جلوگیری از عصبانیت در مواجه با رویدادهای کوچک

در یک روز بارانی زمستانی جنیفر ماشین خودش را بیرون آورد و در همان لحظه یک ماشین از یک گودال پر از آب از کنار او عبور کرد، آب به لباس جنیفر پاشید و او را خیس کرد. جنیفر عصبانی شد و چند فحش را نثار راننده ماشین کرد. او  فکر کرد که به خانه برگردد و لباس‌هایش را عوض کند اما چون دیرش شده بود  این کار را نکرد  و به اداره‌اش رفت. او درحالی وارد اداره‌اش شد که عصبانی بود و لباس‌هایش هم خیس بودند. این اتفاق روزش را خراب کرده بود و باعث شده بود که او عصبانی باشد و نتواند بر کارش تمرکز درستی داشته باشد.

به احتمال زیاد شما هم همانند بسیاری از افراد در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید. شما چه کرده‌اید؟ آیا عصبانی شده‌اید؟ فحش دادید و به خودتان گفته‌اید که چه روز نکبت‌باری داشته‌اید؟ طبیعی است که در موقعیت‌های آزار دهنده و ناخوشایند عصبانی و برآشفته شوید. در چنین موقعیت‌هایی شما چه می‌کنید؟ آیا این اجازه را می‌دهید که این شرایط تمام روزتان را تحت تأثیر خود قرار دهد؟ آیا به عصبانیت خود ادامه می‌دهید و این عصبانیت را بر سر افراد دور و برتان خالی می‌کنید؟

 رویدادهای ساده که باعث عصبانیت می‌شوند

دو تن از همکاران جُرج در محل کار مشغول صحبت کردن بودند. جُرج صحبت‌های آنها را می‌شنید که یکی از آنها می‌گفت: “او خیلی احمق است. فکر می‌کند که همه چیز را می‌داند و من اصلاً او را دوست ندارم.” جُرج بدون اینکه بررسی کند که آیا آنها درمورد جُرج صحبت می‌کردند یا فرد دیگری، به اشتباه گمان کرد که منظور همکارش او بوده است. دلخور شد و به خودش قول داد که دیگر با این همکارش حرف نزند. برای همکارش که از قضیه اطلاعی نداشت، سئوال بود که چرا جُرج از دست او عصبانی هست و از او دوری می‌کند؟ عصبانیت جُرج منصفانه نبود و این عصبانیت نتیجه‌ی تفسیر غلطش از اِستراق سمعش بود.

چگونه هنگام تمرکز از هجوم افکار به ذهنمان جلوگیری کنیم؟
بخوانید

به احتمال قوی هرکسی چنین تجربیاتی را بیش از یکبار داشته است. ما اغلب اخبار و اطلاعاتی را که می‌بینیم یا می‌شنویم به اشتباه تفسیر می‌کنیم. در ذهنمان صحنه‌هایی را می‌سازیم که هیچ سنخیتی با واقعیت ندارد، به آنها فکر می‌کنیم و درنتیجه عصبانی و خشمگین می‌شویم. این کار باعث اعصاب خوردی ما می‌شود و روابطمان را با دیگران خراب می‌کنیم.

آیا عصبانیت چیزی را حل می‌کند؟

نه عصبانیت هیچ مسئله‌ای را حل نمی‌کند فقط اوضاع را بدتر می‌کند. چرا وقت و انرژی خود را هدر می‌دهید، حال خود را بد می‌کنید و روز را برای خود و دیگران خراب می‌کنید؟ راه‌های مختلفی برای اجتناب از عصبانیت و غلبه بر آن وجود دارد. تعدادی از آنها بدین شرح است:

  • یادگیری افکار مثبت
  • تا حدی کناره‌گیری عاطفی
  • دلخور نشدن از کسی
  • یادگیری آرامش ذهن
  • استفاده از قدرت عبارات تأییدی

