راهکارهایی برای داشتن زندگی سرشار از صلح و آرامش درون

اکثر ما آدم ها به دنبال صلح و آرامش و راحتی در زندگی هایمان هستیم. زندگی، استرس ها، مشغله ها، هرج و مرج ها و دردسر های خاص خودش را دارد. ما هم می خواهیم از تمامی آن ها دوری کنیم، به این دیوانگی پایان دهیم، و در درون، به صلح و ثبات برسیم. من در این مقاله قصد دارم تا به شما راهی آسان برای یافتن صلح درونی را نشان دهم.

همه‌ی ما در زندگی به صلح و آرامش نیاز داریم و کمتر کسی است که این موضوع چندان اهمیتی برایش نداشته باشد. زندگی در آرامش یعنی با خودمان، دیگران و همه‌ی موجودات اطراف‌مان مسالمت‌ آمیز رفتار و زندگی کنیم. اینکه چگونه آرامش داشته باشیم در واقع به باورها و شیوه‌ی زندگی شخصی خودمان برمی‌گردد. با این حال اصول اولیه‌ای وجود دارد که زیربنای آرامش در زندگی را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. این اصول اولیه شامل نبود خشونت، داشتن عقاید متعادل به دور از افراط و تفریط، بردباری در برابر تفاوت‌ها، لذت بردن از زیبایی‌های زندگی و نظایر آنها هستند.

در اهمیت زندگی با آرامش درونی جای هیچ شکی نیست. اگر تمام ارکان لازم برای یک زندگی کامل در دنیا را داشته باشید اما آرامش درونی نداشته باشید زندگی تیره و تاری خواهید داشت. به بیان دیگر ممکن است شما ثروتمند نباشید اما اگر آرامش درونی داشته باشید زندگی شما سرشار از لذت است، به همین دلیل مهم است که یاد بگیریم چگونه دلی آرام داشته باشیم.

رفتار و طرز برخورد، شالوده و پایه ی موفقیت است. یک انسان سخاوتمند با رفتار و منشی مثبت مطمئناً کامیاب خواهد شد. اگر رفتارتان را تغییر دهید، ادراکتان، اعمالتان و زندگی تان را تغییر داده اید؛ و با تغییر تک تک زندگی ها، دنیا تغییر خواهد کرد.  هر قدر هم که ثروت داشته باشید، چطور می‎توانید با جسم و روحی آزرده خوشبخت شوید؟ چگونه می‎توانیم بدون آرامش درونی زندگی کنیم؟ تصور کنید اگر میلیون ها یا بیلیون ها انسان روی زمین اگر فقط یکی از این کارها را انجام بدهند، دنیا چطور تغییر می کند! به همین دلیل سعی کردیم راه های جدیدی برای رشد و پیشرفت شخصی شما دوستان را یادآور شویم که می توانید در کمتر از ۳۰ ثانیه آن ها را انجام دهید.

۷ مرحله از چرخه عمر کارآفرینان
بخوانید

در ابتدای امر، بیایید به بزرگ ترین اشتباهی که مرتکب می شویم، نگاهی بیندازیم. می دانید این اشتباه چیست؟ تلاش برای فرار کردن از استرس و مشغله ها. به همین منظور ما دست به کارهای زیادی می زنیم:

  • برای اینکه نظم و ثبات را به زندگی مان باز گردانیم، سعی در کنترل همه چیز داریم.
  • خودمان را از اصل قضیه منحرف می کنیم چرا که فکر می کنیم مساله، خارج از توانایی ماست.
  • با تلویزیون نگاه کردن، پرسه زدن در اینترنت، الکل نوشیدن و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی به خودمان دلداری می دهیم.
  • از انجام کارهایی که باید انجام دهیم طفره می رویم و سعی می کنیم تا اصلا راجع به آنها فکر نکنیم.
  • درباره مساله شکایت و ناله می کنیم؛ در هر محفلی، از باری که بر دوشمان است گلایه می کنیم.
  • به یک رابطه، قرارداد، یا تعهد خاتمه می دهیم زیرا دیگر نمی خواهیم که احساس بدی داشته باشیم.

