تکنیک هایی برای آرامش ذهنی و زندگی در زمان حال

به لحظه ای فکر کنید که در سفر بوده اید؛ به دور از فشار ها و استرس های زندگی روزمره و حسابی سرکیف و ریلکس شده اید؛ آیا دوست دارید چنین احساسی را در مواقعی غیر از سفر هم تجربه کنید؟ آیا دوست دارید چشمتان را باز کنید و خودتان را با محیط اطرافتان در صلح و آرامش و در واقع در لحظه حال احساس کنید؟ البته می دانم؛ لابد دارید با خودتان می گویید که چنین چیزی برای شما ممکن نیست و هزاران فکر و دل مشغولی در ذهن دارید و لحظه ای آرامش ندارید و افسوس گذشته و نگرانی از آینده به شما اجازه زیستن در لحظه اکنون را نمی دهد. من برایتان یک پیشنهاد هایی دارم:

  • به مدت یک دقیقه آرام و بی حرکت در گوشه ای بنشینید و به ذهن تان اجازه دهید تا از احساسات و آنچه که در اطرافتان قرار دارد، آگاهی یابد؛ ذهن تان را آزاد بگذارید؛ بگذارید ذهن تان به هرکجا که می خواهد برود، برود؛ شما فقط نظاره گر هستید؛ بدون قضاوت یا پیش داوری؛ فقط شاهد لحظه اید.
  • حال، سعی کنید آگاهی تان را وسعت بخشید؛ اگر چیزی نگاهتان را به خود جلب کرد به دقت به آن نگاه کنید؛ اگر صدایی توجه شما را به خود کشاند، به آن به دقت گوش دهید؛ سعی کنید به عمق نگاه و احساسات تان بیفزایید؛ چشم هایتان را بشویید و جور دیگر به اطراف نگاه کنید؛ به همه چیز دقت کنید؛ لحظه ای را مختص آن چیز کنید و توجه به سایر مسائل و موارد را برای لحظه ای هم که شده قطع کنید.
  • بگذارید آگاهی تان بیشتر و بیشتر شود؛ فقط ریلکس باشید و اجازه دهید ذهن تان پرواز کند؛ قالب فکری تان را کنار بگذارید و از زاویه ای دیگر به امور نگاه کنید؛ نگاهی عاری از احساسات قدیمی و کلیشه ای؛ سعی کنید نگاهتان خالص و عاری از نظرات و برداشت های شخصی باشد؛ بر خود خود آن چیز/ مساله تعمق کنید.
  • اجازه دهید آگاهی تان از وجودتان فاصله بگیرد؛ به خودتان و هر آنچه که در اطرافتان هست، به چشم یک میدان بزرگ احساسات و انرژی نگاه کنید: میدان آگاهی.
  • این حس را در خودتان حفظ کنید؛ آرام باشید؛ به لحظه اکنون فکر کنید؛ عشقتان را نثار این لحظه کنید؛ لحظه را دریابید.
با این 3 روش با تنبلی بجنگید و کنترل زندگی تان را در دست بگیرید(2)
بخوانید

how to live in the moment

البته می دانم انجام این کار ها، خصوصا برای تازه کارها، به مراتب دشوار تر از گفتن آنهاست؛ ساکت کردن ذهن در ابتدای امر کار ساده ای نیست؛ اما یادتان باشد که کار نیکو کردن از پر کردن است. در نتیجه، نگران موفقیت تان در ابتدای امر نباشید؛ آنچه که مهم است این است که شما در عمق وجودتان جستجو کنید و سعی در آرام کردن ذهن و درک لحظه اکنون، لحظه ای که در آن هستید، داشته باشید. خب؛ حال چطور می توانیم با حفظ این حالت روحی، به انجام کارهایمان هم بپردازیم؟‌ شما با کسب مهارت در برقراری و حفظ این حالت ذهنی، بیش از نیمی از راه را آمده اید. حال، برای انجام کاری:

  • ذهن تان را باز کنید و آرامش داشته باشید؛ نسبت به اطرافتان محبت داشته باشید؛ ارزش آنچه که در اطرافتان قرار دارد را درک کنید و احساس کنید.
  • با خودتان قرار بگذارید که به هنگام انجام کارتان، این حالت ذهنی را حفظ خواهید کرد.
  • با حفظ این آگاهی ذهنی، از حرکاتتان در هنگام اجرای کارتان نیز آگاه باشید؛ این دو آگاهی با هم برقرار می شوند؛ درست مانند این است که به حفظ آگاهی تان در قبال روشن بودن چراق در اتاق، از صدای موسیقی ای که در اتاق پخش می شود هم آگاه هستید؛ پس فکر نکنید که انجام این کار الزاما دشوار است؛ شما صرفا به تمرین نیاز دارید؛ به تک تک حرکاتتان توجه کنید؛ آنها را با وسواس انجام دهید؛ به اعضای درگیر در پیاده سازی کارهایتان به دقت بنگرید؛ به نحوه انجام کارتان بنگرید؛ مرحله به مرحله کارتان را زیر نظر داشته باشید؛ سعی کنید با آگاهی کامل، بر پیشرفت کارتان نظارت داشته باشید؛ مرحله به مرحله از ابتدا تا تکمیل کار و حصول نتیجه؛ این روش را برای همه کار ها از تکمیل پروژه دانشگاه گرفته تا تکمیل پروژه سر کارتان اعمال کنید.
  • هربار که احساس کردید تمرکزتان به هم ریخته است یا آگاهی تان از لحظه، منحرف گشته است، سعی کنید با تکرار مراحل اولیه، به همان حالت ذهنی برگردید
چکیده کتاب 7 عادت مردم بسیار کارآمد(تاثیرگذار)
بخوانید

با پیاده سازی این شیوه، لذت و آرامشی که در سفرهایتان تجربه می کردید را در کارهای روزمره و زندگی تان وارد خواهید کرد و با درک بهتر و بیشتر لحظه اکنون، ارزش زمان را نیز بهتر لمس خواهید کرد.

ثبت ديدگاه