تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی چیست؟

تعداد زیادی از مردم هستند که بازاریابی و تبلیغات را پیوسته به هم میدانند و از هر دو کلمه با یک منظور استفاده میکنند. با وجود اینکه هر دو مهم و اساسی هستند و تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت کسب و کار شما دارند ولی مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند. شناخت درست تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری درست هرکدام بر پیشرفت شما تاثیر زیادی خواهد داشت. تبیلغات و بازاریابی بعنوان دو مفهوم مجزا ولی در تعامل با یکدیگرند.در ابتدا هرکدام را بصورت مجزا تعریف می کنیم و سپس از آن به بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی بپردازیم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات به معنای معرفی و نمایش کالا یا خدمات شرکت شما به مشتریان بالفعل و بالقوه؛ با پرداخت پول و از راه شرکت ها و فرصت های جانبی مثل شبکه یا سایت های اینترنتی و بیلبورد را تبلیغات می نامیم.

بازاریابی چیست؟

به فعالیت هایی برای آموزش و ترغیب افراد به انتخاب کالا یا خدمات شما در میان رقبا را بازاریابی می گوییم. بازاریابی در واقع شامل قسمت هایی کوچکتر مثل شیوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی کالا و خدمات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری دوباره با شما می شود. این فعالیت ها به  شما در جذب مشتریان جدید و حفاظت از مشتریان قدیمی کمک خواهد کرد.

چرا کارمندان به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند؟ (1)
بخوانید

تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟

بعد از شناخت هر یک از  این دو مفهوم، درک بهتری نسبت به تفاوت آنها پیدا می کنیم، تبلیغات در عمل بعنوان قسمتی از فرآیند بازاریابی کار می کند و جدا از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی قسمت های خاصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین استراتژی های مورد نیاز برای شیوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.
مثلا تعیین شیوه تبلیغات شما دربین گزینه هایی مثل روزنامه ها، سایت ها و شبکه های اینترنتی، ایمیل، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون وظیفه بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل استقرار این تبلیغات را نیز شامل میشود. تبلیغات گران ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.
تصور کنید که بازاریابی یا همان مارکتینگ را به صورت یک کیک در نظر بگیریم، در اینصورت این کیک از برشهایی تشکیل شده است که دربردارنده موارد زیر است:

  • شناخت بازار
  • شناسایی مشتریان هدف
  • تعیین استراتژی فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • ارتباطات کاری
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات
  • تبلیغات
  • و …

تبلیغات نیز یک قسمت از این کیک بوده و نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا می کند، اما برای رسیدن به بالاترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی نیاز است. فرآیند بازاریابی به صرف زمان و هزینه نیازمند است و میزان بازدهی آن در زمان طولانی قابل اندازه گیری است.

بررسی نتایج و میزان پیشرفت یک اصل هدفمند در دستیابی به رویاها است
بخوانید

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی

بازاریابی سنتی بر روی روش های برونگرا و ایجاد وقفه در زندگی روزانه مردم متمرکز بوده و از کانال هایی مانند:

  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون
  •  تبلیغاتی بر روی بیلبورد
  • تبلیغات در مترو یا قطارشهری
  • تبلیغات در روزنامه و …

استفاده می کند. کارایی این تکنیک های بازاریابی به علت حجم زیاد تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این حجم زیاد اطلاعاتی، روز به روز در حال کاهش است.

دربرابر بازاریابی اینترنتی قرار دارد که بیشتر بر مبنای روش های درونگرا یا جاذبه ای بوده و از کانال هایی مانند:

  • سایت و وبلاگ
  • موتورهای جستجو (مثل گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام، تلگرام و …)
  • تبلیغات بنری و کلیکی
  • ایمیل و…

 استفاده می کند.

مزایای بازاریابی اینترنتی

از مزایای مهم بازاریابی اینترنتی اندازه گیری میزان تاثیر آن به صورت دقیق است. در واقع به علت وجود ابزارهای آمارگیری پیشرفته ای مثل گوگل و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی، می توان یک مشتری را از همان ابتدای ورود به سایت و طی کردن مراحل گوناگون تا انجام خرید نهایی ردیابی کرده و بهترین کانال ها را برای جذب مشتری شناسایی و گسترش داد.

یکی از مهم ترین ترین کانال های جذب بازدید کننده و افزایش فروش شرکت، بازاریابی از راه موتورهای جستجو اینترنتی مثل گوگل است. به این صورت که وقتی فردی کلمات کلیدی مرتبط با تجارت شما را در گوگل جستجو می کند، آدرس سایت شما در اولین نتایج ظاهر شود و با کلیک بر روی آن وارد سایت شما شده و با کالا و خدماتتان آشنا شود.

10 عادت صبحگاهی که باعث موفقیت‌ های بزرگ می‌ شوند
بخوانید

برای این کار باید سایت خود را سئو یا برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. سئو اصول و قوانینی دارد که آشنایی شما با آن برای گسترش اینترنتی تجارتتان بسیار لازم و ضروری است.

تعداد زیادی از مردم هستند که بازاریابی و تبلیغات را پیوسته به هم میدانند و از هر دو کلمه با یک منظور استفاده میکنند. با وجود اینکه هر دو مهم و اساسی هستند و تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت کسب و کار شما دارند ولی مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند.

برای آشنایی با اصول بازاریابی می توانید با شرکت در سمینار های بزرگ موفقیت با تدریس استاد احمد محمدی و بهره گیری از آموزه های کلیدی و طلاییشان، گامهای بزرگی در جهت پیشرفت کسب وکار خود بردارید. برای شرکت در کلاس ها و استفاده از مطالب مفیدی که استاد ارائه می دهند بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

درباره نویسنده :

ثبت ديدگاه