داستان چالش ها و موفقیت شرکت فونترا تولیدکننده محصولات لبنی (1)

«فونترا» یکی از ده شرکت لبنی برتر در جهان است که به لحاظ استقرار در کشور جدا افتاده و کوچک نیوزیلند دستاوردی بزرگ برای آن به شمار می رود. بخش مهمی از کسب و کار آن، شامل عرضه مواد فله‏ ای؛ مانند شیرخشک، کره و پنیر به بازارهای بین ‏المللی می باشد.

در سال 2008 «فونترا» بزرگترین تاجر بین‏ المللی محصولات شیر در جهان و مدعی یک سوم از تجارت بین‏ المللی لبنیات بود. این شرکت همچنین دارای برندهای با ارزش بین‏ المللی از جمله Anchor، Anlene و Anmum می باشد. از آنجایی که پیش‏ بینی می ‏شود مصرف جهانی لبنیات با سرعت بیش از 2.5 درصد در سال افزایش یابد، موقعیت استراتژیک «فونترا» بسیار جذاب به نظر می ‏رسد. از سوی دیگر، به ندرت دیده شده که اندازه و برتری بدون جدال بدست می‏ آید. «فونترا» در پیگیری استراتژی خود با فشارهای متضادی از جانب کشاورزانی که مالک کسب و کار هستند و از جانب سایر ذینفعان بانفوذ مواجه است.

«فونترا» در شکل فعلی خود توسط ادغام دو مورد از بزرگترین تعاونی‏ های متعلق به کشاورزان و انجمن لبنی در سال 2001، که در آن زمان انحصار صادرات قانونی را در اختیار داشتند تاسیس شد. از آن زمان به بعد حجم تولید صنایع لبنی در نیوزیلند از 13 میلیارد لیتر شیر به 15 میلیارد لیتر در 2006 و 2007 گسترش یافت.

چنین رشدی ممکن است تحت تاثیر آب و هوای نیوزیلند باشد که مدل بسیار کارآمدی از تولید شیر را میسر می‏سازد: گله های گاو با حذف هزینه و مصرف انرژی مرتبط با انبارهای علوفه حرارت داده شده و کنسانتره مواد غذایی، تقریباً به طور انحصاری در مراتع طبیعی می‏ چرند. در نتیجه، تولید شیر نه تنها مقرون به صرفه می شود، بلکه پس از حسابداری حمل و نقل نسبت به سایر روش ‏های تولید، گازهای کربن کمتری را نیز تولید می‏ کند. هزینه‏ تولید یک کیلوگرم از مواد جامد شیر در نیوزیلند تقریباً کمتر از هر کشور دیگر است، هر چند افزایش قیمت زمین مناسب، تهدیدی برای این موقعیت محسوب می شود.

9 راهکار ساده برای اینکه مدیتیشن بهتری داشته باشید
بخوانید

همانند دیگر کسب و کارهای لبنی در سراسر جهان، فونترا با 10500 عرضه‏ کننده مالک، یک تعاونی متعلق به کشاورزان بوده و سهام کشاورزان مالک متناسب با مقدار شیری است که عرضه می ‏کنند. سهام فونترا در هیچ بورسی معامله نمی ‏شود؛ زیرا هیچ کسی غیر از عرضه کنندگان نمی‏ توانند آن را خریداری نمایند و دولت نیوزیلند نیز دخالت مستقیمی در این کسب و کار ندارد. این سهام نشان ‏دهنده تعهد مالی قابل توجهی برای کشاورزان لبنی است. در عمل، بسیاری از کشاورزان با توجه به هزینه خرید زمین و سرمایه‏ گذاری صورت گرفته در بخش آبیاری، تسهیلات و سهام، طی رشد اخیر، بسیار بدهکار شده اند.

ساختار حاکمیت «فونترا» به صورت یک تعاونی است. کشاورزان نه تنها به طور مستقیم 9 نفر از 13 عضو هیئت مدیره را انتخاب می‏کنند، بلکه از طریق شورایی 35 نفره از سهامداران منتخب، نسبت به هیئت مدیره نظارت بیشتری دارند. شورای سهامداران به نوبه خود، عضو کمیسیون شیر را برای میانجیگری در اختلافات بین «فونترا» و سهامداران منصوب می ‏کند. در عمل، کشاورزان نفوذ زیادی بر رفتار هیئت مدیره دارند که با توجه به تمایل فزاینده به مزارع لبنی کمتر اما بزرگتر، به نظر می‏رسد که این نفوذ افزایش ‏یابد.

