تحقیقات بازاریابی چیست و چگونه انجام می شود؟

در تعریفی ساده، تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که سازمان را از طریق جمع آوری اطلاعات به بازار مرتبط می کند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ایشان در اخذ تصمیم های درست به شمار می آید.

برای هر مدیر بازاریابی، مدیر برند، مدیر تبلیغات و حتی هر کارآفرینی ضروری است تا برای عرضه و فروش بهتر محصولات و خدماتش، و تحقق سایر اهداف بازاریابی که در سر دارد به تحقیقات بازاریابی روی بیاورد. ممکن است سلیقه مشتریان طی یک سال آن قدری تغییر کند که محصول پرفروش سال قبل، به دلیل تغییر نکردن به موقع، به محصولی از رده خارج تبدیل شود!

ارزش‌های یک بازار نیز همواره در حال تغییر می‌باشند و کنترل این تغییرات و آگاهی کامل به بازار بسیار ضروری‌ست.

شما به کمک تحقیقات بازاریابی می توانید به اهداف زیر دست یابید:

  • ریسک فعالیت های خود را کاهش می دهید.
  • امکان کشف و شناسایی فرصت های نهفته در بازار را فرآهم می کند.
  • امکان تشخیص و شناسایی مشکلات  بالقوه برایتان میسر می گردد.
  • از نحوه عملکرد رقبای خود آگاه می شوید.
  • مشتریان احتمالی و فعلی خود را بهتر می شناسید.

محقق بازاریابی کیست؟

  1. فردی است که در زمینۀ بازاریابی تخصص دارد. محقق بازاریابی باید دارای مدارج تحصیلات بالایی در زمینۀ اصول بازاریابی باشد و همواره از طریق مطالعه، تحقیق و شرکت در مجامع علمی، دانش خود را به روز نماید.
  2. محقق بازاریابی باید تجربۀ کافی در زمینۀ بازار و بازاریابی داشته باشد. به عبارت دیگر محقق باید بتواند فراتر از دیدگاه آکادمیک به مسائل سازمان ها و شرکت ها بنگرد.
  3. محقق بازاریابی توانایی طراحی یک فرآیند تحقیق بازاریابی را داشته، و همچنین توانایی اجرایی و نظارت بر عملیات تیم تحقیقاتی را دارا است. به بیان دیگر داشتن مهارت های تیمی و رهبری یکی از ویژگی های مهم یک محقق بازاریابی است.
  4. محقق دارای قدرت تفسیر اطلاعات می باشد. به عبارت دیگر توانایی محقق در تبدیل انبوهی از داده های اولیه آماری به جداول و نمودار های قابل فهم  و معیارهای شفاف ارزیابی در مورد بازار است.
  5. محقق صرفاً نتایج تحقیق را شفاف سازی می کند و قضاوت های شخصی خود را جایگزین اطلاعات حاصله از بازار نمی نماید.

اصول اولیه در تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی دارای 8 مرحله اصلی است، به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در مورد بازار هدف، مشتریان، شناخت رقبا و پیش بینی عملکرد های آتی آنها در بازار باید بر طبق مراحل اصولی زیر عمل نموده تا رسیدن به بهترین نتایج حاصل گردد:

  1. طرح مسئله، مشکل یا هدف
  2. انتخاب روش تحقیق یا پژوهش
  3. نوع و جنس دیتای مورد نیازمان
  4. طراحی پرسشنامه
  5. تعیین نمونه آماری و اندازه
  6. جمع‌آوری داده‌ها
  7. تحلیل داده ها
  8. تهیه گزارش پژوهش

مزایای استفاده از خدمات حرفه ای تحقیقات بازاریابی چیست؟

آیا برای سازمان ها بهتر است تا فعالیت تحقیقات بازار خود را با شرکت هایی که در رشته بازاریابی مجرب و متخصص هستند، برون سپاری کنند و یا آنکه اساساً در خود شرکت تحقیقات بازاریابی تجربه شود؟

نتایج تجزیه و تحلیل هزینه فایده اکثر شرکت ها به خوبی نشان می دهد که برون سپاری فعالیت های تحقیقات بازاریابی موثر تر از وجود واحد تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت است. شرکت های تحقیقات بازاریابی در گردآوری، تحلیل و گزارش اطلاعات متخصص هستند. آنها در استفاده از تکنیک های تحقیقاتی پیچیده و پیشرفته مزیت نسبی دارند و می توانند این کار را در حداقل زمان ممکن و با کیفیت و کارایی بالاتری انجام دهند. بنابراین اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران را در دوره زمانی کوتاه تری فراهم می آورند.

شرکت های تحقیقاتی صاحب صلاحیت از افراد مجربی استفاده می کنند که در رشته های مختلفی همچون بازاریابی، مالی، آمار و …. متخصص هستند. یکی از مهم ترین مزایای شرکت های تحقیقات بازار صاحب صلاحیت و حرفه ای، امنیت و رازداری در اطلاعات شرکت ها می باشد.

7 ویژگی اطلاعات مفید در تحقیقات بازاریابی

به کمک 7 معیار زیر می توانید دریابید که چه داده‌هایی می‌توانند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید واقع شوند:

  1. منطبق بر سنجش های علمی هستند و نه بر مبنای سلائق و ایده های شخصی
  2. اطلاعات جمع‌ آوری شده از شفافیت کافی برخوردارند و  صرفا یک سری داده های آماری مبهم نیستند
  3. اطللاعات مفید در مورد بازار هدف میزان ضرری که ممکن است به یک کسب کار وارد شود را کاهش می دهند.
  4. داده و نتایج بدست آمده قابلیت این را دارند که به صورت عملیبه اجرا درآیند.
  5. یکی از ویژگی های داده های مفید در تحقیقات بازاریابی این است که این داده میزان ریسک را در مرحله عمل به حد اقل می رسانند.
  6. امکان بررسی بازخورد رقبای شرکت درصورت عملی شدن اطلاعات را فرآهم می کنند.
  7. هزینه جمع‌آوری اطلاعات که شامل زمان و پول می‌باشد

 

مطالب مرتبط:

ثبت ديدگاه

5 × یک =