ذهن آگاهی و نقش آن در بهبود روابط با دیگران

 امروزه برای موفق شدن، باید روابط عمومی قوی داشته باشید. طرز رفتارتان با افراد نشان‌دهنده‌ی موفقیت شماست. امروزه با وجود وظایف و مسئولیت‌های بسیار، مشغله‌ها زیاد است و در نتیجه ما آدم‌ها به راحتی دچار خستگی و فرسودگی می‌شویم. احساس خستگی روابطمان را با دوستان، خانواده و همکارمان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گفته می‌شود که ذهن‌ آگاهی، رفاه عاطفی فرد را بهتر می‌کند و بر زندگی فردی و کاری نیز تأثیر می‌گذارد.  اگر پرمشغله هم باشید، ذهن‌ آگاهی می‌تواند در بهبود روابط به شما کمک کند. با وجود اینکه سرتان شلوغ است، خود را به انجام ذهن‌ آگاهی عادت دهید. برخی از افراد باور دارند که پرمشغله بودن چیز خوبی است. اما وقتی مشغله‌هایتان زیاد است، به راحتی عادت‌های مهم زندگی را از قبیل ورزش منظم و خود-بهسازی را کنار می‌گذارید. ذهن‌ آگاهی شبیه ورزش است. هرچه بیشتر آن را انجام دهید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

ذهن‌ آگاهی به ابزار خاصی نیاز ندارد فقط باید نسبت به انجام آن متعهد باشید. با انجام تمرین روزانه‌ی ذهن‌ آگاهی، خودتان متوجه فواید آن در زندگی پرمشغله‌تان می‌شوید. چند عادت ذهنی در ادامه آورده شده که می‌توانید به راحتی آن ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

  • زودتر به رختخواب بروید و دو ساعت قبل از خواب از موبایل خود استفاده نکنید.
  • کتاب‌های خود- بهسازی را بخوانید.
  • از اپلیکیشن های مدیتیشن برای یادگیری آن استفاده کنید .
  • ارتباط ذهنی برقرار کنید

شما در یک جلسه مشغول صحبت با کسی هستید یا اتفاقی در سالن اجتماعات به کسی برخورد می‌کنید و مشغول گفتگو می‌شوید. شاید موضوعاتی مانند مشغله های کاری یا پروژه‌های مهمی که میخواهید انجام دهید به ذهنتان برسد. شاید هم در حین مکالمه سئوال یا نکته‌ای را فراموش کنید و یا در پاسخ دادن به سوالات فرد مقابل دچار مشکل می شوید. در بیشتر مواقع این حواس پرتی، باعث شرمندگی شما می شود و شما احساس می کنید که مانند تکه یخی هستید که در مقابل آتش قرار گرفته و با سرعت زیادی در حال ذوب شدن هستید!

راهنمای کاملی از فرآیند تصمیم‌ گیری و انجام به موقع کار ها
بخوانید

ذهن‌ آگاهی و ارتباط، هم زمان باهم هستند. پس وقتی که بعداً با کسی صحبت می‌کنید، هدفتان تمرکز بر صحبت‌های طرف مقابل باشد و به نجواهای ذهن خود توجهی نداشته باشید. چند نفس عمیق بکشید و طرز نشستنتان را با نوع صحبتتان وفق دهید. بدون اینکه حرف دیگران را قطع کنید، به آنچه که می‌گویند و می‌پرسند گوش دهید. شما آرام به نظر می‌رسید و در هرلحظه تمرکزتان را حفظ کرده اید. این حالت برای شما در برخی موقعیت‌های استرس‌زا همچون جلسات و مصاحبه‌های شغلی مفید خواهد بود.

mindfulness and its effects on our relationship with others

هنگام ارائه سخنرانی سعی بر ذهن‌ آگاهی داشته باشید

برحسب کاری که دارید، نیاز است که سخنرانی ارائه دهید. اگر فکر ایستادن در برابر عده‌ای از مردم برایتان استرس‌زا است، ذهن‌ آگاهی ابزار خوبی برای مبارزه با آن است. در طی کل فرایند – از برنامه‌ریزی کردن برای سخنرانی تا پایان آن- می‌توانید از ذهن‌ آگاهی استفاده کنید.