فکر می کنم برخی از رفتارهایی که در بالا بیان شد، برای تان آشنا باشید و شما هم به مواقع استرس، آنها را تجربه کنید. شاید هم رفتارهای دیگری از شما سر بزند که در بالا بدان ها اشاره نشده است؛ هر چه که باشد، هدف نهایی مان این است تا از آن مساله دور شده و فرار کنیم به امید اینکه بتوانیم صلح درونی را تجربه کنیم.

34 جمله مثبت که می تواند نگرش شما را به زندگیتان تغییر دهد
بخوانید

تلاش برای دوری جستن از درد و رنج و مشکلات اصلا عجیب و غریب نیست؛ اگر واقعا در معرض خطر یا سواستفاده قرار دارید، باید هر چه سریع تر، خودتان را از آن شرایط بیرون بکشید. اما در اغلب موارد، ادامه دادن  و عدم فرار، بخشی از مسیر رشد ما را تشکیل خواهد داد؛ اینکه بمانیم و با شجاعت با استرس، هرج و مرج و ترسمان مواجه شویم و سپس، صلح و ثبات را از دل آن بی نظمی و هرج و مرج پیدا کنیم.

حال می پرسید چطور؟ وقتی دچار استرس شده اید و احساس می کنید کنترل زندگی تان از دستتان خارج شده است، چطور می توانید به صلح، آرامش و ثبات برسید؟ شیوه کار بسیار آسان است فقط به تمرین نیاز دارد. شما باید این ۳ مرحله را طی کنید:

1. با دشواری (یا به اصطلاح مشکل) مواجه شوید

خب، وقتی دچار استرس یا نگرانی شدید، به جای اینکه از آن احساس یا موقعیت فرار کنید،‌ به سمت آن حرکت کنید. احساس تان را در آن لحظه احساس کنید؛ ببینید که چه حسی به شما می دهد؟ به خودتان اجازه دهید تا به طور کامل این تجربه را از سر بگذرانید.

2. آن را بپذیرید و آرامش خاطر داشته باشید

پس از مرحله اول، به خودتان اجازه دهید تا تجربه فعلی تان را کاملا درک کنید؛ آن را بپذیرید؛ در لحظه حضور داشته باشید؛ در لحظه حال باشید؛ ممکن است این مساله موجب ناراحتی تان شده باشد، اما بدانید که چیزی ورای آن ناراحتی و نارضایتی ظاهری وجود دارد.

با تمرین این 5 مهارت دستیابی به موفقیت حتمی است
بخوانید

3. قدم بعدی را با آرامش بردارید

مرحله بعدی، یافتن صلح و ثبات در لحظه اکنون است؛ دست به کار شوید؛ کاری که باید، را انجام دهید. نوشتن گزارش تان را شروع کنید؛ با فرد مورد نظر، صحبت کنید، استارت پروژه تان را بزنید، فهرستی از کارهایی که باید آماده کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که تمامی آنها را باید با آرامش و طمانینه انجام دهید. هدف این است که کار را به روشی متفاوت از روش معمولمان انجام دهید؛ دیگر نمی خواهیم با عجله، فشار، و دشواری کارهایمان را به پیش ببریم؛ بلکه، می خواهیم با لبخندی بر لب، با احساسی از آرامش و ذهنی آسوده دست به کار شویم.

تسلط بر این روش سه مرحله ای به تمرین زیادی نیاز دارد. گاهی اوقات، حتی اولین مرحله هم برای برخی، بسیار بزرگ و قابل توجه است. اما به شما قول می دهم که انجام آن ممکن است. مواجه با مساله/مشکل به معنای عطف توجهتان به آن، احساس آن و در نهایت، اجازه به خودتان جهت تجربه آن شرایط، و نه فرار از آن، می باشد. ما با تکرار این چرخه بر آن مسلط می شویم؛ استرس کماکان وجود خواهد داشت اما ما می توانیم با تکرار این سه مرحله، خودمان را برای مواجه و در نهایت، استفاده از فرصت های نهفته در آن آماده کنیم.

ثبت ديدگاه