حس بویایی و رایحه در بازاریابی چه نقشی ایفا می کنند؟

با هر نفسی که می کشیم، بویی را استشمام می کنیم و این اتفاق حدود 20000 بار در روز اتفاق می افتد. بررسی ­ها نشان داده حس بویایی قادر به تحریک 75% از عواطف انسان بوده و نظر به قابلیت مغز بازیابی 35% از رایحه هایی که استشمام می­ شوند، سهمی عمده در یادآوری خاطرات او دارد. نتیجه تحقیقات مشابه حاکی از آن است که محیط ­های عطرآگین نسبت به محیط های خنثی، وضعیت عاطفی و هیجانی افراد را در حدود 40 درصد ارتقا می بخشند. این واقعیات منجر به آن بوده که در برخی اولویت بندی ها، بویایی بعد از بینایی جایگاه دوم را بین حواس پنجگانه به خود اختصاص دهد.

با آشکار شدن ویژگی های منحصر به فرد بویایی در گذر زمان، جهت به کارگیری آن ها در رشته های مختلف، کوشش های فراوانی شده است. امروزه «رایحه درمانی» (آروماتراپی) و «بازاریابی بویایی»، به ترتیب به عنوان دو مبحث غنی و رو به تکامل در زمینه های پزشکی و بازاریابی مطرح گردیده اند.

برند های تجاری و لوکس در زمینه Scent Marketing (تبلیغات از طریق رایحه) در کنار صدا و تصویر، تحقیقات و فعالیت های زیادی انجام داده اند و امید است افراد در زمینه برند سازی شخصی نیز از این تکنیک بهتر استفاده کنند. رایحه‌ های نوستالژیک در شما حس خوبی را ایجاد می‌کند؛ برای همین شرکت‌های بزرگ دنیا از همین حس خوب شما بهره برده‌اند و Scent Marketing را یکی از پایه‌ های محکم در تبلیغات نوین به حساب می آورند.

33 سوال از سخت ترین سوالاتی که اپل در مصاحبه شغلی می‌پرسد
بخوانید

 

متخصصان بازاریابی تاثیر رایحه را بر رونق تجارت، از دو منظر عنوان می ­دارند:

1. فروش

تاکتیک هایی را شامل است که عمدتاً خرده فروشی ها در نتیجه اجرای آن ها می توانند بنا به علل زیر، انتظار بهبود در فروش محصولات خود را داشته باشند:

  • ترغیب رهگذران به بازدید از مغازه و محصول
  • کاربرد عمده در عرضه کنندگان مواد غذایی
  • تاثیر گذاری بر تصمیم مشتری در انتخاب کالا از طریق توقف بیشتر در محیط
  • کاربرد عمده در عرضه کنندگان پوشاک و لوازم بهداشتی
  • ترغیب مشتری به پرداخت پول بیشتر در ازای خرید کالا
  • کاربرد عمده در رستوران ها
  • افزایش احتمال مراجعات مجدد مشتری پس از انجام یا حتی عدم انجام یک خرید

2. برندینگ و تبلیغات

با افزودن محرک های بویایی علاوه بر محرک های مرسوم دیداری و شنیداری، می توان برند را متمایز و مشتریان را نسبت به آن وفادار ساخت. البته در مقایسه با گروه قبل، نمونه های کاربردی شده به مراتب محدود تری را می توان در این زمینه مثال زد.

  • تولیدکنندگان پرآوازه ای چون کادیلاک و رولزرویس تجارب موفقی در استفاده از بو در اتومبیل های خود داشته اند.
  • خطوط هواپیمایی سنگاپور نیز با طراحی رایحه­ای منحصر به فرد برای عطر مهمانداران و حوله های مسافران، به عنوان یکی از پیشگامان برندینگ بویایی به شمار می رود. این شرکت به رغم آنکه به لحاظ کیفیت خدمات شاید جزو 20 خط هوایی اول هم قرار نگیرد؛ ولی در مقطعی به عنوان بهترین خط هوایی معرفی شده است.
8 گام کلیدی برای ساخت یک استراتژی بازاریابی موثر
بخوانید

چند راهبرد رایحه ای جدید در بازاریابی

  • یک صد پمپ بنزین در کالیفرنیا از نوعی فناوری استفاده می کنند که رایحه ی قهوه را در هوای جایگاه پخش می کند، بدان امید که این بو، مشتریان پمپ بنزین را وسوسه کند که برای خوردن یک فنجان قهوه به داخل فروشگاه بروند.
  • شرکت غذایی کرافت حامی یک ویژه نامه تابستانی مجله ی People بود. پنج عدد از آگهی های آن در این شماره به خوانندگان این امکان را می دهد که یک لکه بر روی تبلیغ را لمس کنند تا بتوانند بوی محصول تبلیغ شده را استشمام کنند، از قبیل کلوچه شکلاتی، چیپس آهویی و پنیر خامه ای فیلادلفیا.
  • شرکت مارس اخیرا از فناوری رایحه برای منتشر کردن رایحه ی شکلات در فروشگاه های دنیای MM خود استفاده کرده است .
  • در تابستان سال ۲۰۰۷، مرغ بریان کنتاکی غذای حدود سه دلاری  جدید خود را طی یک بر نامه ی راهبردی در چندین ساختمان اداری ارائه کرد، که در آن یک بشقاب جوجه کباب، یک پیش غذا، و یک بیسکویت در چرخ دستی های توزیع نامه های اداری قرار داده شده بود. سخنگوی شرکت می گوید: ابتدا به کارکنان اتاق توزیع نامه های اداری، فهرست این غذا داده شد تا بتوانند با کارکنانی که برای کنتاکی دست و پا می زدند، سر و کار داشته باشند.” شاید دفعه ی بعد که نامه ایی آغشته به روغن مرغ به دستتان برسد، علتش را بدانید. “

 

8 قانون طلائی برای گام برداشتن در مسیر موفقیت
بخوانید

مطالب مرتبط:

 

ثبت ديدگاه