هنگامی‌که برای سخنرانی طرح‌ می‌ریزید و بر ایده‌ی خود فکر می‌کنید، تنها بر کاری که انجام ‌می‌دهید، تمرکز داشته باشید و در مدت زمان اختصاص داده شده بر آن کار کنید. هنگامی‌که نوبت ارائه سخنرانی فرا می‌رسد به جای داشتن استرس، خود را با محیط وفق دهید و با کاری که قرار است انجام دهید، ارتباط برقرار کنید. به جای اینکه سریع از صندلی خود بلند شوید و به طرز استرس‌زایی به جلوی سالن بروید، سعی کنید که حرکتتان هدفمندانه و با آرامش باشد. دم و بازدم آهسته، به تنظیم ضربان قلبتان کمک می‌کند و از هر فکر آزاردهنده‌ای که ممکن است به ذهنتان هجوم بیاورد، خودداری می‌کند. بر حواس خود متمرکز شوید و مراقب صحبت کردن خود باشید تا بااعتماد به نفس به نظر برسید.

داشتن دیدگاه‌ مثبت در دوران سالمندی و پیامدهای مفید آن
بخوانید

سعی کنید با همه، با مهربانی رفتار کنید

تشکر کردن کمک می‌کند که خود را بهتر به دیگران نشان دهید. زمانی را برای شکرگزاریِ چیزهای کوچک بگذارید حتی اگر در محیط کار هستید. نسبت به خود و دیگران لحنی مثبت داشته باشید. یک لحظه خودتان را جای دیگران قرار دهید و از دیدگاه آن ها به این برخورد نگاه کنید. بخشش را تمرین کنید و افکار بی‌ارزش را از خود دور کنید. اگر موضوعی شما را آزار می‌دهد برای آن وقت بگذارید و درموردش فکر کنید تا بتوانید به شیوه‌ای سازنده آن را حل کنید.

زمانی را برای استراحت در برنامه روزانه خود اختصاص دهید

آیا مشغله‌ی شما به قدری زیاد است که وقت نمی‌کنید ناهار بخورید و ساعت 5 درحالی‌که نگرانید که زمان از دست رفته، به منزل می‌رسید؟ این وضعیت، خستگی و استرس را برجای خواهد گذاشت. به جای نگرانی از اینکه زمان شما از دست رفته، به یاد داشته باشید در روز چند بار به خودتان رسیدگی کنید. به خودتان استراحت دهید. چشمانتان را ببندید و دستانتان را بر روی پاهای خود قرار دهید و صاف بنشینید. قسمت‌های مختلف بدن خود را خم و راست کنید وچند نفس عمیق بکشید. کارهای روزانه خود را بررسی کنید و با دید مثبت برای کار های پیش روی خود برنامه ریزی کنید.

7 روش تضمینی برای دستیابی به موفقیت(1)
بخوانید

5 دقیقه وقت گذاشتن برای خودتان، به شما کمک می‌کند تا دوباره بر افکارتان تمرکز کنید. اگر می‌توانید به اتاق دیگری بروید و با بدن و تنفس خود ارتباط برقرار کنید. این زمان‌ها، عالی هستند که نفسی تازه کنید یا با نوشیدن چیزی آب بدنتان را تأمین کنید. مراقبت از بدنتان به شما کمک می‌کند که توجه خود را حفظ کنید و بهترین بهره را از روز خود ببرید. شما احساس سرحال بودن می‌کنید و از عهده‌ی همه چیز برمی‌آیید.

بسیاری از افراد، به هنگام مشغله به طور کلی خود را فراموش می کنند و تنها بر روی کار خود متمرکز می شوند؛ که این کار نتیجه ای جز انجام کارها به همراه استرس ندارد. در صورتی که کارهای خود را با آرامش انجام دهید، قطعاً نتایج بسیار عالی خواهید گرفت. خودآگاهی مهارتی است که با دانستن آن و انجام آن می توانید بر خود و اوضاع اطراف خود مسلط گردید و کارهای خود را با تسلط بیشتری انجام دهید.

در سمینار موفقیت، استاد احمد محمدی، در مورد مهارت های ضروری برای زندگی بهتر و موفق برای شما سخن خواهند گفت. مهارت هایی که کاملاً اکتسابی هستند و تنها با تمرین، تمرکز، صرف زمان های اندک طی روز و مداومت در تمرینات، بر آن ها مسلط خواهید گشت. می توانید با شرکت در این سمینار بزرگ از سخنان انگیزه بخش و آموزه های با ارزش استاد احمد محمدی بهره مند گردید و قدمی بزرگ در جهت بهبود زندگی شخصی و شغلی خود بردارید. با کلیک بر روی لینک زیر می توانید در این سمینار شرکت نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه