در تصمیم گیری اسیر جزئیات نشوید

همه ما در طی روز هزاران هزار تصمیم می گیریم؛ از اینکه برای ناهارمان چه نوع ساندویچی سفارش بدهیم گرفته تا اینکه چه کتابی بخوانیم و تعطیلات آخر هفته مان را چگونه سپری کنیم؛ البته در این میان، تصمیمات سرنوشت ساز تری هم وجود دارند که ما در طی روز و هفته و ماه آنها را عملی می کنیم.

با این وجود، اغلب تصمیمات روزانه مان، به صورت ناخودآگاه اتخاذ می شوند و ما با توجه به تجاربمان در گذشته و مسیری که تا بدین جا طی کرده ایم، آن تصمیمات را می گیریم؛ به عنوان مثال، آنچه را که بر اساس تجربه بدست آورده ایم برایمان لذت بخش است، آن چه که می دانیم در انجامش مهارت داریم و نیز بر اساس آن چه که فکر می کنیم انجامش آسان و سریع است.

اما وقتی پای تصمیمات بزرگ تر و در عین حال مهم تر به میان می آید، مواردی همچون خرید خانه یا یک ماشین جدید، یا اینکه برای استخدام در حرفه جدیدی، رزومه بفرستیم یا خیر، اوضاع کمی در هم و پیچیده می شود.

البته گرفتن تصمیمات بزرگ و مهم همیشه هم آن قدر ها سخت نیست. من اصولا سعی می کنم گزینه های روی میز را سبک سنگین کنم و تصمیماتم را بر اساس واقعیات موجود و نه صرفا احساسات اتخاذ کنم. اما مشکل اصلی من این است که در اغلب موارد، جزییات مربوط به اجرایی کردن تصمیمات مرا سر در گم می سازد؛ در نتیجه، به جای اینکه حواس و تمرکزم را معطوف به هدف غایی و تصویر اصلی نمایم، تحت تاثیر تصمیمات کوچکی و کم اهمیت، فلج و درمانده می شوم. در واقع، من اصولا کارم را درست شروع می کنم. فهرستی از کارهایی که باید انجام شود را تهیه می کنم و آنها را بر اساس اولویت هایم، مرتب می کنم؛ اما ناگهان می بینم که چه کار عظیمی پیش رو دارم و همین مساله باعث می شود انجام مراحل بعدی را تا جایی که در توان داشته باشم، به تعویق بیندازم.

برنامه ی استراتژیک بازاریابی (Strategic Marketing Plan) چیست؟
بخوانید

یکی دیگر از مشکلات، نگرانی بیش از حد در مورد عواقب و نتایج تصمیمات است. مدام با خودم می گوییم اگر این طور نشود چه؟ اگر تصمیممان، اشتباه باشد چه؟ اگر همه چیز آن طور که برنامه ریزی کردیم پیش نرود چطور؟ اگر با شکست مواجه شویم چه؟

با اینکه شما باید این سوالات را به هنگام اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت ساز در زندگیتان از خود بپرسید، اما در موارد جزیی باید کمی بی خیال باشید و بعد از تصمیم گیریتان، راهی برای کنار آمدن با نتایج پیدا کنید؛ نیازی نیست بتوانید همیشه همه چیز را کنترل و پیش بینی کنید. مجددا تاکید می کنم که باید به این نگرانی ها اهمیت بدهید اما در عین حال به خودتان قوت قلب دهید و بگویید که بالاخره راهی پیدا خواهید کرد؛ مثل همیشه.

بررسی ابعاد مختلف تصمیمتان از زوایای دیگر نیز روش مناسبی است برای اینکه به این سوالات پاسخ دهید و شک و شبهه ها را رفع کنید. به عنوان مثال من عموما فردی را که به لحاظ شخصیتی و توانمندی تحسین می کنم در ذهنم تصور کرده و از خودم می پرسم: اگر این فرد جای من بود، چه کاری انجام می داد؟ همچنین اگر فردی را بشناسم که تصمیم مشابه تصمیم من گرفته است، حتما از کمک و مشاوره با وی استفاده خواهم کرد.

3 کاری که قبل از ترک کار فعلیتان برای کارآفرین شدن باید انجام دهید
بخوانید

اگر هنوز هم در تصمیم گیری ام دچار مشکل یا تردید باشم، از خود می پرسم: بد ترین اتفاقی که ممکن است روی دهد چیست؟ بله، قطعا خرید یک خانه جدید به طرق مختلفی زندگیتان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما اگر دیدید واقعا برایتان دردسر ساز شده است، میتوانید جابجا شوید. تصمیم گیری درباره شغل جدید هم همینطور است؛ اگر نتیجه رضایت بخش نبود، یک کار دیگر را امتحان کنید.

بله؛ درست است؛ هیچ کسی دوست ندارد تصمیمات اشتباه بگیرد؛ اما نکته مهم این است که در تحقیقاتتان نهایت دقت را به خرج دهید و بهترین تصمیم ممکن را بر اساس حقایقی که پیش رویتان قرار دارد، بگیرید.

افدام دیگری که انجام می دهم این است که درباره تصمیمات مهمی که در گذشته گرفته ام می اندیشم و نتایج و تاثیرات آنها را در طی زمان با خود مرور می کنم. مثلا، وقتی که دبیرستانی بودم، نمی دانستم باید ادبیات انگلیسی بخوانم یا گرامر یا هر دو. در آن مقطع، نمی دانستم چه شغلی در آینده انتخاب خواهد کرد و مطمئن بودم که تصمیم اشتباهی خواهم گرفت. بعد ها دریافتم چنین موضوعاتی تنها زمانی که بخواهم دکتر یا وکیل شوم، اهمیت پیدا می کنند؛ با توجه به اینکه من هیچ کدام از این دو حرفه را دوست نداشتم، پس نتیجه تصمیمم برایم اهمیت آنچنانی نداشت. البته باید بگویم نهایتا دستورزبان را انتخاب کردم که در ویراستاری بسیار ضروری است.

6 راهی که به شما کمک می کنند تا بر تردید خود غلبه نموده و فردی عملگرا شوید(2)
بخوانید

خب؛ حالا شما بگویید؛ تصمیم گیری برایتان سخت است؟ چطور خودتان را متقاعد می کنید با اشتباهاتتان کنار بیایید؟ چطور آنها را حل و فصل می کنید؟

 

مطالب مرتبط:

1397/2/9 11:56:18 بهمن 16ام, 1396|مدیریت موفق, مقالات|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه