاه راه های نورونی جدید در حافظه تان ایجاد می کند که از انحطاط و زوال حافظه دور نگه می دارد.

اگر می خواهید همیشه یک حافظه شاداب و آماده به کار داشته باشید، کارهای جدیدی انجام بدید؛ مثلا اگر همیشه با دست راست مسواک می زدید، با دست چپ اینکار را بکنید یا از مسیر جدیدی راه برگشت به خانه تان را انتخاب کنید.

راهکار شماره چهار-مهارت جدیدی یاد بگیرید

یکی از چیزهای جالبی که درباره حافظه کشف شده، عملکرد آن در زمانی است که انسان مشغول و غرقِ در کاری است که دوست دارد و درحال یادگیری مهارت جدیدی است.

اگر شما ساز می نوازید، شروع کنید به نواختن و نت های جدیدی یاد بگیرید؛ این کار باعث می شود سیستم حافظه شما تقویت شود، استرس از بدن شما دفع شود و حافظه شما در بهترین وضعیت خودش قرار بگیرد. زیرا مهارت جدید نیاز به تمرکز دارد و تمرکز کردن خود به خود باعث بهبود عملکرد ذهن و تمرکز می شود.

با کمک این 7 روش در مسیر موفقیت قدم بردارید
بخوانید

راهکار شماره پنج-حواس پنج گانه تان را درگیر حافظه کنید

هرآنچه را که می خواهید به خاطر بسپارید، به کمک احساسات و حواس پنج گانه تان می توانید در حافظه تان آنها را جاودانه کنید. شما اگر حافظه تصویری خوبی دارید، با تکرار آنچه می خواهید به خاطر بسپارید و کمک گرفتن از حافظه شنیداری تان، محتوای مربوط را می توانید خیلی بهتر و عمیق تر در حافظه تان ثبت کنید.

برای مثال، اگر می توانید با نوشتن، چیزها را حفظ کنید؛ سعی کنید تصویر آنها را نیز در ذهن تان مجسم کنید و چندین بار محتوای مورد نظر را با صدای بلند تکرار کنید. با این کار عمق داده های شما در ذهن تان عمیق تر و فراخوان آنها توسط حافظه تان سریع تر می شود.

راهکار شماره شش-اجتماعی باشید

تحقیقات نشان داده (قبلا هم در این فایل صوتی شنیدید) که هر چقدر با افراد زیادی در زندگی سر و کار داشته باشید، آدم های جدیدی بشناسید و معاشرت کنید به همان اندازه حافظه شما قدرتمند باقی خواهد ماند. اجتماعی بودن و معاشرت کردن با افراد جدید باعث می شود به اصطلاح ذهن شما روغن کاری شود و کارکرد آن بهتر شود.

ثبت ديدگاه