ذهن آگاهی چگونه به کاهش استرس و لذت بردن از زندگی کمک می‌کند؟

نوشته رِمِز ساسون

زندگی در عصر مدرن یک زندگی همراه با فعالیت و مطالبات زیاد است که اغلب منجر به استرس و ناآرامی درونی می‌شود. اگر شما می‌خواهید که بدون استرس باشید و به آرامش و توازن برسید، ذهن‌آگاهی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ذهن‌آگاهی به معنای چیست؟

 عمل ذهن‌آگاهی حفظ آگاهی افکار، احساسات، حالات بدنی و جهان اطراف خودمان است. ذهن‌آگاهی یعنی فرایند تمرکز به آنچه که برای ما و اطرافمان در لحظه حال رخ می‌دهد. این عمل از افکار نامربوطی که باعث حواس‌پرتی می‌شود، جلوگیری می‌کند. زمانی که ذهن‌آگاهی را انجام می‌دهیم به گذشته فکر نمی‌کنیم و نگران آینده نیستیم و نمی‌گذاریم که نگرانی‌ها بر ذهنمان کنترل داشته باشند. زمانی که ذهن‌آگاهی را به عنوان شیوه‌ای در زندگی پذیرفتید، آنگاه روان آرام و راحتی خواهید داشت.

تصور کنید که سوار قطاری هستید و باسرعت در حال حرکت است در همان حال قطاری دیگر خلاف جهت شما و از کنار شما عبور می‌کند. آیا شما می‌توانید واگن‌های قطار را به خوبی ببینید؟ نه. شما نمی‌توانید به طور واضح آنها را ببینید چرا که هردو قطار با سرعت در حال حرکتند و همه چیز مبهم به نظر می‌رسد.

این حالت مشابه زمانی هست که ذهن شما از فکری به فکری دیگر، از فعالیتی به فعالیت دیگر مشغول است و شما متوجه جزئیات نیستید و به سختی به چیز دیگر توجه می‌کنید. عمل ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند که از زندگی و اعمال خود آگاه شوید و در هر لحظه بر یک چیز تمرکز کنید. این تمرین ذهن آشفته را آرام کرده و زندگی را لذت‌بخش‌تر می‌سازد.

فواید ذهن‌آگاهی

زمانی که ذهن‌آگاهی را انجام می‌دهیم درواقع می‌آموزیم که به تجارب و فعالیت‌های روزانه توجه کنیم، از آنها یاد بگیریم و لذت ببریم. همچنین این نگرش ذهنی به ما کمک می‌کند که کارهای روزمره و وظایف خود را با کارایی بیشتر و اشتباهات کمتر انجام دهیم. ذهن‌آگاهی بهره ما را از زندگی بیشتر می‌کند چرا که از اعمال خود آگاه می‌شویم و بر هر آنچه که انجام می‌دهیم، تمرکز می‌کنیم. توجه و دقت بیشتر موجب می‌شود که از خوردن غذا، نگاه به طبیعت، خواندن کتاب و صحبت کردن با دیگران لذت ببریم.

9 راهکار ساده برای اینکه مدیتیشن بهتری داشته باشید
بخوانید

The Mind Power Role in Achieving Success in Life

ذهن‌آگاهی توجه ما را به جزئیات جلب می‌کند و به چیزهایی آگاه می‌سازد که در حالت معمولی اصلاً به آنها توجهی نداشته‌ایم. ذهن‌آگاهی نه تنها در زمان مطالعه و کار کمک‌کننده است بلکه در هنگام خرید، ورزش کردن و حتی کار بیزنس نیز سودمند است. ما معمولاً کارهای روزمره را به طور اتوماتیک و بدون توجه انجام می‌دهیم مثلاً خوردن، نوشیدن، دوش گرفتن، کیک پختن، تمیز کردن خانه و انجام وظایف دیگر و حتی کار کردن. ما می‌توانیم این رفتار را تغییر دهیم و حواس خود را جمع کنیم و با این تغییر کیفیت زندگی خود را بالا ببریم.

چگونه ذهن‌آگاهی به کاهش استرس کمک می‌کند؟

از طریق افکار منفی و نگرانی‌ها،  آشفته شدن از گفتار و رفتار مردم و با تأثیرپذیری از محیط که تفکر و احساس ما را شکل می‌دهد، استرس‌ها و ناآرامی‌های خود را بیشتر می‌کنیم و انرژی و زمان گرانبهای خود را صرف مسائل بی‌اهمیت می‌کنیم. بگذارید یک سناریو را بررسی کنیم:

شما سوار ماشین خود یا اتوبوس هستید و مشتاقانه می‌خواهید که سر وقت به محل کار خود برسید. ترافیک سنگین است و همگی عجله دارند. این وضعیت استرس شما را زیاد می‌کند و ذهن شما درگیر می‌شود. به این فکر می‌کنید که احتمالاً به جلسات امروز نمی‌رسید و نمی‌دانید برای دیر رفتن به سرکار چه عذر و بهانه‌ای بیاورید.