چگونه جلوی خشم خود را بگیریم؟

عصبانیت موجب استرس و ناراحتی ما می‌شود. باعث می‌شود حرف‌هایی بزنیم که نباید بزنیم، ما را از خانواده، دوستان و همکارانمان دور می‌کند و به شیوه‌های مختلفی به ما آسیب می‌زند. اگر بتوانید جلوی عصبانیت خود را بگیرید، زندگی‌تان چگونه خواهد شد؟ عصبانیت یک واکنشی خودکار است اما می‌توان با آموزش از آن اجتناب کرد. من از مخفی کردن یا سرکوب کردن عصبانیت یا خشم درونی سخن نمی‌گویم بلکه منظورم آرام نگه داشتن اوضاع بیرونی است. ما باید یاد بگیریم که چگونه هنگام خشم آن را فرو بنشانیم و سریع آرام شویم و چگونه از آن دور شویم.

یک مثال برای اجتناب از خشم

سام مکانی را حدود 50 متر جلوتر از خودش برای پارک کردن ماشینش در نظر گرفته بود. قبل از اینکه او بتواند به آنجا برسد یک فرد دیگری جای او را گرفت. به جای عصبانی شدن و اعصاب خوردی و فریاد زدن بر سر راننده او به دنبال جای دیگری برای پارک گشت. سام به موسیقی ملایم از رادیو گوش می‌داد و آن را با خودش زمزمه می‌کرد. او به اتفاقی که افتاده بود فکر نمی‌کرد و به زودی یک جای دیگر حتی بهتر برای پارک پیدا کرد. آیا این طرز رفتار او نشانه‌ی فقدان قدرت درونی یا ترسو بودن اوست؟ آیا فکر می‌کنید که او باید با آن راننده بحث می‌کرد؟ بعضی چیزها در زندگی ارزش بحث کردن ندارند و امکان دارد که شما را به دردسر بیندازد.

داشتن تفکر مثبت و مثبت اندیشی از خانواده آغاز می شود
بخوانید

اجتناب از بحث و جدل غیرضروری به ویژه درمورد موضوعات بدون اهمیت نشانه‌ی ضعف نیست بلکه به معنای عاقل بودن است. این به شما کمک می‎‌کند که جلوی عصبانیت خود را بگیرید. چرا وقت خود را با عصبانیت و بحث کردن با دیگران تلف می‌کنید؟ و چه کسی می‌داند که این کار به کجا ختم می‌شود در صورتی که شما می‌توانید حرکت کنید و جای دیگری برای پارک پیدا کنید؟

اگر بتوانیم جلوی عصبانیت خود را بگیریم، در وقت و زمان صرفه‌جویی کرده‌ایم و زندگی بدون خشم هم شادتر است. از این به بعد قبل از اینکه به خاطر پاشیده شدن آب به لباستان، استراق سمع گفتگویی که اصلاً درمورد شما نبوده، انتقاد از شما، دیر کردن اتوبوس یا زنگ نزدن ساعت در صبح عصبانی شوید، یک لحظه صبر کنید و درمورد این موقعیت‌ها فکر کنید.

خشم هرگز برنخیزد جز ز کبر و ما و من ….. هر دو را چون نردبان زیرآر و بر افلاک شو

دود، ترافیک، شلوغی، بی نظمی، هرج و مرج و … همه اینها مواردی هستند که گریبانگیر افراد در جوامع امروزی اند. خشم و استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی شهری هستند و همه ما روزانه به نحوی به آن دچار می شویم. اما این احساسات منفی را چنانچه در جایی متوقف نکنیم بر ما چیره گشته و تبعات منفی در پی خواهند داشت. اما از دیدگاه استاد احمد محمدی و تیم آکادمی بازار “انسان تنها موجودی است که می تواند جریان زندگیش را کاملا تغییر دهد” چگونه؟ با برنامه ریزی، تمرین و رشد فردی، تصمیم به برنده بودن و بسیاری از راهکار های دیگر که همگی آنها را می توانید در سمینار بزرگ موفقیت پیگیری کنید. برای ثبت نام بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

6 استراتژی طلائی برای حفظ انگیزه در همه شرایط
بخوانید

 

ثبت ديدگاه