از دیگر محدودیت‏ های مهم در آزادی عمل استراتژیک «فونترا» مانور روی این موضوع است که سود به طور معمول باید به عنوان سود سهام هر سال به کشاورزان پرداخت شود. با توجه به این که شرکت فاقد اختیار یا دارای اختیار کم در حفظ سود است، ناگزیر می باشد تا رشد و سرمایه‏ گذاری را از طریق جذب سرمایه بیشتر از محل سهام کشاورزان و صدور اوراق قرضه تامین کند.

یک بن بست بهترین نقطه برای بازگشت است
بخوانید

این کار زمانی انجام می ‏شود که کشاورزان، حجم شیری را که به تعاونی عرضه می‏ کنند افزایش دهند تا سرمایه سهام به داخل جریان ‏یابد و کسب و کار بتواند از آن برای تامین مالی توسعه ظرفیت خود استفاده کند. با این حال، وابستگی به حجم عرضه، مدیریت «فونترا» را به تهیه محصولات فله ‏ای و دوری از ایجاد ارزش افزوده بالاتر متمایل می ‏سازد. ساختار تعاونی «فونترا» بدان معنی است که اگر عرضه‏ کنندگان تصمیم به خروج بگیرند – خواه با ترک صنعت و خواه با انتخاب شرکتی دیگر برای عرضه به آن – تعاونی باید سهام عرضه‏ کنندگان را به ارزش منصفانه جاری باز خرید کند.

این موضوع «فونترا» را به طور بالقوه در معرض خطر بازخرید قرار می ‏دهد؛ زیرا چنانچه 10 عرضه ‏کننده تصمیم به خروج بگیرند ترازنامه شرکت ضعیف می‏شود. هیئت مدیره برای کاهش این خطر، افتتاح کسب و کار را با مالکیت سهامدارانی که عرضه ‏کننده شیر نیستند، پیشنهاد داده که البته توسط سهامداران فعلی رد شده است.

از همان ابتدا، یکی از مسائل مهم استراتژیک «فونترا» مربوط به این موضوع می شد که کسب و کار چگونه و تا چه حد، ارزشی فراتر از به انجام رسانی موثر و تجارت محصولات لبنی کالا را ایجاد نماید. اگر چه کارآمد بودن صنایع لبنی نیوزیلند بدان معنی است که کشاورزان می ‏توانند از فروش کالاها سود ببرند؛ ولی قیمت‏ های فرار کالا و نرخ ‏های ارز، از ارزش این استراتژی می کاهند. موانع تجاری و یارانه‏ های کشاورزی در بازارهای عمده اتحادیه اروپا، ایالات متحده و امثال آنها نیز همین گونه عمل می ‏کنند.

اهمیت حفظ تعادل میان کار و زندگی شخصی
بخوانید

بسیاری از گزینه ‏های «فونترا» در توسعه منابعی جدید برای خلق ارزش، با تخصص آن در زمینه تدارکات و لجستیک در مدیریت عملیاتی در سطح بین‏ الملل پیوند می یابند که شامل توافقات همکاری با عرضه‏ کنندگان و مشتریان در خارج از کشور می باشد. تعاونی در حال حاضر حدود 20 درصد از شیر خود را از خارج نیوزیلند تامین می‏ کند که از دید سهامداران می‏ تواند مشکل ‏ساز باشد؛ زیرا به معنی آن است که سرمایه کشاورزان نیوزیلند با حمایت از ریسک‏ های مالی، بنا بر برخی استدلال‏ها، در رقابت با تولید شیر خود آن ها قرار می گیرد.

مشکلی که با این واقعیت آمی خته شده این است که بسیاری از فرصت ‏های فراروی «فونترا» در بازارهای رو به رشد سریع در کشورهای در حال توسعه نهفته است که به نوبه خود باعث افزایش خطر درگیر شدن در چنین مخاطراتی می‏شود و مستلزم کسب مهارت ‏های تخصصی بیشتر در مدیریت روابط سیاسی و بین‏ المللی پیچیده می باشد. مفسران استدلال کرده ‏اند که مهارت‏ ها و اولویت‏ های هیئت مدیره سابق «فونترا» که تحت سلطه کشاورزان بوده، با مدیریت مخاطرات چند ملیتی هم تراز نمی باشد. علاوه بر این، سطوح بالاتری از ریسک کسب و کار در نارضایتی از وضعیت مالی بسیاری از صاحبان «فونترا» و محدودیت‏ های جمع ‏آوری کمک مالی برای تعاونی قرار دارد.

ثبت ديدگاه