رژیم ذهنی - فکرانه - احمد محمدی
بخوانید

استرس و نگرانی حواس شما را پرت می‌کند و اگر در حال رانندگی هستند دیگر حواستان به جاده نیست. بالاخره وقتی که به محل کار می‌رسید احساس خستگی شدید می‌کنید و استرس دارید. اما اگر ذهن‌آگاهی را تمرین کنید و بر لحظه حال تمرکز کنید، به سختی افکار منفی و نگرانی به ذهن شما راه پیدا می‌کند و به راحتی بر استرس غلبه می‌کند. هیچ استرس و بیقراری نخواهید داشت و به جای خستگی و کوفتگی با آرامش و خوشحالی به مقصد خواهید رسید.

 اگر به جای راه دادن افکار بی‌ارزش و نگرانی‌ها به ذهنتان، هنگام مسافرت با اتوبوس یا قطار حواستان به طبیعت باشد و از آن لذت ببرید، سفر خوشی خواهید داشت و پرانرژی می‌مانید. هنگامی که تلاش کنید که به افکار خود بی‌توجه باشید، شما آرام و با طمأنینه خواهید بود و بر هیجانات خود کنترل دارید. زمانی‌که توجه خود را متمرکز می‌کنید بر آنچه که در زمان حال انجام می‌دهید، دیگر استرس یا نگرانی درمورد وظایف پیشرو ندارید.

چگونه ذهن‌آگاهی باعث می‌شود از زندگی لذت ببرید؟

چند بار در پارک قدم زده‌اید بدون اینکه توجهی به آواز پرندگان، گل‌های زیبا، قطرات شبنم روی گیاهان و صدای خش خش برگ درختان داشته باشید؟ در زندگی‌مان چیزهای کوچکی هستند که می‌توانند باعث شادی ما  و لذت بردن در زمان حال شوند. اما معمولاً آنها را نمی‌بینیم زیرا از ذهن خود آگاهی نداریم.

1. ذهن‌آگاهی این امکان را فراهم می‌کند که بابت طلوع و غروب خورشید، امواج دریا یا قطعه‌ی زیبای کیک در بشقابمان شکرگزار باشیم.

2. ذهن‌آگاهی باعث می‌شود که حرف مردم را بشنویم و شنونده‌ی خوبی باشیم و از این طریق روابط ما با مردم بهتر می‌شود و محبوب‌تر خواهیم بود.

برای افزایش تمرکز بر روی اهداف چه کنیم؟
بخوانید

3. زمانی‌که حواس خود را بر کاری که انجام می‌دهیم متمرکز می‌کنیم از غذایی که می‌خوریم بیشتر لذت می‌بریم و به بو و طعم خوب آن توجه می‌کنیم.

4. هنگام مطالعه کتاب لذت می‌بریم چرا که صرفاً تعدادی کلمه از این جا و آنجا نمی‌خوانیم اما متأسفانه به ندرت به کتابی که می‌خوانیم توجه می‌کنیم.

5. هنگامی که آگاهانه بر اعمال خود متمرکز می‌شویم، زمان زودتر می‌گذرد و کارهای کسل‌کننده لذتبخش‌تر می‌شوند.

چگونه ذهن‌آگاهی را تمرین کنیم؟

اگر شما زمان دارید، یاد گرفتن و انجام دادن مقدار اندکی از تمرکز و مطالعه مدیتیشن بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اما حتی بدون آنها شما قادر به تمرین ذهن‌آگاهی خواهید بود. آنچه که وظیفه شماست این است که تمام سعی خود را بکنید به کاری که در لحظه حال به آن مشغول هستید توجه کامل داشته باشید. هنگام خوردن به خوردن، وقت نوشیدن به عمل نوشیدن و موقع کار کردن به کار تمرکز کنید و زمان خوشگذرانی از آن لذت ببرید بدون آنکه به چیزهای دیگر فکر کنید. یک کار را در همان لحظه با توجه کامل انجام بدهید.

افکار شما دائماً پریشان هستند چرا که ذهنتان به این کار عادت کرده است. اما می‌توانید عادت‌های خوب را به ذهنتان یاد دهید. هر وقت متوجه شدید که ذهنتان به فکر دیگری منحرف شده تلاش کنید که بدون هیچ نگرانی، تنش و خشمی آن را به لحظه فعلی برگردانید. همینطور که شما ذهن‌آگاهی را تمرین می‌کنید به تدریج شما بردبارتر می‌شوید و همچنین آگاهی شما به لحظه حال و فعالیت‌های کنونی‌تان بیشتر می‌شود. پی می‌برید که کمتر حواستان پرت می‌شود، ذهن شما آرام است و باطمأنیه بیشتر و متعادل‌تر و بدون استرس هستید.

ثبت ديدگاه