درس هایی از شرکت 3M الگوی جهانی در خلاقیت و نوآوری

شرکت ۳M که به نام استخراج و ساخت معادن مینسوتا (Minnesota Mining and Manufacturing) معروف است، یکی از شرکت‌های ملیتی آمریکا است. 3M شرکتی با فعالیت های کاملاً گسترده و با بیش از یک قرن سابقه فعالیت است که بیش از 45 گروه کالا را شامل می شود. حدود 12000 نفر از کل 86000 پرسنل این شرکت در دفتر مرکزی شرکت در سنت پول ایالت مینسوتا مستقر هستند. واحد های کاری 3M به سه بخش عمده تقسیم شده اند : بخش صنعتی و مصرفی، بخش اطلاعات، تصویر سازی و الکترونیک و بخش علوم زیستی. این ساختار حدود 50 شعبه بین المللی و بیش از 50 بخش داخلی را شامل می شود. این شرکت می تواند ادعا کند که تا کنون بیش از 60000 کالای جدید و نوآورانه داشته است.

آن زمان ۳M تاسیس شد تا فعالیت‌های معدنی انجام دهد. آنها معدنی را دیده بودند و بر این باور بودند که می‌توانند از سنگ‌های آن به عنوان جایگزینی برای الماس‌‌های برش استفاده کنند. الماس‌های برش در سنگ‌های سمباده و سایر سنگ‌هایی که در صنعت استفاده می‌شوند کاربرد دارند و برای ساییدن و هموار کردن سطوح به کار برده می‌شوند. به نظر می‌رسید سنگ‌های جدید استحکام همان الماس‌ها را داشته باشند، اما قیمت تمام شده آنها کمتر باشد و به این دلیل، سود خوبی در این کسب و کار وجود داشته باشد.

به دنبال شگفتی در ناتینگهام اِسپیرک; خلاقیت در طراحی
بخوانید

پنج نفر سرمایه گذار اصلی کار را شروع کردند و هر کدام هزار دلار سرمایه گذاشتند. شرکت در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد و نام آن Minnesota Mining and Manufacturing بود. شرکت معدنی و تولیدی مینسوتا. چون هر سه کلمه با M شروع می‌شد آن را ۳M نامگذاری کردند. شرکت راه اندازی شد و کار خود را شروع کرد. کارگران معدن استخدام شدند و تیم اجرایی هم درگیر شدند و همه چیز خوب پیش می‌رفت.

Lessons from 3M Company Global Pattern on Creativity and Innovation

بررسی تاریخ 3M آموزه های فراوانی برای مدیران تکنولوژی دارد و نشان می دهد که هر شرکت چگونه می تواند بین نوآوری، بازاریابی و عملیاتش، به خوبی توازن برقرار کرده و به موفقیت پایدار دست یابد و در صحنه صنعت جهانی، قدرتمند باقی بماند. 3M علی رغم ساختار سازمانی بسیار بزرگ آن توانسته مانند شرکت های کوچک عمل کند. برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی های این شرکت ( با توجه به اندازه،گستره و مسائل منطقه ای ) بسیار متغیر  و متنوع است. فرهنگ شرکت 3M به مدت یک قرن نوآوری را تشویق کرده و به کارکنان اجازه داده تا ایده های جدید خود را در محصولات به کار بندند. در نتیجه این راهبرد، همواره کالاهای جدیدی از سوی این شرکت به بازار عرضه شده است. عوامل مشوق نوآوری در ساختار 3M را می ­توان در موارد زیر خلاصه کرد:

آیا می دانید در هم ریختگی و بی نظمی تا چه حد بر بازدهی تان تاثیر منفی می گذارد؟
بخوانید

1. ساختار بخشی 3M باعث شده تا اختیارات بیشتری به کارکنان داده شود. بنابراین عملکرد هر کس در موفقیت کلی پروژه ها نیز تاثیر گذار بوده است.

2. موفقیت 3M در کسب تکنولوژهای محوری و عرضه کالاهای متفاوت باعث بقای آن در خط مقدم نوآوری شده است.

3. قانونی به اجرا گذاشت که به موجب آن یک چهارم فروش هر واحد از شرکت، از محل کالاهای عرضه شده در طی پنج سال آخر باشد. این قانون به قانون 25 درصد معروف است و نشان دهنده تاکید 3M بر تجدید و نوگرایی و رقابت از طریق عرضه کالاهای جدید است. در حال حاضر این قانون به 30 درصد از کالاهای عرضه شده در چهار سال اخیر تبدیل شده است.

4. شرکت قانون دیگری دارد که به کارکنان اجازه می دهد تا بخشی از زمان خود را ( به انتخاب خود ) صرف فعالیت های مرتبط با کالاهای جدید کنند. به هر کدام از کارکنان که ایده جدیدی دارد اجازه می دهند تا تیمی تشکیل داده و در حوزه های فنی، تولید، بازاریابی، فروش و مالی از تجارب شرکت استفاده کند.

5. شرکت حمایت مالی از نوآوران را بر خود لازم می­داند و کارمندانش را در ازای تحقق اهداف شرکت پاداش می­دهد.

6. فلسفه 3M در حمایت از نوآوری ( خواه با فعالیت های شرکت همخوانی داشته باشد یا نه و صرف نظر از بازار بالقوه آن ) باعث شده که 3M شرکتی مترقی باشد. اگر کالای مورد نظر با فعالیت بخش خاصی از شرکت همخوانی داشته باشد، به شخص نوآور اجازه می دهند که کالای خود را به آن بخش ببرد و اگر با هیچکدام از بخش ها تناسب نداشته باشد، فرد نوآور تشویق می شود تا از راهکارهای برون سازمانی برای بهره برداری از کالاش استفاده کند

5 روش برای تصویرسازی و تجسم ذهنی برای رسیدن به نتایج دلخواه
بخوانید

8. شورای تکنولوژی که از محققان بخش های مختلف تشکیل شده، برای تبادل اطلاعات و بعمل آوردن حمایت های فنی لازم جلسات منظمی تشکیل می دهد

ثبت ديدگاه