دوره فروش موفق (قانون ۸۰/۲۰ در فروش) – احمد محمدی

 


 

کاربردهای قانون ۸۰-۲۰ یا اصل پارتو (Pareto principle) در بازاریابی

با یادگیری اصل هشتاد بیست در ویدئو و مطالب قانون هشتاد بیست – احمد محمدی،  و همچنین مطرح شدن این اصل در نمونه تدریسی از دوره موفق استاد احمد محمدی و نقش آن در جلب مشتری و داشتن یک فروش موفق،  در اینجا چند مورد از کاربردهای اصل پارتو در بازاریابی را نام و بررسی می نماییم:

۱- ۸۰٪ سود شما از ۲۰٪ مشتری های شما ناشی می گردد.

این یکی از رایج‌ترین برداشت‌ها از اصل پارتو در بازاریابی می باشد. خوشبختانه، اثبات صحت این ادعا در مورد کسب‌ و کار شما بسیار ساده می باشد. اگر واقعاً بخش عمده‌ای از سود شما را از ۲۰ درصد خریداران‌ شما کسب می نمایید، حتما باید سخت کوشش نمایید این مشتری ها را برای خود نگه دارید و رضایت‌ آنان را جلب نمایید .

به علاوه، قطعا مایل هستید مشتری ها بیش‌تری از این دست، پیدا نمایید. راه‌پردازِ بازاریابی، پِری مارشال، روش‌های زیر را برای یافتنِ ۲۰ درصد قدرتمند در میان مشتری های شما توصیه‌ می نماید:

مشتری های وفاداری که به تازگی از شما خرید نموده اند را شناسایی نمایید و وقت بیش‌تری برای‌ آنان صرف نمایید.
ببینید این ۲۰ درصد به طور عمدهاز چه طریقی با شما آشنا گردیده اند– راه‌های کسب‌وکاری که آن ها را کشف نموده اند، تبلیغاتی که بر آن ها تاثیر گذاشته است و محتواهایی که آن ها را بیش‌تر درگیر می نمایند. این محتواها را بهینه‌سازی نمایید، بهبود ببخشید و تبلیغ نمایید.
روی آن ۲۰ درصد مطالعه‌ی جمعیت‌شناسی و روان‌شناسی انجام دهید. هر چه آن ها را بهتر بشناسید، بهتر می‌توانید آن ها را مورد هدف قرار دهید.
نباید وقتِ زیادی را صرف تعداد کمی مشتری نمایید که حجم خرید پایینی دارند. روی خوب‌ترین مشتری ها تمرکز تمایید– معمولاً این بخش از مشتری ها حدودا ۲۰ درصد از کل مشتری های شما را تشکیل می‌دهند.

مذاکره - برنامه فکرانه - احمد محمدی - قسمت اول
بخوانید

۲- ۸۰٪ از فروش آنلاین مربوط به ۲۰٪ از کل محصولات‌ شما می باشد.

چه نوع محصولاتی می‌فروشید؟ اگر اصل پارتو در مورد کسب‌‌وکار شما صدق نماید، قطعا تعدادی محصول محبوب دارید که ۸۰ درصد کل فروش‌ شما را به خود اختصاص می‌دهند. این‌ها همان محصولاتی هستند که باید کیفیت‌ و تبلیغات‌ شما را در مورد آنان بالا ببرید. آن ها به هر دلیل بسیار محبوب گردیده اند، بنابراین بهترین استفاده را از آن ها ببرید.

۳- ۸۰٪ از بازدیدکنندگان‌ تنها از ۲۰٪ کل کلیدواژه‌های‌ شما می‌آیند.

بسیاری از شرکت‌ها زمان زیادی برای ایجاد کلیدواژه، طرح‌ریزیِ راهبرد کلیدواژه، و استفاده از آن ها در وب سایت خود صرف می نمایند. ولی یک نکته‌ی شگفت‌انگیز در مورد کلیدواژه‌ها وجود دارد: در اغلبِ موارد، ۸۰ درصد از ترافیک و بازدیدکنندگان وب‌‌ سایت شما تنها از ۲۰ درصد کلیدواژه‌ها می‌آیند. به نظر می‌رسد این نسبت معمولا حتی بیش‌تر از این هم باشد.

نگاهی به گوگل آنالیتیکس یا SEMRush بیندازید تا صحت این آمار را در مورد کسب‌وکار شما بسنجید. مثلا وب سایت quicksprout.com از کلیدواژه‌های زیادی رتبه کسب می نماید، ولی در میان‌ آنان فقط چند کلیدواژه‌ی پرترافیک وجود دارد. کلیدواژه‌ی “بازاریابی برخط (آنلاین)” به تنهایی ۱۳ درصد از ترافیک روزانه‌ی این سایت را به خود اختصاص داده است. و به همین دلیل رعایت نکته‌های زیر در این مورد اهمیت دارد:

محتوای‌ شما را بیش‌تر معطوف به بازاریابی آنلاین نمایید.
به کاربرانی که مایل به دریافت اطلاعات در مورد بازاریابی آنلاین هستند خدمت بیش‌تری ارائه دهید.
اطلاعاتِ مفیدتر و مفصل‌تری در مورد بازاریابی آنلاین فراهم نمایید.

۴- ۸۰٪ از محتواهای بازاریابی با بالاترین رتبه‌ها تنها از ۲۰٪ کل محتواهای‌ شما به وجود می‌آیند.

قطعا همه می‌دانید بازاریابی محتوا به چه میزان قدرتمند و مهم می باشد. ولی آیا می‌دانید بالاترین رتبه‌ها در میان محتواهای بازاریابی‌ شما از کجا می‌آیند؟ جالب است بدانید، بیشتر بالاترین رتبه‌ها و ترافیک روزانه‌ شما تنها از ۲۰ درصد محتواهای‌ شما به وجود می‌آیند. وقتی از مشتری های شما می‌خواهید منابع بازاریابی محتوای‌ شما را تجزیه و تحلیل نمایند، معمولا همیشه به یک محتوای محبوب و ماندگاری بر می‌خورند که هم‌چنان برای وب‌ سایت شما ترافیک ایجاد می نماید.

دعا و نیایش - برگزیده ای از فیلم جایی که امید رشد می کند (Where.Hope.Grows.2014)
بخوانید

بالاترین محتواهای‌ شما را شناسایی  نمایید و تا حد امکان از آن ها بهره ببرید.

۵- ۸۰٪ از محتواهای‌ شما که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند از ۲۰٪ مطالب به‌روزرسانی‌های‌ شما می‌آیند.

مطالب به اشتراک‌ گذاشته‌ شده‌ شما را در نظر بگیرید. همه‌ی آن لایک‌ها، قلب‌ها و ریتوییت‌ها از کجا می‌آیند؟ احتمالا آن ها فقط از ۲۰ درصدِ به‌روزرسانی‌های‌ شما ایجاد می‌شوند. از یکی از ردیاب‌های تحلیل‌گر شبکه‌های اجتماعی استفاده نمایید، تا بفهمید به‌روزرسانی‌هایی که دارای بیش‌ترین اشتراک‌گذاری بوده‌اند چه ویژگی‌هایی دارند و برای بقیه نیز از همین ویژگی‌ها استفاده نمایید.

۶- ۸۰٪ ترافیک‌ شما فقط از ۲۰٪ کانال‌ها به وجود می‌آیند.

هر وب‌ سایتی از منابع مختلفی ترافیک به‌دست می‌آورد. به کانال‌های ترافیکی که بیش‌ترین ترافیک را برای‌ شما ایجاد می نمایند، به خوبی دقت نمایید. مثلا با یک نگاه کوتاه به گوگل می‌توانید از بهترین وب‌ سایت ارجاعی باخبر ‌شوید. طبق پارتو، بیش‌ترین ترافیک ارجاعی‌ شما را فقط از وب‌ سایت اندکی می‌توانید به‌دست آورید.

۷- ۸۰٪ از نرخ تبدیل‌های‌ شما فقط از ۲۰٪ صفحات‌ شما ایجاد می گردند.

در بهینه‌سازی نرخ تبدیل، باید به ۲۰ درصد از بهترین صفحه‌های تبدیل‌کننده تمرکز نمایید. هر چه این صفحات را بهتر بهینه‌سازی نمایید، تبدیل‌های بیش‌تری به‌دست خواهید آورد.

۸- ۸۰٪ فروش از ۲۰٪ کانال‌های تبلیغاتی‌ شما به وجود می‌آیند.

به عنوان کانال‌های تبلیغاتی‌ شما احتمالا از ادوردز، ریتارگتینگ، و شاید برخی بنرهای مخصوص وب‌ سایت ها یا دیگر کانال‌های استفاده می نمایید. بهترین فروش و بالاترین رتبه‌شما  از کدام‌ یک از این‌ها به وجود می‌آیند؟ بر کانال‌هایی تمرکز نمایید که بیش از همه برای‌ شما بهره‌وری داشته‌اند.

آشنایی با 10 اصلی که شما را به موفقیت می رساند
بخوانید

۹- هشتاد درصد شکایت های مشتری ها فقط از جانب ۲۰ درصد از آن ها صورت می پذیرد.

درست همان‌طورکه بالاترین فروش از ۲۰ درصد مشتری ها نصیب‌ شما گردد، بدترین بلاها هم از طرف ۲۰ درصد مشتری ها سر شما می‌آید. مشتری ها هستند که شماره‌ی شرکت‌ شما را روی شماره‌گیری سریع تلفن‌ آنان ذخیره نموده اند، که برخی از آن ها را دیگر به اسم هم می‌شناسید، و حتی برخی دیگر را واقعا هرگز نمی‌خواهید ببینید.

همین چند مشتری، مسئول ۸۰ درصد از زمان و انرژی هستند که کارمندان بخش خدمات مشتری ها باید صرف نمایند. هنگامی که راهبردهای خدمات مشتری ها را طرح‌ریزی می نمایید، حتما این موارد را به خاطر داشته باشید.

قانون 80/20 تنها در فروش کاربرد ندارد، بلکه 80/20 اصلی است که در همه مشاغل و مسائل زندگی می تواند به کار رود. دانستن این قانون و بهره گیری از آن، شما را در مسیر موفقیت یاری می نماید. استاد احمد محمدی در سمینار موفقیت از اهمیت اصل پارتو و نقش آن در موفقیت در تمامی زمینه های زندگی سخن خواهند گفت. می توانید با شرکت در سمینار بزرگ موفقیت از تدریس عالی استاد احمد محمدی بهره مند گردید و قدمی بزرگ به سوی موفقیت های بیشتر خود در آینده بردارید. کافی است روی لینک زیر کلیک نمایید تا با سمینار موفقیت و محتوای آن آشنا گردید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

ثبت ديدگاه